Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Hvordan er det å føde der? Pos eller neg erfaringer?
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Det var greit, koselige jordmødre og så. Men synes føderommene var utrolig trange å små, og sa har jeg ikke noen gode minner fra å ligge på barsel der. 4-sengs rom, ble ikke mye soving til tross for en snill baby som ikke våknet mange ganger i løpet av nettene. Føler jeg var heldig som ikke trengte å være der mer en 2 timer før babyen kom, veldig kjapp fødsel. Men det var stappa fullt der når jeg fødte så jeg kom ikke i dusjen(har ikke dusj på fødestuene) før klokken var over 14.00 og jeg fødte 9.42. Fikk heller ikke barselrom for klokken var nesten 17.00 Men jeg vet jo ikke om og når det nye åpner da, og da blir det sikkert bedre plass. For jordmødrene og barnepleierne som jobbet der var allesammen kjempekoslige=)
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2008 Det nye åpner 1.okt. Jeg har forløpig termin 3.sept. Æsj!
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Jeg skulle egentlig føde der, men gudskjelov har jeg fått plass på riksen i steden. Det er overfult på Ahus. Så og si alltid. De putter altfor mange inn på ett rom og det er helt vanlig å måtte føde på badet eller vente med å få fødestue til ungen er omtrent halvveis ute. Jeg syns de var hyggelige der, men fikk opplevelsen av total mangel på kontroll og oversikt. Og det var det ikke bare jeg som fikk for å si det sånn. Jeg lå der bare 3 dager i forbindelse med stor blødning i uke 28. Lå da på et observasjonsrom (venterom for fødende). Vi var 4 på et 3manns rom til en hver tid. Den ene jordmora/legen hadde ikke oversikt over hva den som var på forrige vakt gjorde og det var totalt kaos. De holdt på å ta ut jenta mi den ene dagen og dagen etter ble jeg sendt hjem med forsikringer om at alt var bra. Det var flere på rommet som reagerte på behandlingen de selv fikk. De som jobbet der gjorde feil på feil. Fikk ikke med seg beskjeder og sånn. Syns det var skremmende. Men de var likevel hyggelige da. Selvom det hjelper lite. Jeg ble vettskremt og var laaaaaangt nede da jeg dro derfra. Har også en del venninner som har født der. Noen er greit fornøyde, andre ikke. Og tiden etterpå er slitsom ettersom det er så trangt om plassen der. Hadde jeg vært deg og kunne valgt noe annet så hadde jeg gjort det. Men det er folk som har positive og folk som har negative opplevelser over alt da.
Labambie Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Oooææh! Blir redd jeg nå! Finnes det virkelig nesten bare skrekkhistorier om Ahus? Jeg har jo bare hørt at folk er fornøyd der, av de jeg kjenner som har født der iallfall.. Men huff.. Begynner grue meg jeg nå.
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 På riksen sa de at Ahus har dårlig rykte og at veldig mange søkte seg bort derfra. Ahus og Fredrikstad er visst i samme dårlige selskap.
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Jeg kjenner tre stk som er kjempefornøyde med AHUS. Jeg derimot søkte meg til Ullevål denne gangen, for jeg likte meg ikke særlig der. * fødeavdelingen var ok (lå der i 1 døgn). Synes rommene var hyggelige, men at jordmødrene sjelden så innom oss. De ble tomt for varmt vann når jeg skulle oppi badekaret, så de satte meg likesågodt i lunkent vann ( riene herjet som f... som følge av dette....vondt). Ellers fornøyd ;o) * barsel...et mareritt! Lå til slutt 5 stk på rommet. Fikk ikke sovet et sekund i løpet avtiden jeg lå der...(skulle hatt ørepropper, ja). Kun to doer på hele avd, og når alle bruker minst 15 minutter på do etter fødsel, så fikk man sitte i gangen og tisse på seg i bleia si... De ansatte var supre damer, men noen var ubehagelig til de som hadde ammeproblemer. Ellers bra ) AHUS...nei, takk!
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Neida, jeg var fornøyd med fødinga og med omsorgen under fødselen. Følte at vi ble godt ivaretatt. Litt dramatisk fødsel syntes jeg. Men de var kjappe og flinke:) Ikke overfylt på barsel heller akkurat, selv om jeg ikke fikk enerom:) Ikek bli redd. Det ordner seg. Det finnes skrekkhistorier om ALLE fødeplasser. Noen ganger går det desverre galt og ofte får sjukehuset "skylda" bare for å ha noen å peke ut. (noen ganger er det jo pga feil på sykehuset, men ikke så fryktelig ofte som man kan få inntrykk av)
Kakebakesøte Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Jeg fødte på ahus sist og skal det nå også. GLeder meg til det for makan til flinke damer da! Jeg fødte i februar 06 sist og da var det så fullt der at folk ble sendt til andre sykehus. Men likevel, fullt som det var, det gjorde ingenting synes jeg. LIkte meg både på føden og på barsel. Og at man måtte sitte på gangen og omtrent tisse i bleia, DET kjenner jeg ikke til. Selv så fullt det var når jeg var der.
Bare™ Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 *kremt* må blande meg ..... Ahus hadde i fjor 4,165 fødsler. Litt skremmende å tenke på at føden der bare har to bad og 10 fødestuer???
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Nja...4165, altså 11,5 fødsler pr dag..Og alle føder jo ikke samtidig. Helt greit det synes vel jeg...
Bare™ Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Med tanke på hvor lenge enkelte "okkuperer" et rom (noen et døgn og andre to, mens andre bare noen timer) syns jeg det er litt ekkelt. Det er jo ganske mange flere enn det ble bygget til i sin tid. Og i tillegg til at alle fra Aker nå sogner til Ahus- uten at Ahus er ytterligere forbedret før det nye faktisk åpner i oktober... Njæ- skeptisk!!
Tante Bassa Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Blir veldig betenkt når jeg leser at så mange er misfornøyd med Ahus. Jeg hører egentlig til Fredrikstad, men har valgt å føde på Ahus. Blir jo litt i tvil nå. Har født på Ahus en gang tidligere, men det er over 18 år siden. Dengang var det helt topp der, både på føden og barsel. Jeg får bare håpe det blir en like fin opplevelse denne gang :-)
yvve73 Skrevet 5. januar 2008 #14 Skrevet 5. januar 2008 Man vil alltid høre både positive og negative ting om alle fødeplasser. Selv fødte jeg på Kongsvinger forrige gang( skal det denne gangen også) fordi det er et helt annet tempo der oppe. Jeg og babyen ble forrige gang overflyttet til AHUS etter fire dager, da snuppa fikk hjernehinnebetennelse. Hun ble derfor liggende tre uker på nyfødtavdelingen på AHUS. Jeg sov vel et par tre netter på AHUS på barselavdelingen. Første natten på enerom, og deretter fikk jeg dobbeltrom. Men jeg skjønner de som klager på å ligge fire på rommet for å si det sånn. Det høres helt håpløst ut for meg. Dette vil ikke jeg oppleve, derfor vil jeg igjen føde på Kongsvinger. Når det er sagt så har jeg ingenting å utsette på personalet der, de er veldig hyggelige og omtenksomme. Og, en annen ting. Hvis man er så uheldig å måtte trenge nyfødtavdelingen, pga prematur fødsel eller andre ting som måtte dukke opp etter fødsel, så skal man vite at AHUS har en av de beste avdelingene i landet på dette. De reddet livet på min baby den gangen, og den innsatsen de gjør for alle syke barn står det virkelig respekt av. Da skal man være glad for at man slipper å sende babyen med ambulanse midt på natta. Da er det liksom bare å trille den over gangen istedet.
Bompimamma:) Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Først vil jeg si som flere før meg at det finnes skrekkhistorier fra alle sykehus desverre. Fult kan det nok desverre også være på de andre sykehusene i nærheten, og da tenker jeg på Riksen og Ullevål. Vet om flere som har fått plass på Ullevål som har måttet føde andre steder alikevel på grunn av kapasitetsproblemer. Kjenner godt til dette da jeg har en jobb som fører til samarbeid med fødeavdelingene på alle disse tre sykehusene. Har også flere venninner som er fornøyd etter å ha født på AHUS. Jeg har fått fødeplass som jeg ønsket meg på AHUS og er veldig glad for dette. Det viktigste for meg den dagen jeg skal føde er at jeg føler meg trygg, og jeg stoler virkelig på jordmødrene og de andre på AHUS. Det at det stort sett er 4-manns rom på barsel får heller bare være om alt annet går fint med meg og den lille. Og om det ikke er noe spesielt, så er det ikke noe som tilsier at vi må være der så mange dagene heller. Da jeg ble gravid skrev jeg opp positive og negative ting med alle disse tre fødestedene, og mitt valg ble da til slutt AHUS. Håper ikke at mange her inne blir skremt av at noen kommer med skremselhistorier fra et spesielt sykehus. Negative ting kan desverre skje alle steder.
Junigull 08 + julispire Skrevet 6. januar 2008 #16 Skrevet 6. januar 2008 Jeg skal ha min første i juni, og skal føde på Ahus. og det ser jeg veldig frem til!! Har 3 venninner som fødte der i 2007 og alle tre fullroser oppholdet, leger, jordmødre osv. Ja, det begynner å bli slitt, men for meg en kompetanse hos ansatte og vite det at jeg blir tatt vare på det viktigste. (De vet selv at det er slitt, og teller ned dager til de kan åpne ny avdeling med flere og større rom!) Ei 4 venninne fødte på ABC på ullevaal, og ønsker å føde på Ahus med nr to. ....... Ellers har jeg snakket med fler som har vært på ullavaal, og søker seg bort derfra da de ikke har fått behandlingen de ønsket.. Tror det er mange skrekkhistorier fra de fleste sykehus ute og går. Selv har jeg ikke hørt noe positivt om Kongsvinger! Så, jeg gleder meg til å føde på ahus!
lille er født:) Skrevet 6. januar 2008 #17 Skrevet 6. januar 2008 huff da... høres ikke bra ut det her Valgte Ahus automatisk fordi det var nærmest, men angrer litt nå. Hvilke andre alternativer har man utenom riks og ullevål? for der e det jo sikkert fullt nå. Mas, stress og mye folk er ikke det man trenger når man skal føde og tiden etterpå.. men er vel forskjellig hvor mye man reagerer på det, jeg reagerer veldig på sånt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå