Strangeworld Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Den gode mor har setet bakovervendt, har jeg hørt. Hun ser sitt barn bli kvalm og dårlig når de kjører. Hun ser dem spy av bilsyke. Hun kan tåle skrekk og panikk hver gang de skal i bilen. Hun viker ikke av, selv om hun vet at de kommer til å føle ubehag og spy hele veien. Hun tar gjerne sjansen på at ungen hun ikke ser fra framsetet kveles i eget spy. For hun har iallefall setet bakovervendt. Det har nemlig den gode mor. Hun har lest alle de rette bøkene og vet best. Bakovervendt er det eneste saliggjørende. Hun sitter i bilen og på internett og freser og banner over de som viker fra den rette sti. Hun vil så gjerne at de skal få det de fortjener alle sammen. ÅH...for en god mor hun er. HUN...er den som tenker de rette tankene. Så....så deilig å være den som har rett..
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Men hva er værst, at barnet er kvalm eller at han/hun skulle bli skadet for livet eller dø hvis man skulle havne i en ulykke? Jeg forstår at det er kjipt med en kvalm unge som hyler og skriker, MEN man kan jo gi kvalmestillende.
Strangeworld Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2008 >>Jepp, gi ungen din tabletter hver gang du skal på butikken. Det er anbefalt..... Og om det er kjipt å ha en unge som hyler og skriker i baksetet? Joda. Men tenk deg å VÆRE en unge som hyler og skriker i baksetet, hver eneste gang du skal ut å kjøre....hver gang VET du at du kommer til å bli bilsyk....og du VET at mor uansett kommer til å presse deg i setet og ta sjansen. Du VET at ingen kommer til å bry seg om at du ser på bilen med frykt til innerst i sjelen. Fordi du er barn av den gode mor......
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Vil bare si at jeg leste en uttalelse fra en barnelege om at så lenge de var vant til å sitte bakovevendt, så ble de faktisk ikke bilsyke..... (men jeg har forovervendt sete altså.....dårlig mor jeg :-)
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Da får man begrense bilkjøring så mye det lar seg gjøre da vet du. Folk må få gjøre som de vil for min del, jeg mener bare at det ikke har noe med om man er god mor eller ikke. Men for min egen del så skal det innmari mye til for at jeg skal snu setet til tuppa på en stund, hun skal sitte så trygt som mulig. Ikke fordi jeg mener det gjør meg til en bedre mor, men fordi jeg har veldig stor respekt for trafikken.
Strangeworld Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2008 Jeg sier ikke at folk ikke skal ha bakovervendte seter. Mine innlegg er rettet mot de som sier at det skal ikke under noen omstendigheter finnes unntak. Man skal se sine barn an. De fleste barn tåler nok fint å sitte bakovervendt, men for de som kanskje ikke gjør det, kan det bli et problem dersom mor og far hører mer på ekspertene enn de ser på sitt eget barn. Personlig aner jeg ikke om jeg satt i barnesete i det hele tatt da jeg var barn. Det jeg vet er at det fantes iallefall ikke noe å feste det med. Jeg fikk beskjed om å se framover, fordi jeg kunne bli bilsyk av å se bakover. At det nok er en tilvenningssak som begynner tidlig kan jeg godt tro på. Nok en gang var ikke dette en debatt om hva som er best av forovervendt og bakovervendt, men om hva som er best å være oppmerksom på, ekspertene eller sitt barn. Trygge foreldre stoler på sine egne sanser og sin egen fornuft, og med litt hjelp fra dem som forsker på slikt, så kan man fint klare og komme fram til en løsning som fungerer. Det samme kan man like gjerne si om andre ting som har med barn å gjøre. Er man "den gode forelder" dersom man sulter sitt barn i to måneder fordi man nekter å gi fast føde før seks måneder? Barn er forskjellige, og uansett hvor mye kunnskap statistikk kan gi, kan tallene ikke forutse noe sikkert for et enkelt menneske. Hadde vi nektet å gi våre barn grøt ved fire måneders alder, vil jeg si at det hadde vært en grusom løsning, som krever enten et grusomt eller et bevisstløst menneske. Den gode forelder er i kontakt med sine barn, og ser på det, og lytter på det, og stoler på sine sanser.
Augustspire<3 Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har snudd jentene for en stund siden. Så de sitter fremover. Vi kunne ikke kjøre i 2 min engang før jentene ble dårlig. Spydde hver gang de var i bilen... Når vi snudde de har de ikke spydd en eneste gang!!!! Så små barn kan lide av bilsyke!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Kan ikke proppe i ungene medisiner, såklart man kan begrense bilkjøring. Ta meg for eksempel... : Da jeg bodde i Åfjord var det to timer til Tr.heim. HVIS sønnen min hadde vært bilsjuk, vi skulle på sykehuset. Da måtte jeg kjørt. Noe annet valg ville jeg ikke hatt. Med avstander MÅ man kjøre og det nytter ikke å si ditt og datt. Man MÅ. Min sønn er ikke bilsjuk (heldigvis) men skulle han bli det vet jeg selv hvor ille det. Man ønsker barna alt godt, ikke sant? Ikke søren om jeg ville latt mine barn spy og være bilsjuke pga min egoistiske holdning til bakovervendt. Og jeg er faktisk av den holdninga at bakovervendt er BEST. Men ikke til enhver pris. Er det ikke slik at alle barn gjør det de kan for barna? Vil en mor proppe i ungen sin medisiner, det er ikke alltid de virker heller. Virker ikke på meg, så jeg MÅ sitte foran i bilen. Jeg er bilsjuk selv og VET så innmarri godt hva det vil si. Man kan diskutere i timesvis og aldri bli fornøyd. Sannheten er det at alle foreldre gjør så godt de kan for barna sine. At andre skal komme å si ditt og datt på det er bare tull. Ingen er perfekte, men alle gjør så godt de kan.
Strangeworld Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2008 Jeg er en moroklump..... Du vet, det finnes dem her inne som synes at debattanten med innlegget før ditt allerede skal regnes som barnemorder. Bare i denne tråden har det kommet tips om å putte dem fulle av piller og å helst ikke kjøre bil. Med andre ord, alt annet enn retningen på setet kan varieres.... Jeg synes hun med tvillingene kan holde hodet høyt selv om hun har snudd dem, for det kreves et usedvanlig kaldblodig og uempatisk menneske for å ikke ta hensyn til at barna lider sånt ubehag.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Jeg vet bare det at jeg hadde kommet til å mistet konsentrasjonen lettere hvis ungen min har skreket når jeg har kjørt bil hvis han hadde skreket med å sitte bakovervendt., andre ord jeg hadde blitt en større fare for trafikk ergo jeg har hatt større sjanse for å kræsje da enn ellers. Men sønnen min har ikke plass i noe bakovervendt sete.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 En annen ting, ei i barselgruppa mi er politi, hun hadde begge ungene bakovervendt, ungene ble bilsyke for det de. Hvordan en lege kan si at barn som sitter bakovervendt ikke blir bilsyke vet ikke jeg. Men ungene til hun i barselgruppa mi kasta begge opp da de satt bakovervendt. Var ikke lange stykket de kjørte heller før de spydde
Strangeworld Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 5. januar 2008 Ikke minst.... Og noe sier meg at de som er mest bastante og urokkelige i sine meninger, samtidig er det som lettest hadde latt seg hisse opp og distraheres av skrikingen. Forøvrig er jeg enig i at det kan ikke være noe godt for barnet å sitte med beina oppunder nesa.... eller videre trygt for den saks skyld.
Strangeworld Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 5. januar 2008 Men man skal vite at man skal ikke ta slike smålige hensyn.... Barna får spy, og ha det fælt. Det viktigste er at man kan si at man gjorde som ekspertene sa! Det er jo tryggest, skal man bare være klar over...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå