Gå til innhold

FertilityFriend som prevensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. I juli har jeg tenkt å slutte på pilla og gå over til kondomer til mannen i huset er klar til å få barn. Vi har snakket om å kjøpe en LadyComp fra buenaventura.com for å kunne ha sex uten kondom på de grønne dagene. Nå aner jeg jo ikke hvordan syklusen min er etter å ha gått på pilla i mange år og jeg har hørt at en LadyComp bare virker om man har sykluser som er innen normalen. Derfor lurte jeg litt på å bare kjøpe et skikkelig termometer og begynne å tempe og bruke FertilityFriend. Men det jeg lurer på er om FF kan brukes på samme måte? Jeg har inntrykk av at FF kun viser når du har eggløsning og ikke om du IKKE har el, om dere skjønner hva jeg mener. Om den kan brukes som prev eller om den bare er god for de som faktisk prøver å få barn?

Noen som har brukt FF som prevensjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Frøkna:)

FF anbefales ikke som prevansjon, da EL kan komme på ulikt tidspunkt hver mnd. Men hvis du har stabil syklus skal det være ganske sikkert. Hvis du har vip abennoment (som er gratis i begynnelsen og så må du betale litt for det), så forteller den deg om du er fruktbar eller ikke akkurat som LadyCompen. Jeg har pearly, men synes FF funker mye bedre for å finne EL, fordi pearlyen ikke vil godta at jeg har en lutealfase på 10 dager. Så jeg anbefaler absolutt FF. Men siden svømmerne han leve i 5 dager og tidspunkt for eggløsning kan variere, så er det nok ikke 100% sikkert.

Skrevet

Vil bare lime inn dette fra fertilityfriend:

Can charting help me avoid pregnancy?

It can, but not on Fertility Friend. Fertility charting is certainly a reliable and empowering means of family planning. Fertility Friend, however, is geared towards trying to conceive and our online software and community reflect this focus. Using Fertility Friend for pregnancy avoidance is thus prohibited by the license agreement. Fertility Friend is totally tuned and geared to help you get pregnant and cannot be used for pregnancy avoidance. The tools on Fertility Friend have been designed to help you conceive, not avoid. Using them in reverse will not work and will put you at risk to get pregnant. Avoiding pregnancy is not exactly the opposite of trying to conceive. It is a different approach altogether.

Skrevet

Takk dreamer, det var det jeg var redd for. Men jeg har en bok som heter Taking charge of your fertility og den bruker temping, utflod og tappen som indikasjoner på om du er fruktbar eller ikke og jeg tenkte at hvis jeg brukte den, samt FF og evt eggløsningstester at jeg "slapp unna" å kjøpe en LC. Flere venninner av meg som har brukt metoden i boka som prev. Hun ene er nå gravid, men hun hadde vært singel så lenge at hun var blitt sløv på tempinga og hadde ikke oppdaget at syklusene hennes var blitt kortere, og vips så var hun gravid. Men tror ikke det var verdens undergang for henne:)

Jeg får tenke på det. Er en god stund til jeg skal slutte på pilla uansett. Kan jo hende jeg finner en grisebillig LC på Finn.no :)

Skrevet

Hvis du er flink til å tempe, sjekke utflod og tappen, bruke FF og EL-tester, så tror jeg nok at det skal være ganske sikkert. Problemet er jo at svømmerne KAN leve i 5 døgn (2-3 dager er jo mye mer vanlig), og man finner ofte ikke ut om man er fruktbar før 1-2 dager før EL. Så hvis dere har sex rett før det kan du bli gravid. Men hvis dere ikke har sex på de 5 dagene før tidspunktet du har hatt din tidligste EL, og ikke har sex før EL er bekreftet, så tror jeg det er ganske sikkert. Men da må du ha regelmessig syklus:) For min del er pearlyen bare tull, har røde dager fram til 2-3 dager før IKM. Så da har jeg 2-3 grønne dager i løpet av hele syklusen+når jeg har mensen..

Skrevet

Ja, jeg veit det er risky, og sambo kommer nok uansett til å holde på kondomen i maaange måneder. Men jeg har gledet meg kjempelenge til å bli kjent med min egen kropp og syklusene mine, så jeg kommer til å gjøre dette selv om han ikke er med på "leken". Håpet mitt er jo at vi etter hvert kan begynne å ta litt sjanser. Litt sånn at vi har sex på de "grønne" dagene og ikke bevisst går inn for å lage baby, men at det heller ikke er noen krise. Men som sagt så er vi ikke helt der ennå, for å si det sånn:)

Jeg har jo gått på pilla i mange år, men hadde temmelig regelmessig syklus dag jeg var "ung" og da jeg hadde pillepause for ca 4 år siden. Så jeg håper at kroppen ikke er vanskelig nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...