mei&mi + marcus :) Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Dette er ikke ment å være noe skryteinnlegg, vet jo ikke om det er noe "uvanlig" heller. Men min datter på 4 år kan skrive mamma,og navnet mitt, pappa og navnet hans, sitt eget navn, mormor,morfar og navnet deres, Victoria, navnet på kusinen sin og to av fetterene osv. Og jeg har ikke oppmuntret hun eller noe.. Tror hun kan skrive det meste egentlig, noen ganger må jeg skrive det først og hun skriver det etterpå. Og hun synes det er kjempe gøy! Hun elsker oppgavebøker o.l, så hun liker å bruke hodet. Men tall har hun ikke peiling på..
krabbetrollet Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Det er vanlig at 4-åringer kan skrive, men det varierer veldig hvor godt de skriver. Jeg har hatt "en av hver". En 4-åring som bare kunne skrive sitt eget navn, og en 4-åring som kunne både lese og skrive alt på egen hånd.
mei&mi + marcus :) Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2008 Oki, det er vel forskjellig da.. Min venninne sin datter på snart 5 skriver ikke, hun er mer interessert i tall.
♥Coxinelle♥ Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Har en gutt på fire år og han skriver det meste. Det går nok mest på hukommelsen, for han har ikke knekt "lesekoden". Han "leser" mye, men han husker nok hva som står, for av og til "leser" han feil ord. (feks katt i stedet for pus). Er veldig glad i å pusle, leke med lego og oppgavebøker.
3b@rnsmor-30* Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 gutten min på 4 år og 5 mnd har begynt å intressere seg for bokstaver nå i høst. han synes sånne oppgavebøker er morro, og prøver seg litt på bokstaver som jeg forklarer innimellom. kommer gjerne og spør om å få skrive litt nå. han har et lagt navn på 9 bokstaver, så han klarer ikke å skrive navnet sitt enda. han vet hvordan forbokstaven hans ser ut, lillesøster sin, min og pappan, og bestemor og bestefar.... synes han er flink jeg =)
♥Prinzessin♥ Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har ingen 4-åring, men selv kunne jeg iallfall lese da jeg var så gammel. En gang satt jeg med en avis i hendene, og så leste jeg overskriften høyt. Overskriften var denne: "Katastrofal Vassdalulykke". Vil si det var rimelig imponerende, selv om det helt klart kvalifiserer som selvskryt. ;-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Gutten vår "tegner" navnet sitt. Han har gjort det siden litt før han fyllte 3. Han kan også tegne hus, bil, mennesker osv. men noen ganger vil han bare tegne krussiduller i mange farger.. Han er nok litt midt mellom to faser hva tegning/skriving angår. Vi forsøker å oppmuntre han siden han er frustrert over å ikke få det slik som han vil, men det er ikke så lett.. Virker som om hodet har det klart for seg hvordan han vil ha det men fingrene henger ikke helt med. Med magnetbokstaver går det lettere.. Der kan han finne sine bokstaver og søstern sine og våre og besteforeldre, tanter. onkler osv.. Han sier f.eks. mamma, du er en dronning, for du har den bokstaven i navnet ditt .. (D for dronning altså). Lilla er lillesøster sin farge for Lilla begynner på samme bokstav som Leah sitt navn. Det er jo artig, men frustrerende på samme tid.. Jeg begynte å lese tidlig selv og skolen ble et mareritt da jeg brukte 9 år på å sitte å vente. Jeg kjedet meg og mistet interessen. Jeg håper virkelig at tempoet hans roer seg litt så ikke skolen blir kjedelig..
ano`num *17.03.10* Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Vår datter kunne å skrive når hun var 4. Hun hadde en enorm interesse for bokstaver, setninger og navn. Hun kunne sitte slik for seg selv i timesvis. Men hun kunne ikke å lese i den forstand at hun leste nye ord og sammenhenger. Så det var nok mest snakk om "bokstavgjenkjenning". Nå er hun 7år, og har lært å lese. Å skrive er ikke like kjekt lenger. Ofte skriver hun mer slurvete nå, enn hva hun gjorde da hun var yngre. Nå er det lesing som opptar henne. Kan gjerne sitte i lengre tid med en bok for seg selv. Det som imponerer meg er at hun kan gjenfortelle hva boken handler om. Selv om det ikke er "uvanlig" at barn liker bokstaver og skriving, vil jeg tro det er et stort pluss Selv elsker jeg bøker, og mener det på mange måter er en nyttig og hyggelig intresse )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå