Gå til innhold

Noen som har peiling på regler angående penger?

Anbefalte innlegg

Gjest Lite nurk i magen :)
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan vi skal få det til å gå rundt..

Jeg har et fag igjen fra videregående som jeg må ta som privatist før jeg får vitnemål, hadde tenkt å ta dette faget i år, men på grunn av at jeg ble gravid så raskt og har plagdes mye med UVI og andre infeksjoner så har jeg ikke fått lest noe. Jeg jobber som tilkallingsvikar i en barnehage og tjener veldig lite på det. Samboer er student på høgskolen.. Dermed får han stipend/lån på litt over 5000 i mnd.

Nå mener han og familiene våre at jeg skal begynne å jobbe etter at barnet er fylt 4mnd.. Men denne tanken gjør meg skikkelig trist. Jeg vil ikke sette barnet mitt hos en fremmed dagmamma eller i en stor barnehage når den har best av å være hjemme sammen med meg.

Er skikkelig fortvilt og vet at jeg må ut i jobb ganske raskt dersom jeg ikke finner på noe lurt økonomisk.. men jeg har ikke peiling på nav sine regler eller mulighet av hjelp hos nav.

Noen som kan hjelpe meg med noen gode tips eller råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men når har du termin da? hvis det er 6 måneder til så skaff deg en jobb, hva som helst. etter 2 mnd er det jo ok å være sykemeldt også. og det tells som inntekt. For reglene er jo at man skal ha jobbet 6 av de siste 10 månedene.

men er ikke helt stø på disse greiene, burde ta deg en tur på NAV, det er jo de som kan dette best.

Skrevet

Viste du at far også har rett på fødselsstipend fra universitet/høgskole om mor ikke krever det samtidig eller får foreldrepenger samtidig??? altså du kan starte å jobbe etter 4-5mnd mens far kan ta permisjon fra studiene med litt over 7000 utbetalt i mnd tror jeg... i iallefall i 32 uker eller noe, og i den perioden blir alt dettte utbetalt som stipend ikke som lån!! han kan desuten søke om ekstra stipend, opp til 1500pr mnd tror jeg når dere har barn, om du fremdeles ikke tjener mer enn 22000 kr pr mnd før skatt... gå inn på lanekassen.no så finner du ut mer:)

vi skal nemlig ha far hjemme med gradert foreldre penger dvs 50prosent jobb og 50 prosent arbeid, mens jeg går halt på skolen og halt hjemme:) :) da har vi det samme som nå om ikke mer hver mnd, pluss at det jeg motar da i 10 mnd fra lånekassen blir bare stipend:) send meg en personlig melding så kanskje du kan ringe meg om du lurer på noe, har satt meg litt inn i det der nå ser du:)

Skrevet

Har termin i midten av april.. Det er ikke så lenge til. Har prøvd å få meg jobb, men det er ingen som vil ansette en gravid dame uten utdannelse..

Skrevet

hvilket fag mangler du forresten?? endel fag kan man ta via nettet nå omdagen veit du:)

Skrevet

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

at du bor sammen med barnet

at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Til mor eller far

Både kvinner og menn kan få fødselsstipend hvis vilkårene over er oppfylt. Begge foreldrene kan ikke få fødselsstipend samtidig.

Skrevet

Jeg ville bare tipse om at barnet må vel være minst 9 mnd for å

beg. i barnehage? Håper ting ordner seg for dere.

Skrevet

på skolen min. UMB i ås, kan barna gå i familiebarnehage fra de er 0,5år. der er tre - 4 barn samlet hos ei dame.. de finnes 5 slike damer på skolen:) også en til to ganger i uka "går" de til et sted på skolen hvor alle barna er sammen:) dette koster fra 1300-1900 pr mnd kommer ann på familiens inntekt:) kan jo være det finnes slikt på andre skoler også:)

Skrevet

Du har rett på engangsstønaden på 33 584 kr og barnetrygden på 970 kr per mnd.

Skrevet

kristbo: Dette visste jeg ikke ;) Problemet er bare at samboer mener at hvis han må ta permisjon fra studiene, så kan han like greit begynne å arbeide. Han tjener mer i mnd da, siden han har et fagbrev. Han får vel ikke fødselsstipend dersom han ikke tar permisjon? Hvor lenge må denne permisjonen vare?

Det er hver enkelt barnehage som bestemmer hvilken minstegrense de vil ha når det gjelder alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...