Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 kan man spise det om det har vært nedfryset i 3 døgn,har en krangel her,jeg mener man ikke bør spise det i sv.skapet uansett... hva er rett?
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Slik jeg har forstått det skal spekemat fryses ned i 3 døgn og i - 18 grader. Jeg dropper all spekemat, sild, gravlaks, sushi og alt annet rått. Tør ikke gamble med babyen min, om det er aldri så minimal sjangse for at det skal gå galt. Har ikke sååå lyst på spekemat liksom. Men det er jo opp til hver enkelt hvordan de velger å tenke.
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 men kulda tar jo ikke knekken på listeria? Barnimagen : Forum : 2.trimesterAll gildes spekemat er frosset før de setter ut i butikkene, ... Det hjelper ikke å fryse spekematen; listeriabakteriene overlever fryseboksen. ...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Listeria finnes også i /på salat.... Jordmor sa at spekemat var greitt så lenge jeg ikke maulet.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Det er mange delte meninger om dette. Stort sett fordi vi har vært "heldige" i Norge med få utslag av Listeria i mat. Listeria drepes kun av høy varme (over 70 grader) i 4-5 minutter. Legen min sa også at: De får barn i Danmark og da jeg spurte om salami.. Men som jordmor sa: vil du gå å tenke på dette i etterkant dersom det skulle skje noe osv? Det er kanskje like greit å holde seg unna dersom man er usikker. Og det KAN være listeria i all kjøtt!! Så, det er mange her som har spist spekemat og klart seg helt bra, men en sjelden sjelden gang smitter det barnet. Det vil jeg helst la vær så holder meg unna alt. Og gleder meg ekstra mye til en brødskive med salami og agurk når den lille er ute i mai/juni.. Så samme hvor mye den er fryst ville du tape listeriaspm der...
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Hva er å maule? Listeria overlever fint fryseboksen og gravide rådes tilå ikke spise varmebehandlet kjøtt (atså inkl spekemat), spesielt i siste trimester. "Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeriabakterien er i de fleste tilfeller ikke farlig for friske personer, men kan være dødelig for personer med redusert immunforsvar, samt for gravide. Eldre, syke og gravide: Eldre pasienter med alvorlig underliggende sykdom er mest utsatte for å få aktiv infeksjon. De fleste som får i seg bakterien vil likevel ikke utvikle tegn på infeksjon. Det er kjent at gravide har en noe større risiko enn ikke gravide for å få infeksjon med Listeria. Listeriose opptrer da vanligvis i siste tredjedel av svangerskapet. Gravide som kan ha spist infisert mat, må være påpasselige med å søke lege raskt dersom de får symptomer på infeksjon. Gravide kan smitte sitt barn uten selv å bli syk. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet."
Idun<3tosmå<3 Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Har det noen gang skjedd i Norge at noen har får Listeriose av spekemat da? Det tviler jeg faktisk på! Listeria er en bakterie som alle andre bakterier, den trenger optimale vekstforhold for å formere seg i den grad det trengs mengder for at den skal kunne være skadelig for oss mennesker! Jeg skal for all del ikke si at dere SKAL spise spekemat, men det går jo an å se på sannsynligheten for at ting kan oppstå.
Påsmeltigjen Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Det er ikke pga Listeria at man skal være forsiktig med spekemat. Det er pga Toxoplasmose. Spekemat er ikke varmebehandlet, derfor risiko for Toxoplasmose. Toxoplasmoseparasitten drepes ved frysing. Det er riktig at Listeria ikke drepes ved frysing, men det er ikke vanlig med Listeria i spekemat pga høyt saltinnhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå