Plutseliten :) Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 og det var godt å komme hjem. Dette har vært, og er, tøft og vondt. Og så fort som det gikk ,når det ble oppdaget hvor syk lillegutt er. Fikk telefon fra Riksen som hadde blitt kontaktet av lokalsykehuset etter blodprøvesvarene tatt tidligere på dagen. Legen fortalte kort at han hadde en farlig lav blodprosent,hvite, leververdier ++ var altfor høye. Fikk beskjed om å pakke og komme innover for å sjekke han nærmere,de trodde nesten ikke at den blodprosenten kunne stemme..... Alt raste i hodet samtidig som jeg pakket sammen alt mulig rare ting og samlet de små klærne og noen favorittleker samt lille dynen,kosedyr og pleddet hans mens tårene silte. Etter mange,lange og vonde timer med utallige prøver,stikkinger og anestesi for å legge inn veneflon på lillegutt kom endelig blodet fra Ullevål sykehus.Han hadde fortsatt blodprosent på litt over tre...under 8 er alvorlig for barn,blodtrykket var 74/38 noe som også er veldig lavt. Han var redd og sliten og sovnet tilslutt kveilet rundt meg i en smal sykehusseng...med slanger og målere i kroppen.Det ble ikke noe søvn på mamman den natten. Men det var trygt og godt å være der,og godt at han fikk blodoverføring. Igår ble det tatt flere prøver og ultralyd.Den viste en forstørret lever som også var "grå og knudrete"? og forstørret milt. Og jeg ba om utskrift av blodprøvesvar...og det er et langt skjema med mange tall...og ufattelig mange piler opp...og piler ned..som viser for høye og for lave verdier. Vi vet foreløpig ikke så veldig mye mer. Det de har fastslått, er at han har en alvorlig anemi grunnet benmargsvikt. De snakker om aplastisk anemi, de snakker om pervovirus,andre virus....mange prøvesvar er ikke klar før i neste uke. Benmargen hans produserer ikke røde blodceller...de skal frakte oksygen rundt i kroppen....ikke rart han har pustet tungt og fort ved anstrengelser. På mandag er det på"n igjen.Da har vi også møte med en hematolog som kan mye om dette. Mere blod kan de ikke gi han enda. Lille vakre gutten min har hatt dette en stund....han har gradvis vendt seg til symptomene. Tårene triller når jeg tenker på om jeg kunne ha gjort noe før....Legene sier at det kunne jeg ikke vite.Han har jo vært "frisk" og umulig å gjette seg til. Han sjarmerte pleiere og leger...de synes han er utrolig tapper og en kjemegodgutt...og det vanket mange premier Han har fått en flott sykebil...en kosedyrsau og morsom gassballong. Husmor lagde pannekaker til han,førskolelæreren hadde dukketeater for han og vi som foreldre føler oss utrolig godt tatt vare på,på alle måter. Tilslutt vil jeg takke for de mange og varme innleggene fra dere som tenker,ber og klemmer oss. Det er utrolig godt,og hjelper...det skal dere vite! Tusen takk også for oppmuntrende sms,og telefon Til de som har facebook....har lagt inn et par bilder av pjuskegutten fra sykehuset der. Vi snakkes! En god klem til dere alle
frøydis m/ 4 Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Stakkars, stakkars dere!! Dette er ikke godt for dere å oppleve, men hør på legene hva de sier. Dette kunne du ikke vite, og ikke oppdage før. Godt at du føler dere blir godt tatt vare på og at sykehuset gjør alt som gjøres kan. Håper dere får svar på noen av mange spørsmål over helgen. - Og håper inderlig at lille gutten kommer seg, at de har noe de kan gjøre for han. Dere er i manges tanker og bønner nå!! Stor og varm klem sendes
Dailis Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Godt dere fikk komme hjem en tur da:) Det høres ufattelig tøft og skremmende ut. Håper dere raskt finner ut av det. Sender masse bønner og lykkeønskninger. Klem
Velve Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Aller først; Godt å se dette innlegget,- tenker jo på dere en hel masse! Det er vanskelig å finne de gode, kloke ordene til dere nå,- men ta vare på dere. Jeg tenker på dere og ønsker dere lykke, lykke til videre.
Sara Rompompei Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Så godt at dere blir tatt vare på! Det er sant at det både er trygt og trist å være på sykehus. Spesielt med de små. De "skal" jo egentlig ikke være der. Men når man må så er det også godt å vite at de jobber og står på for dere. Godt å få en tur hjem også tenker jeg. Er ganske så kjedelig på et sykehus. Deilig å få slappe av litt før ny omgang til uka. Tenker på dere og ber om at dere får hjem en frisk og rask plutselitengutt snart. Klem fra
Tiggywinkle Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Kjære deg, har tenkt så mye på deg siden jeg leste om dere. Og det slo meg at symptomene er lik nevøen min. Han lider av aplastisk anemi, en sjelden diagnose..... Skulle det være det lillegutten din har (krysser fingrene for at det ikke er det) så skal jeg sette deg i kontakt med min søster, hun har vært igjennom hele møllen på en diagnose som egentlig ikke så mange vet mye om. Håper dere får gode svar og at det bare er et forbigående virus... Klem og varme tanker
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Kjære deg det er så vondt å lese at han er så syk og dere har det så tøft,håper de finner raskt ut hva det er, å behandling blir satt raskt igang og den hjelper.Tenker på dere, krysser alt jeg har for gutten din. Mange varme klemmer sender jeg deg og dine. Tenker på dere.
♥Snulder Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Så godt å høre fra deg! Har vært innom Facebook og tittet på lille pjuskegutten din:=) Jeg kan ikke forestille meg bekymringen dere har, men kjære deg... du må ikke tenke at du kunne gjort noe før. Klassisk med barn er at de bærer symptomer og sykdom leeenge før noe kan merkes. Problemet er, som dere har fått smertelig erfare, er at når kroppen ikke orker kompensere lenger, så kollapser alt fort! Men nå er han jo under full utredning, og jeg krysser alt jeg har for at dette skal gå bra!!!!! Han er vel en liten mirakelgutt i utgangspunktet ikke sant!!! Dette SKAL gå bra!!!
Reveenka Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Kjære dere - dette var leit å høre. Håper dere klarer å hente litt krefter nå hjemme på permisjon; gjør ting som gir dere noe positivt og som ikke stjeler energi. Noen av de symptomene du beskriver passer også utrolig godt på en meget sjelden blodsykdom som kalles HLH eller FLH; og som niesen til min venninne har hatt(og blitt helt frisk av). Ser at Tiggywinkel har gitt den en link på aplastisk anemi; du skal få en av meg også hvis du har lyst til å ta en titt på symptomer og diagnostikk. Dere er heldigvis i gode hender på sykehuset og føler dere godt ivaretatt; det er kjempeviktig! Sender massevis av knuseklemmer til dere! http://www.sos.se/smkh/1999-29-088/1999-29-088.HTM#Avsnitt6
Attpåklatten :-)™ Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Fortsetter å klemme på dere alle sammen:-) Tittet på bildene av skjønningen din og han har livskraften lysende i øynene sine - det er bra:-) Lykke til videre:-) Varme og gode bamseklemmer:-)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Neimen kjære deg.....nå ble jeg helt satt ut her... Hva skal man si???? Jeg sender store posjoner med klemmer ( som kan brukes ettersom du trenger det) jeg tenker gode, positive tanker for dere, jeg krysser det som krysses kan........ Men det må jo bli bedre. Stakkars lille plutselitengutten..... Jeg vil tro at dere har en lang og krokete vei å gå, men vi skal gå sammen med dere.. Masse lykke til!!!!!
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Hei Plutseliten! jeg har tenkt på dere!!! Håper at dere klarer å kose dere og slappe av i helga. Sykehuslivet er slitsomt nok, så pustepausene hjemme blir nok kjærkomne. Det er bra at lillegutt har fått god behandling. Godt for både barn og foreldre. Det er viktig at førskolelærere og andre trår til og avlaster/ aktiviserer sånn at dere får konsentrert dere om å være mamma og pappa. Mange vonde undersøkelser er tøft for mammaen som står og ser på. Mitt hjerte blør for deg, for jeg vet hvordan du har det. Jeg sender deg styrkeklemmer, du er sterk og flink!!! Lillegutten er tapper, det er mye disse små skal tåle. Jeg gråter en skvett for han, stakkars lille venn.. Sender dere masse gode tanker på veien. Om du ønsker å prate om det du opplever så legg meg til på msn [email protected] Har ikke erfaring med denne type vondter, men kan lytte og forhåpentligvis bidra med erfaringer vi har gjort oss på veien. Store klemmer *heier på dere alle sammen*
Natteravnen* Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Kjære deg og familien din, håper at alt går bra med vesle gullet, og prøv for all del å ikkje anklag deg sjølv om du kunne oppdage noke før, det er nok ikkje noke som er lett å oppdage dette., men eg kan godt forstå at du gjerne tenker sånn. Ingen vil at sine små skal ha det vondt. -sender mase bli frisk støv til gullet. Vi er mange som tenker på dokke alle no!
Natteravnen* Skrevet 5. januar 2008 #14 Skrevet 5. januar 2008 var ei litt vanskelig setning der, men det eg meinte var uansett at du ikkje må anklage deg sjølv for noke du ikkje kunne sjå, dette er nok vanskelig å oppdage vil eg tru.
Karomamma Skrevet 5. januar 2008 #15 Skrevet 5. januar 2008 Mange mange klemmer og tanker fra oss også! Jeg fortalte om pjuskegutten til Karopappa tidligere i kveld og han vil også være med og sende klemmer!!! Jeg synes pjuskeguttbildene er skikkelig gode, han er en herlig liten fyr Krysser fingrene og sender etpar klemmer til!!
Ronja65 Skrevet 6. januar 2008 #16 Skrevet 6. januar 2008 Så fint at dere får var hjemme noen timer. Ble så rørt når jeg hørte hvor godt mottat dere er på sykehuset. Forstår at du nå bare har lyst til å ha han inntil deg. Ikke klandre deg selv, hør hva disse erfarne modne jentene sier til deg, du kunde ikke hvite at han var så syk.... Forstår allikevel at du er fortvivlet og gråter med deg. Ønsker av hele mitt hjerte at han snart er frisk og rask igjen. Kjempestor klem
dritgrei hei hei! Skrevet 6. januar 2008 #17 Skrevet 6. januar 2008 Kjære plutseliten, jeg har lest om dere og tenkt på dere, men jeg vet ikke hva jeg skal si... jeg kjenner på redselen, men sikkert bare en promille av det dere opplever! Det er godt å bli tatt vare på av de beste, det er godt å høre at de tar dere på alvor og gjør alt for at lille hjertet ditt skal bli frisk igjen! Jeg tenker på dere mange mange ganger om dagen, og sender det jeg har av bønner til godheten, om at alt skal gå bra! God klem fra
Sprellemamma Skrevet 6. januar 2008 #18 Skrevet 6. januar 2008 Kjære deg, dette høres tøft og vanskelig ut. Ingenting er verre enn syke barn, og en blodprosent på 3 høres utrolig ut! Ikke rart formen ikke har vært på topp. Godt at dere fikk permisjon og fikk være hjemme i helgen. Ønsker dere lykke til med videre utredning og behandling i dagene som kommer. Håper de snarest finner årsaken og en god behandling. Skal tenke på dere! Klem,
Plutseliten :) Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 6. januar 2008 Tusen takk igjen for all støtte og tanker. Det varmer å vite at så mange bryr seg om oss,det gir en styrke...og man føler seg ikke alene. Vit at jeg tenker på dere også...og skulle så veldig gjerne ha deltatt mere.... I tapre fotballspillergutten, tøffe speiderjenta,1 årsdagsnuppa,niese-tapas bursdag, Maudbaby som ikke er frisk,aketurer,alenehjemmekveld...jeg er med dere, men har desverre ikke overskudd til å svare hver enkelt. Ta vare på dere selv,og klem litt ekstra lenge på barna deres..... Varm klem fra
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #20 Skrevet 6. januar 2008 Klemmer dem alle tre i kveld Plutseliten og gråter en skvett for dere. Tenker masse på deg. Store gode og varme klemmer til plutselitengutten og den gode mammaen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå