Ladybird82 Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Her kommer jeg med et minefelt.. Jeg er i uke 22 og rir på tur med min hest et par dager i uken. Hesten min har jeg hatt i 11 år og den er rolig og snill å ha med å gjøre. Jeg rir ikke andre hester, som jeg altså ikke kjenner. Turene foregår i skritt og jeg har ikke ubehag i kroppen når jeg rir. Jeg har bekkenløsning med smerter rundt halebeinet, men ikke foran, disse smertene kjenner jeg ikke til når jeg rir. Jeg sliter litt med å komme meg opp og ned, men det går lettere når jeg står på noe eller går av på noe som er høyere enn bakken. Hva med dere andre ryttere, rir dere enda? Jeg har fått en del varsko fra folk utenfor hestmiljøet, men både legen min og min jordmor er positive til ridningen, spesielt fordi det gjør at jeg får litt "trening"/ bevegelse uten å ha smerter i bekkenet. Møter dere andre ryttere mye "motbør" fra andre folk?
julibaby Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Jeg er bare 12 uker på vei, men jeg kommer til å ri så lenge jeg klarer. Med førstemann red jeg til jeg var seks måneder på vei, gikk helt fint det. Nå er jeg allerede sykemeldt med bekkenløsning, og trodde ikke jeg skulle klare å ri. Men det går helt fint foreløpig. Stå på, og ri med god samvittighet så lenge det går!
julibaby Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Hei! Med min første red jeg til jeg var seks måneder på vei, og det gikk helt fint. Nå er jeg tolv uker på vei,og har fått bekkenløsning. Men jeg kommer til å ri så lenge jeg klarer. Min kiropraktor sier at ridning er bra for bekkenet, man får jo trent musklaturen rundt bekkenet. Jeg synes du skal fortsette og ri så lenge du ikke får noen plager av det!
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Så lenge jeg fikk beskjed om at jeg kunne løpe og hoppe til magen ble så stor at jeg ble redd for å tisse på meg av det kan da ikke riding være mer skadelig:)
august baby:) Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 hei hei jeg er snart 20 uker nå og jeg rir hver dag har seks hester selv så nok hester som skal trenes jeg sliter med vond rygg så jeg klarer ikke annet en og skritte lenger dessverre.men kommer nok til og fortsette og ri til magen blir i vegen tror jeg
rikedaspike Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har sluttet å ri. Vanskelig avgjørelse, men hestene jeg pleier å ri litt nervøse og ikke lett å ri ..! Så jeg ville ikke ta noen sjanser også mannen min har bed meg å la være. Dessuten har jeg vært såpass dårlig ( kvalme /oppkast etc.) at jeg var ikke i stand til å gjøre mye. Jeg er 14 uker nå og litt bedre så tenker å gå til stallen igjen - ha tid med hestene og folk i hvert fall. Jeg håper jeg kommer meg fort på hesteryggen igjen - neste sommer :-)
ma-85 Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Jeg ville nok ikke ha ridd. Ikke at jeg tror selve ridningen er farlig, men uansett hvor snill og rolig hesten er, kan den bli skremt og kaste deg av. Når man kommer over halvveis ut i svangerskapet, skal man ikke ta lett på fall. Det blir jo anbefalt å ta en sjekk hvis man har falt skikkelig etter uke 23. Ville derfor ikke utsatt meg selv for større fallrisiko enn jeg måtte.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Hei! Så lenge du ikke får vondt av å ri så kan du gjøre det, men får du vondt bør du stoppe. Det gjelder som med annen form for trening. Husk også at ridning gir litt humping, så det kan jo bli litt mer belastning på kroppen, særlig bekkenet og ryggen. Jeg har selv ridd en del, men ikke etter at jeg ble gravid. Har ingen fysiske plager, så jeg trener mye på treningsstudio. Jeg ville ha vært litt mer forsiktig med ridning, i hvertfall kutte ned på noen av turene, med hensyn til å forhindre for mye belastning på ryggen og bekken.
Ewinth Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Jeg tror du vet best selv, både hva du kjenner er ok for kroppen og hva du tror er trygt. Forrige svangerskap red jeg til jeg var 7 mnd på vei (siste 1-2 mnd bare i skritt). Jordmor er bare positiv og sier jeg får kjenne min egen begrensning. Legene er mer skeptiske, men det er ikke pga ridninga i seg selv. De har jo sett folk komme inn med skader etter fall/spark o.l. og tror kanskje det er sånt som ofte skjer når man holder på med hest. Nå er jeg 3,5 mnd på vei og skal fortsette å ri så lenge jeg føler det er ok. Men nå rir jeg kun min egen hest, en fjellstø, trygg og snill fjording. Trener fortsatt litt dressur, men etter hvert blir det nok mest rolige turer. Fin måte å holde seg i aktivitet på, både å være på hesteryggen og i aktivitet ellers i stallen.
jannicke21 <3juli 08<3 Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 hei! jeg er 14 uker på vei og eier 2 hester som jeg rir vær dag! jeg både springer og rir dresur, men ikke sprangridning, har oxo fått bekkenløsning men kjenner ikke noe til dette når jeg rir, legen min sir at jeg bare kan ri så lenge formen er der og at jeg stoler såpass på hestene mine at jeg vet dem ikke vil hoppe å danse osv. mine er verdens snilleste, småguttene til de andre i stallen på 4-7 år rir rundt på dem helt aleine, å dem gjør ikke ei flue fortred. så viss du synes hesten din ikke er noe problem å takle så rir du og koser deg så lenge du bare klarer;) mine er heldivis små (islandshest) så sliter ikke med å komme meg opp, men jeg har ikke dårli samvittighet for at jeg rir! kroppen sir ifra når det er nok! men jeg rir ikke andre sine hester eller leier dem jeg ikke føler meg trygg på, og jeg rir alltid med sal, rir mye barbak til vanlig men ikke nå det enste legen fraråda meg og det var å gjøre det tyngste arbeidet som vannbæring osv!
Mullemor Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Åååååhhhhh!! Jeg savner å ri!!! Har to av verdens snilleste hester gående rett utfor døra, og hadde ingen planer om å la dem få fri om jeg ble gravid. Jeg var fast bestemt på at jeg SKULLE ri uansett hva andre måtte mene.. Nå sitter jeg her.. Har ikke ridd siden oktober.. Skeia ut med en liten tur i november, men da fiokk jeg noen skikkelig tak under ribbeina. Klarte ikke gå oppreist. Kommer mest sannsynlig av at jeg har fått gallestein. Hater det!! Håper de kan få fjerna de steina litt brennkvikt etter fødselen, flere NM venter til sommeren, og dem har jeg IKKE tenkt til å gå glipp av!! I tillegg har kvalmen satt en stopper for ridninga, blir jo ikke akkurat bedre av å sitte oppå der og gynge. Og det ser ikke ut til at kvalmen har tenkt til å slippe taket med det første heller.. Nå som snøen ligger der sååååå fristende for en skikkelig galopp på jordet.. Sukk.. Blir gaaaal!! Jeg har forresten registrert at de som er mest negative til ridning når man er gravid ikke har så god greie på hva de snakker om. Jeg overbeviste i alle fall legen min om at det var greit:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå