trillemamma Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Hvordan klarte folk å gjennomføre et svangerskap for 20, 40, 100 år siden? Da var det jo ingen kostholdsråd, folk spiste hva de ville og ungene ble jo født, i levende live. Jeg blir veldig stresset av disse kostholdstipsene, men jeg prøver jo å følge de. I forrige svangerskap, for 7-8 år siden var det ingen som fortalte meg om rått kjøtt og myke oster. Merkelig nok har jeg i dag en sunn og frisk 7 år gammel gutt. Legen har forresten ikke sagt noe denne gangen heller, det har jeg funnet ut selv, på internett.
Edelweis Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 ja det kan du si. jeg har også lurt på dette. var ikke bare bra mat før i tiden når de ikke hadde kjøleskap o.l. likevel måtte de spise det de hadde. jeg spiser det jeg føler for jeg da. har spist spekemat, å smøreost. å fikk servert en ganske rå biff på julebord før jeg visste om spiren, men den likte jeg ikke da, men spiste likevel. da drakk jeg noen glass vin å 3 drinker også. siste gang jeg var gravid så tenkte jeg heller ikke over det jeg spiste. det var for det meste isbiter da men=) jeg orker ikke bry meg om denne hysterien. holder meg likevel unna reinskjøtt å slike produkter som kan være utsatt da.
mor.monsen Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 De klarte jo å gjennomføre svangerskapet, og stort sett gikk det greit. Forskjellene er jo mange. Før visste man ikke om alle farene. For 50 år siden visste man ikke at det var skadelig å røyke en gang. Forskningen har kommet lengre og som et resultat av det har f.eks barnedødlighet gått ned..også antall aborter. Før kunne en kvinne aboprtere uten å vite hvorfor. Nå kan man noen ganger si at det f.eks var på grun av listeria bakterien. En annen ting er jo at kostholdet vårt har forandret seg. Vi spiser mer internasjonal mat. Maten vår er tilsatt flere stoffer...e-stoffer og lignende. Vi spiser mindre fersk mat. Det meste er behandlet på et eller annet vis før vi tilbereder det selv. Ennå en ting som har forandret seg er holdningene i samfunnet vårt. Ingen hjelp å få om man var gravid. Man skulle leve helt som normalt for man visste ikke bedre. Jo mer kunnskap man har tilgang til jo mer vil man lese og lære.. Skjønner du hva jeg mener? Ble litt rotete dette. Bare noen tanker om før og nå...
trillemamma Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2008 Ja, aborttalllene har jo gått ned og barnedødeligheten har jo også gått ned, men jeg synes likevel det er veldig mye hysteri rundt omkring nå for tiden.
Labambie Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Av lege/jm har jeg bare fått beskjed om blodig biff og ost av ikke pastaurisert melk er fy fy... Hadde det ikke vært for at jeg "hang" her inne,hadde jeg heller ikke visst det.. Så har nok en følelse av at mye av dette "mathysteriet" tilhører BiM...
mor.monsen Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Mange er sikkert litt småhysteriske. Jeg syns man skal gjøre det man føler for. Personlig har jeg kutta ut spekemat, div oster, blodige biffer, røyk alkohol og rå fisk. Har aldri vært glad i rå mat uansett. Syns ikke jeg er hysterisk når jeg følger noen enkle matråd fra mattilsynet og kutta ut giftstoffer..
mor.monsen Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Man kan kanskje bli litt "hysterisk" av å henge på BIM. Men tror folk er voksne nok til å skjekke fakta andre steder enn her inne på hva de burde og ikke burde spise f.eks. Matportalen er jo der de fleste har helta mat infoen sin fra har jeg intrykk av.. Selv har jeg en stefar som jobber i mattilsynet, så jeg får info derifra bl.a. Og han sier akkurat det samme som matportalen... Klart det stort sett går bra å spise det man vil, men hva om det ikke går bra å man kunne unngått det? Tror mange tenker litt sånn... : Spekemat er ikke så farlig da. Disse bakteriene er jo sjeldne, MEN om sånne bakterier er i akkurat denne skinka vet jo ikke jeg så jeg lar være å spise den"
Labambie Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Har gjort det samme som deg jeg, Veronica.. Jeg bare sier at hadde det ikke vært for BiM,hadde jeg ikke visst noe av det jeg vet... Kun det poenget jeg ville fram til. Spiser stort sett det matportalen sier jeg og,det eneste er min rasjon med brus,den er vel noget høyere enn anbefalt.. Kanskje leger og jordmødre burde informere alle om matportalen sine sider da?
mor.monsen Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Ja egentlig... min jordmor har faktisk fortalt meg om dette med spekemat da. Hun spurte hva jeg visste om kosthold for gravide og da sa jeg at jeg hang litt her inne og hadde lest på matportalen. Legen min derimot sa jeg kunne spise hva jeg ville bare jeg ikke røkte og drakk. Men han er en tosk.... han vet ingenting om svangerskap. Uansett hva jeg har spurt om sier han: jeg vet ikke. Han bare leser av blod og urinprøver og sykemelder meg han.
Labambie Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Ja,der ser du! Tenk de som bare går til fastlege under svangerskapet og kanskje ikke er noe særlig for internett? Det burde jo være enda strengere retningslinjer for svangerskapskontroller enn det det er! Da hadde jo alle fått samme informasjon,enten det var fra lege eller jordmor.. Men dette med spekeskinke hadde jeg hatt snøring på hadde det ikke vært for at jeg hang her inne.. For dette var greit ifølge min jordmor og lege.. Men det er mye rom for tolkning på matportalen da.. Jeg har også sendt en epost til Tine en gang,når jeg lurte på om gravide kunne spise Ridderost... Men det var jo tidlig i 1.trimester... Godt man lærer underveis!
mor.monsen Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Jupps. Jeg syns nok at informasjonen burde være lik alle steder. Men også det at når man blir gravid har man et ansvar om å ta til seg informasjon om svangerskap. Hva er bra og spise, gjøre osv...
Trulte76 Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 er jo sjelden man blir smittet av listeria eller toxoplomose, men visst uhellet skulle skje, så kan det være fatalt for den lille i magen. er jo ikke lenge siden jeg hørte på nyhetene..trur det var på radioen..var ei som ventet tvillinger, hun var på kontroll på sykehuset..fikk servert en slags mykost..husker ikke hvilken..men uheldigvis var det listeria i den..og følge av det så døde begge to inni magen hennes.. Jeg har begge gangene fått med både lege og JM et sånt ark ang toxoplomose jeg..at jeg må være forsiktig å spise sånn og sånn.. Lell at sjansene er små, så er det bedre å være føre var..enn å angre etterpå visst det forferdelige skulle skje.. At du har en gutt på 7 år er ikke merkelig i det hele tatt, siden sjansene er små.. jeg har jo ei frisk jente på snart 9 år..og med henne spiste jeg fenalår..for jeg tenkte ikke det var rått kjøtt..det var jeg obs på med nr 2 og lot være å spise det da..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Hei bippobopp. Jeg må si at et slikt utsagn er noe av det dummeste jeg hører. Selvfølgelig kan en føde et velskapt barn,som vokser opp og aldri feiler noe som helst,selv om en ikke følger kostholdregler,røyker,drikker eller missbruker medisiner,men tenk over hvor høy var abort tallet før,hvor mange døde under fødsel,rett etter og i små barns alder. Mange par kunne få 10-12 barn,men bare 4 vokste opp. Det er jo å si at en trenger ikke bruker bilbelte,fordi en brukte jo ikke det før og folk overlevde jo bilturer da også,eller da jeg var liten,var det jo godt nok at vi bare satt i baksete på bilen,vi satt fem barn i baksete på bilen + en hund,ville du ha gjort det med dine barn??? Jeg synes det er veldig egoistisk og ikke kan følge noen få regeler i den tiden en bærer den lille inni seg. Vi som følger reglene til punkt og prikke gjør det ikke fordi vi er hysteriske,men av kjærlighet til barnet.Vi elsker det over alt på jorden og sette det foran oss selv og ønkser at det skal ha det så godt som mulig,helt fra starten av livet sitt,inni magen på oss.
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 5. januar 2008 #14 Skrevet 5. januar 2008 Visste dere at før i tiden ble de også kvalme og mistet lysten på masse ting? Og at ting plutselig luktet vondt osv. Forklaringen er faktisk den at det er for at kvinnen skulle holde seg unne ting som ikke var bra. Husker ikke hvor jeg leste det, men gøy å tenke på.. Alt for en grunn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå