Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Er det noen som vet hvordan de reglene egentlig er eller hvor jeg evt kan finne ut av det? Dersom far må ha fri fra jobben for å være med på fødsel, blir denne dagen da trukket fra? Får han fri 14 dager fom den dagen jeg reiser hjem fra sykehuset eller fom dagen etter? Er jo ikke sikkert jeg reiser hjem før han er ferdig på jobb for dagen? Og hvordan er det dersom han har fridager inni de 14 dagene? Får han da ta de igjen?? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Såvidt jeg vet, så er det 14 dager fom fødsel som regnes som omsorgspermisjon. MEN dette er en ordning kun mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så det varierer veldig fra arbeidsplass til arbeidsplass, både mht tidspunkt, lønn, osv. Tror nesten mannen din får spørre hvordan det er hos dem.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Dette skal vel være likt uansett hvor han jobber. Forskjellen er vel om han får lønn eller ikke.. Jeg vet at permisjonen kan starte fom fødselen eller fom dagen jeg kommer hjem evt dagen etter, men vet ikke helt hvilken av de dagene. Tror ikke de på arbeidsplassen hans hadde så go peiling på dette, så lurer litt på hvor jeg kan forhøre meg... HI
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Jeg trodde det var valgfritt når man tok disse dagene. Altså om man begynner den dagen fødselen skjer eller om han f.eks venter til du skal hjem fra sykehuset. Min sambo jobbet så lenge jeg var på sykehuset, og skulle ta sine dager fra og med den dagen vi skulle dra hjem fra sykehuset. Nå ble det ikke helt sånn da vesla vår ble syk, og måtte overføres til et annet sykehus da hun var fire dager gammel. Men, det var det som var planen i utgangspunktet da.
Ein T Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Alle pappaer har rett på fødselperm i to uker f.o.m fødsel starter. men er opp til arb.giver om de får betaling eller ei. får ingenting av NAV.
God gammel aargang - født Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Omsorgspermisjonen omtales i Arbeidsmiljøloven. § 12-3. Omsorgspermisjon (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. --- Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver om de lønner arbeidstakeren disse to ukene. Utfra det lille som står i Arbeidsmiljøloven er det vel opp til far når han ønsker å ta ut disse 14 dagene. For min del er det naturlig at far er med på fødsel og dagene på hotellet i etterkant, så vi starter på de to ukene fra og med fødselens start.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå