Gå til innhold

Symfyse fundus mål

Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos jordmor på tors. Symfyse-fundusmål lå 4 over "normalen" på kurven. Hva betyr dette? Kjempestor baby? Eller er det ikke så mye? (Har skrevet innlegg før om at jeg syntes jeg har litt stor mage)

Jeg er nå i uke 17, var på ul i uke 12 for å se at alt var bra, det var det, og bare en baby. Den ordinære ul har jeg fått først i uke 20..

Jordmor mente det viktigst er at babyen følger sin egen kurve, men også hun mente jeg var litt stor til å være så kort og førsteganggravid. Hun trodde kanskje jeg var kommet lengre.

På ul uke 12 trodde gynekologen at jeg var en uke lenger, men det er jo ikke så mye..... Vet når jeg hadde siste mensen, men siden jeg akkurat hadde sluttet på p-piller er det kanskje ikke sikkert når jeg hadde eggløs. forde? Noen med peiling? Hvordan ser deres kurve ut?

Oy, dette ble litt langt. Takknemlig for

svar..

Ps, babyens hjertelyd var på 140 gutt eller jente da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligste årsaker til stort SF mål er:

1. Stor baby

2. Feil termin

3. Polyhydramnion (mye fostervann)

Det vil du kunne få klarhet i på ordinær UL, det er jo bare 3 uker igjen. Lykke til!

Skrevet

Er det farlig med for mye fostervann?

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med 4 over normalen, men hvis du fremdeles er innenfor det grønne området er det jo innenfor normalen. Den røde streken i det røde feltet er jo bare akkurat midten på normalen, men alt innenfor det grønne feltet er normalt.

Skrevet

Det KAN være forårsaket at sykdom hos barnet, men det er ikke noe du trenger å tenke på ennå. Det kan også bety at jm har målt litt feil. JM og sykehuset var ikke alltid enige om hva som var mine faktiske mål sist husker jeg...:)

Skrevet

Mener 4 cm. Skulle ligget på 15 ift uken, ligger på19. Det er et godt stykke over det mørkegrønne feltet.

Skrevet

Kan nok være du har kommet litt lengre. En uke har litt å si på SF-måla i hvertfall. Kan også være at du bærer høyt oppe. Det er også lett å måle en cm feil, og vips så kan det hende du er innenfor normalen.

Skrevet

Hei! Jeg var 19 cm nå i uke 17+3, så jeg ligger over kurven jeg også. Jordmor trodde at jeg kanskje er lenger på vei. Får vite det på ultralyd på fredag. Men det trenger heller ikke være noe, ungene vokser jo ulikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...