nienna Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Hei! Dette er mitt første innlegg på forumet her... :-) Partneren min og jeg er i gang med prosessen mot å få barn ved hjelp av inseminasjon ved Stork-klinikken. Vi må snart få reservert donorsæd dersom vi skal komme i gang i løpet av våren, og vi driver og snakker om vi skal velge anonym eller åpen donor. Momenter som kommer inn er: * barnets eventuelle ønske om å kjenne sitt andre biologiske opphav * urealistiske forhåpninger barnet kanskje kan få om en åpen donor dersom barnet velger å møte ham den ene gangen det har rett til ifølge avtalen etter fylte 18 år * prisen på donorsæden (anonym sæd er 2/3 av prisen av åpen sæd) * om vi som foreldre vil vektlegge biologisk opphav i det hele tatt, tatt i betraktning at vi vil tilstrebe at barnet skal oppfatte oss begge som likeverdige foreldre til tross for at kun én av oss kan være barnets biologiske forelder * om vi hvis vi velger anonym sæd om vi binder oss til å bruke denne i Danmark selv når de nye lovene trer i kraft og vi kan bli inseminert i Norge, siden kun inseminasjon med åpen donorsæd er lovlig i Norge Vi hadde satt veldig stor pris på flere vinklinger, synspunkter eller innspill av alle typer som kan hjelpe oss til å bestemme oss!
ElleL Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Hei og velkommen hit. Smak og behag er som kjent veldig ulik. Selv har jeg valgt åpen donor. Hovedgrunnen til det er at jeg ønsker at barnet skal ha muligheten til å få vite litt mer om sitt biologiske opphav en høyde og hårfarge. I tillegg er en liten del av meg også litt nyskjerrig:-). For meg er situasjonen litt anderledes enn deres da jeg er alene og ikke har noen andres føleser eller posisjon å ta hensyn til enn min egen og barnets. Jeg er enig med dere om prisen. Det er dyrt med åpen donorsæd. Hvorfor må dere reservere donorsæd? Jeg har fått sæd fra samme donor alle de gangene jeg har blitt inseminert og har ikke reservert noe som helst. Ikke så veldig store innspill, men håper det gir dere ett syn på saken. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Hei! Jeg er single og har blitt inseminert med anonym donorsæd. En av grunnene er at jeg bestilte gjennom Cryos New york(tidligere scandinavian cryobank) hvor de kun hadde anonyme donorer da jeg bestilte. Men jeg har tenkt nøye gjennom det at barnet aldri får vite hvem som er det biologiske opphavet. Ideelt sett så tror jeg det er bra å ha den muligheten. Det er jo umulig å vite på forhånd om barnet får behov for å finne ut om/møte sitt biologiske opphav. Samtidig så håper jeg at full åpenhet om dette overfor barnet vil gjøre at barnet kanskje ikke får det behovet. Jeg har fått en litt utvidet profil av donor, så barnet kan ihvertfall få vite litt om sitt opphav. Håper dere finner ut av ting og jeg er sikker på at dere gjør det som er riktig for dere. Lykke til med prosessen!
Kua&Kjæresten Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Hei! Senest skuddår venter vi vårt Stork-barn, og vi valgte anonym sæd. Det er viktig for oss - og vi skal gjøre vårt ytterste for at barnet vårt skal forstå dette - at det er vi to som er barnets foreldre, vi planla og ønsket og håpte og grein og gledet oss I Danmark et sted er det en hyggelig mann som var snill og hjalp oss slik at vi kunne lage barnet, men han er ikke forelder og ikke pappa. Vi tror ikke at det er et "naturlig behov" som alle mennesker er "født med" som dikterer at vi ønsker eller trenger å vite hvem som bidro med den andre cellen. Vi er klar over at spørsmålene om en pappa sannsynligvis vil komme, og alt vi kan si, er at vi skal gjøre vårt beste med å svare. Det vil alle! Og det blir nesten umulig å komme med gode råd... Men kjenn etter på magefølelsen, for det er tross alt familien deres det er snakk om! Og angående prisen, så synes jeg at dere skal ta den ekstra utgiften om dere vil ha åpen sæd! For det er ikke SÅ mye mer penger det er snakk om! Vi hadde fire forsøk, og tre av dem var på totallavprisnivå med båt og matpakke og sparebluss. Og så, på fjerde forsøk, slo det altså til. Kan det ha vært fly og bestemmelsen for at denne gangen får koste hva den vil - jeg gidder ikke stresse unødvendig? Mest sannsynlig ville det kanskje ikke spilt noen rolle verken den ene eller andre veien; det skjer når det skjer. Lett for oss å si her vi sitter med stor mage og skinner... Lykke til uansett - en hel masse
nienna Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2008 Tusen takk for svar alle sammen! :-D Grunnen til at vi "må" reservere donorsæd er jo 1. at det ikke sikkert vi blir gravid på første eller andre eller tredje eller fjerde forsøk, og 2. at vi vil ha flere barn seinere og vi vil gjerne de skal være helsøsken. Vi bør altså ha i området 10 porsjoner, og *da* blir det en betydelig prisforskjell. Hadde det bare vært for én porsjon hadde ikke prisen vært et moment i det hele tatt. Siden vi bor langt i nord må vi ta fly ned (innen man kom fram med båt hadde man vært uti neste syklus), og det blir dermed uansett rimelig dyrt for hver gang vi skal ned dit. Vi heller egentlig litt til anonym, av samme grunner som Kua&Kjæresten nevner, men vi lurer veldig på om vi vil kunne bruke sæden vi reserverer i Danmark i Norge når lovene endres slik at vi kan insemineres her også, dersom vi velger en åpen donor. Dersom vi velger anonym er vel det helt umulig, men dersom vi kan det om vi velger åpen vil i hvert fall prismomentet falle helt bort.
"charlie" Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 det er veldig lurt å reservere dersom dere vil ha helsøsken (noe jeg også synes er viktig, både for identitetsfølelse og dersom barna mine eller deres barn skulle ha behov for en nyre eller benmarg. ingen garanti, men bedre muligheter for match). da jeg skulle forsøke for nr 2 hadde donoren sluttet å studere og sluttet å "gi", så hadde jeg trengt flere forsøk enn jeg gjorde kunne det gått riktig ille. men de stråene jeg hadde deponert på stork fra første gang var nok, heldigvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå