*Mamma-i-Mars* Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 jeg har spiset den, trodde virkeli den var pastirusert, men nope.. hmm..noen andre som har spist det?? jeg har skikkelig dårlig samvittighet pga d...
Mammaen til Turid Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 trodde alle slike harde oster var trygge..? bare slik som muggoster og slikt en måtte passe seg for..?
*Mamma-i-Mars* Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2008 jeg og trodde det...men las bakpå isted, å da stod det upasturisert..har jo spist litt av de i løpet av svangerskapet...
NormaJean Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 hehe, så det er ikke bare jeg altså spiste det på tordag, først etterpå at vi tenkte på å sjekke. jeg syns vel egentlig ikke at det var så stress, men har fått fullt forbud av kjæresten. så nå må jeg lete etter pasteurisert parmesan istede. så digg på pasta!
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Spist er spist:) Lite å gjøre noe med. Men om du leter blandt de forskjellige typene finner du sikkert en som er pasteurisert. Evt gå til en butikk med ostedisk. Der er det nok noen med peiling:)
*Mamma-i-Mars* Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2008 jeg og ELSKER parmesan..så skikkelig skuffa når jeg fann ut at jeg ikke kan spise det skal på leting etter skikkelig parmesan jeg og..spagetti med hvitløk og chilli med masse parmesan oppå er jo bare himmelsk =)
Mammaen til Turid Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 hmm.. flere steder sies det at det kan spises.. hvis du er i tvil, snakk med jordmor på mandag vel...? sånn at du kan være sikker på det.. kan jo ikke gjøre noe med at du har spist det uansett..
NormaJean Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 mmmmm, høres godt ut. tror vi får lete litt og sende en pm med hvilken type. uansett så skal du ikke ha dårlig samvittighet. spist er spist. finnes mye verre ting du kan gjøre, som feks spise litt jord;) jeg savner ost. elsker manchego feks.lurer litt på det at harde oster ikke er så farlig, høres jo fornuftig ut at det er greit! men det er vel bare grådigheten i meg som prater....
Tone Troll Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Hei! Er også glad i parmesan og gjorde litt ekstra sjekking ang dette. Det sies på flere engelske nettsider at en god del harde oster, bl.a parmesan er ok selv om de ikke er lagd av pasteurisert melk, ettersom listeriaen trives i myke oster og ikke i harde. Jeg har tatt dette for god fisk og spist en del parmesan. Men etter rikshospitalet-saken før jul, der en gravid mistet begge tvillingene sine fordi hun hadde spist mykost av pasteurisert melk og den likevel inneholdt listeria, .......da har jeg blitt mer forsiktig med det meste. Etter dette gikk jo mattilsynet ut og anbefalte gravide å ikke spise mykoster selv om de er av pasteurisert melk. Så de har jo ikke alltid kontroll på alt, hverken produsenter eller f.aks mattilsynet som gir råd om hva som er ok å spise. Jeg tar det igjen etter småen er kommet ut.
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Kan jo spise parmesan hvis den er ordentlig smeltet da... Hvis man drysser litt på pastaen mens den er i kjelen og så varmer litt sammen med sausen f.eks... blir jo ikke helt det samme men :-) Har forresten også lest at listeria og toksoplasmose ikke trives i så harde oster som parmesan, men man vet vel aldri...
NormaJean Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 det som skjedde på rikshospitalet var jo en noe spesiell episode også da, med ost fra et lite "ostemakeri". så hvis man holder seg til de større produsentene burde det være mere "safe"..... dessuten er vel ting nå under strengere kontroll enn noen gang...
*bubbs* Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Manchenge (?) osten vi kjøpte i går er i alle fall laget av pasteurisert geitemelk, og det er jo en form for permesan.
Fruen i huset Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Parmesan er spesielt nevnt på matportalen.no som en trygg ost... Alle harde oster er trygge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå