Gå til innhold

Voksipose eller lammeullpose? Hmm...Hjelp :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har termin i juli og håper på mange trilleturer utover høsten og vinteren 2008. Kan jeg få spørre om noen har erfaring om hva slags pose jeg bør kjøpe? Heller mot lammeull, men hvor lenge kan denne brukes før den blir for liten?

Ser at det er tilbud på disse produktene nå i januar så tenkte å kjøpe akkurat dette nå for å spare litt penger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at jeg har så veldig stor erfaring, men jeg vil anbefale voksipose. Den passer mye lenger, til ca tre år.

Skrevet

Også er det enkler mtp renhold med en voksipose.

Lammeskinn må vel renses....

Skrevet

jeg fikk nettoppp en gave av kommende oldermor og "bestemor". Fikk dunpose fra barnas hus. kjempe fin og virker veldig god og varm. Stor også!! også kan den åpnes helt. Vaskes på 60grader og tørkes i trommel.

Skrevet

Voksipose er veldig varmt har vi erfart og barna svetter ikke på samme måte som voksne og har derfor større risiko for krybbedød om det blir for varmt... Har erfart krybbedød og er derfor veldig obs på akkurat dette nå.

Om du føder i juli så er småen 4-5 mnd når det virkelig begynner å bli kaldt og da "tåler" de litt mer. Nøstebarna sine produkter er en bedre løsning synes vi. og en vanlig vinterpose og nøstebarnteppe holder. Det er rimeligere også. de dunposene på eks barnashus kan de ha helt til de er ca 4 år. andre poser varer ikke så lenge...

Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med >voksiposens mange fordeler. Den er av ull og er dermed som dun ikke noe å være redd for heller i forhold til krybbedød som nevnt et annet sted her i tråden. Har selv jobbet med små barn fra nyfødt og i barnehage og alltid brukt voksiposen. Der har barna holdt seg gode og varme med bare ulltøy under og de sover så godt.Er trygt og godt for de å snurpes sammen i posen.

Skinnpose derimot har sin sjarm, lengden varierer enormt så vanskelig å si hvor lenge du får brukt den, men første vinter iallefall og neste der igjen kan den ganske sikert brukes på beina, men da er voksiposen mere vinner tenker jeg. Barna "mine" sov ute i minus 10 grader i sine voksiposer iført ullundertøy og en tykkere ullgenser, lue og votter. De var alltid varme når de kom inn og sov KJEMPELENGE: Den stakkaren som lå med annen pose derimot sov dårligere og våknet en time før de andre. Skinnpose må som nevnt her renses eller kan i noen tilfeller taes på ullvaskeprog dersom du har stor maskin og nyere pose? Men samme hva, voksi kan du ta av trekket og vaske når du vil...

En annen ting med skinnpose er at du ikke får overkroppen like godt nedi posen. Har du en vottevegrer kan dette absolutt bli et problem! Vet av erfaring at babyer liker å ha det "trangt" og godt som i magen og da er det jo ikke noe bedre enn å få pakket hodet godt inn.. Skulle ønske jeg var liten og lå i sånne poser jeg. Ser herlig ut;)

Nok en ting: Tips til dere som vil ha voksi i bag og mener den er for liten... Legg sideklaffene oppå barnet og la pløsa ligge oppå bagen. Da tar den mye mindre plass og er fortsatt like varm!

Har alt kjøpt en brukt voksipose og er 100% sikker på at jeg har gjort et godt valg. Men det finnes som andre sier også andre poser. Den nye trenden er den som stadig blinker på siden her: Odenwalder med glidelås på midten. Sikkert ok den og men kan dog ikke tilpasses som voksi..

Godt valg!

Skrevet

Tusen takk for alle svar!!

Og takk for litt mer utdypende informasjon, det er vanskelig å vite når man er helt fersk og alle her inne vil jo bare det beste for den lille.

Det blir nok innkjøp av voksipose på meg kommende uke :)

Skrevet

Noen velger det ene og noen velger det andre, det er nok smak og behag!

Jeg har IKKE voksiposen og ville ikke hatt den om du hadde kastet den etter meg. Jeg synes den er stor (passer ikke i mange "moderne" vogner), stygg, tungvind og klumpete (og ja, jeg har prøvd den, fikk låne av en venninne før jeg kjøpte min egen pose og jeg er sjeleglad for det!). Du får mange andre poser som er like varme, bla annet har merket Odenwälder mange fine poser, både med og uten avtagbar skinnfell. Dette er dyre poser, men de er kjempefine, varme og du kan bruke de lenge! Flere av dem kan reguleres både i lengde og i bredde og når du "snurper" igjen toppen er det varmt og tett som bare det!!!

Skrevet

Sverger til lamull eg:)

Liker ikke måten voksiposen må brettes sammen på, syntes den ser teit ut hehe

Jeg kjøpte en helårspose for noen dager siden, (som jeg har løst lammeskinn inni) som kan åpnes i bunn, for at hvis ungen har sko på skal du slippe å ha de inni posen, og den kan åpnes helt ned og.

Dette er veldig praktisk.

Mye mer fornøyd med denne enn den forrige eg hadde som ikke kunne åpnes hele veien ned.

Skrevet

Vi har lammeskinnspose og er superfornøyd. Har Teutonia sin. Passer til poden på 2 år, han har greit med plass enda. Han er ganske lang for alderen.

Pratet med ei venninne som har ei jente som er like gammel som poden min og de har voksi. Hun har opplevd at jenta har vært kald når hun har sovet dupp i voksi, noe jeg aldri har opplevd med skinnposen.

Regner med jeg må kjøpe enda en skinnpose til babyen, ihvertfall hvis poden fortsatt sover dupp til høsten:)

Skrevet

Jeg har både voksi og lammeskinnspose. Voksien er tungvinn, klumpete og upraktisk når du f.eks skal inn i butikker og trenger å åpne den litt. Men den er varm.

Lammeskinnsposen til Simo er kjempe fin. Du kan ta av lokket og bare bruke skinn under barnet. Den er lang og jenta mi på 2,5 år bruker den enda og ligger godt nedi den. Den er god og varm.

Jeg jobber i barnehage og kan på det varmeste anbefale Oldenwälder sin pose. Men kjøp den lange dunposen. Det finnes flere varianter. Det er en pose du kan bruke kjempelenge og som passer godt i bager som ikke er så store. Du kan bare dytte inn fotenden på den når barnet er nyfødt.

Men alle har hver sin smak. Du må nesten ta en runde i butikker å se selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...