Mumiluvu Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 jeg klipte av tuten da jenta mi var 1,2 år.hu ga seg da hu var 1,5 år. er i den troen at da de ikke drikker av flaske eller får bryst har de ikke behov for smokk men det gikk fint. eller det du kan si er at nå skal vi gi smokken til dukken eller til nissen så han kan gi til de babyene som trenger smokk.
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 På dag eller natt? Hvor gammel er han hun? Hvis barnet går med tutten hele tiden ville det første steget være å kutte dagtid. Forklar at tutten bor i sengen og at det er der den skal være. Hvis barnet tar den, så tar du den. Enkelt og greit. Vi slutta med tutten på natta da han rundet to år(dagtid rundt året). Da begynte han å trøbble med legginga og sa at han ikke ville ha tutten der. "Greit," sa jeg, "men da hiver mamma dem i bosset" Det måtte jeg bare gjøre, sa han. Og så snakka vi litt om at det som var i bosset tok man ikke ut igjen og at bossmannen kom for å hente det (måtte liksom forsikre meg om at han skjønte konseptet). Da ble det litt spennende (at bossmannen kom, faktisk!). Dagen etter måtte han ut og sjekke i bosset og det hele var litt trist, men mest spennende at tuttene nå var borte og at de var på vei med bossmannen! Så min erfaring er at det er best å være konsekvent. Har du sagt at du hiver dem/sendt de til nissen/sabeltann etc så MÅ du stå for det. Ikke gi etter for sutring eller spare en tutt til en dårlig dag. Da er det bare på'an igjen.
vi blir 5, 25 sept :) <3 Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 vi gidde de til nissenbarna da hun var tre år ... men da har hun bare av å t il brukt den på natten ...men ville ikke ha smokk så ofte på slutten eller...vi la de ut på trappa ...vips så var de borte...å det lå att den pakke til pia...
Maigullet Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Vi har trappa ned etterhvert som vi har sett at barna ikke har hatt behov for det. Lagt igjen smokken i senga, og i bilsetet. Førstemann begynte å bite hull i smokkene før hun fylte to år, så da fortalte vi at det var farlig med smokker som var ødelagte, så da kasta vi de etterhvert som de gikk i stykker i overensstemmelse med jenta. Lot bare vær å kjøpe nye, så da gikk det av seg selv Med nr. to trappa vi også ned etterhvert. Var snar med å ta bort smokken etter dupp og sånn. Da julaften kom tok vi med ei skål med alle smokkene hans og satte oppå låven til nissebabyene, sammen med grøtskåla. Det gikk kjempefint, og han var veldig stolt Han snakket om det de første to kveldene da han la seg, om hvor glad nissebabyene var nå, men ingenting om at han savna smokken! Lykke til
Kakebakesøte Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Vi startet med å si at smokken måtte på hylla når hun lekte, og det gjør hun jo store deler av dagen. Det gikk veldig greit egentlig. Ved soving på dag, bilkjøring og om natten har hun smokk fremdeles, det skal hun få lov til en stund til. Vi startet med å sette smokkgrenser når hun var rundt 20 mnd. Resten får vi ta pø og pø tror jeg. Droppe smok i bilen blir nok neste steg tenker jeg.
mine små alver... Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Datteren vår var da 2,5 år da hun fikk for seg at hun skulle ha spiderman klær(litt påvirket av de andre i barnehagen) Så da sa jeg veldig enkelt og greit.Hvis du slutter med smokk nå så skal mamma kjøpe spiderman klær til deg. Smokkene ble lagt vekk og det var det!! UTROLIG enkelt faktisk!!
2SmåTroll Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Tulla mi har brukt smokk kun når hun skulle sove. denne pakket vi inn og ga til nissen nå. Hun ble 3 år i november. Gått veldig bra det, og bare spurt etter den et par ganger. Tar litt lenger tid for henne og roe seg på kvelden, men overaksende bra. Vi begynte allerede 1 advent med og fortelle henne at nissen skulle få smokkene, og så skulle hun få noe hun ønsket seg av nissen. Tror det er viktig at de har litt tid og venne seg til tanken på at de skal slutte med smokken. Men det hjalp vel ikke deg så mye da det er lenge til jul nå
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Dattera vår var 2 år og 9 mndr når hun sluttet. Da hadde vi snakket lenge om at når sommeren er over så skal vi levere den til Sabeltann. Hver gang hun maste om smokk den siste mnd før vi skulle gi den til Sabeltann sa vi til henne at "ja, men husk at nå er det ikke lenge til Sabeltann vil ha dem". Når dagen kom og vi skulle levere de, samlet vi alle smokkene i en pose og hun bar de modig inn til Kaptein Sabeltanns Verden. Når natta kom ville hun ha noe å holde på sa hun. Og siden hun hadde vært så flink å gi fra seg smokkene hadde hun tidligere på dagen fått noen sånne Little People mennesker fra FisherPrice. Hun fikk da lov å ha to sånne i senga som hun holdt på og det gikk kjempe greitt. Over all forventning faktisk.... Lykke til. Poenget er nok å være konsekvent, uansett åssen man gjør det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå