Gå til innhold

Er så fortvilet igjen:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen.

Sendte ikke hele meldingen jeg:)

Sliter litt med at jeg tror igjen at jeg har for lite melk. Blir veldig fort stresset og oppjaget ang dette med ammingen. Og nok en gang så tviler jeg på at jeg har nok. Holder på å bli helt tullette av dette ammestyret om jeg har nok melk, økedager osv.

Lillemann har vært veldig misfornøyd noen dager nå, skal også sies at han har/er forkjølet. Før så tok han ikke puppen annet enn hvis han var sulten, men nå våkner han i ett sett dag som natt og sutter. Men ikke spesielt lenge om gangen, så tenkte at han kanjse ikke spiser seg mett, men gir jeg han ikke pupp så er han heller ikke fornøyd. Istarten tenkte jeg at han var sånn fordi han var syk, men nå begynner jeg å lure på om det er fordi han er sulten. Syns jeg ammer heletiden nå, men produksjonen virker ikke til å øke. Ammet for to timer siden og pumpet meg nå, og da fikk jeg bare ut 100 ml, og det er jo lite.

Har også hørt at melke produksjonen kan dappe av når man begynner med grøt. Han får ca en halv porsjon på kvelden, men tilbyr han alltids pupp først, men sjeldent han vil ha den da. Nå våkner han hver time da som natt, før sov han ca tre timer i strekk på dagen, mennå våkner han nøyaktig etter en time, og da er han sur og grinette og sovner igjen etter litt pupp. På natten sov han ca 4 timer istrekk, nå våkner han etter en time, og sovner igjen etter litt pupp. Før sugde han i ca 5 min på hvert bryst, nå kansje bare fem min tilsammen. Kan ikke prøve å gi han flaske heller da han virkelig nekter å ta den:(

Ble lagt og rotette dette, men trenger litt råd og hjelp før jeg holder på å tørne her.

han er forresten 4,5 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, sender deg mange gode tanker, jeg forstår at du er sliten og fortvilet! Jeg har ingen gode råd, egentlig, annet enn samme erfaringen: at forkjølelse kan snu opp ned og ødelegge alle rutiner. Nå som han har det for vane å suge litt pupp her og der, kan det jo også tenkes at han bare får i seg den tynne tørsteslukkende melken og ikke blir ordentlig mett. Hva med å ta ham på en tyrilletur og la ham sutre litt, om du greier, og la ham bli skikkelig sulten, og så se om han tar seg litt bedre tid på puppen?

Hvis han får så ofte, er det jo forresten ikke rart at det ikke er så mye til overs der...?

Hva med åta en tur til HS og spørre om råd?

Lykke til, håper du får sove litt i natt... Klem!

Skrevet

Takk takk for oppmuntringen. sant som du sier med at det ikke sikkert ikke er så mye til overs siden han spiser så ofte. Skal begynne med blanke ark i morgen, og prøve å komme inn i rutinene igjen. Sinnsykt irriterende vi som endelig hadde begynt å få til noen sikkelig og gode rutiner som vi virkelig har jobbet hard for å få til, også man ting rase nå:(

Blir virkelig stresset av dette ammestyret, har så lyst til å bare slappe av og nyte det. Hvorfor har vi ikke gjennomsiktige pupper så hadde jeg sikkert vært mye roligere, hehe.

Skrevet

Hei du ! Situasjonen din høres kjent ut ;-) Gutten min ville ha pupp hver halvannen time gjennom hele døgnet fram til han var 6 mnd. Da han var syk kunne det være oftere. Det er til å bli gal av.

Så lenge han legger på seg så har du sikkert nok melk. Kroppen er fin slik: den tilpasser melkemengden etter etterspørselen. Jeg fikk sjelden til å pumpe, så det er ikke sikkert at det du klarer å pumpe ut tilsvarer melkemengden du faktisk har. Jeg vet det er enkelt å si, men forsøk å stress ned. Stress kan påvirke både sønnen din slik at han blir mer urolig og melkemengden.

Det er helt vanlig at de blir litt mer krevende når de er syke. Puppen er både tørsteslukker, mat, kos og trygghet. Dersom han er tett i nesen blir det tungt for han å amme. Drypp nesen hans med saltvannsdråper før du ammer. Bytt på ammestillinger. I tillegg kan du jo bygge opp sengen hans med eks bøker i den enden han har hodet, slik at han får hodet litt høyere. Det hjelper også på tetthet.

Håper det letter litt for dere. God bedring til knøttet.

Skrevet

Skal prøve å stresse ned litt her, begynne på nytt i morgen og prøve å slappe av litt:)

Skrevet

Kom på en ting til. Gutten min var så urolig at jeg måtte legge om kostholdet mitt også. I en periode måtte jeg kutte ut alt med koffein, kutte sukkerinntaket til en absolutt minimum, inkl søtningstoffer. Det hjalp utrolig mye. Jeg fikk en ny unge (og bonus: gikk ned et par kilo, hihi). Kanskje det kan hjelpe dere også?

Skrevet

Gjorde det før, for da reagerte han på det meste jeg spiste, men har begynt å spise det meste igjen.

Måtte du det selv når han var så gammel?

Skrevet

Han er vel urolig fordi han er forkjølet og har økedager.

Jeg ammet også veldig ofte også da barna var i den alderen, og selvfølgelig særlig i økeperioder.

Hvor mye du klarer å pumpe ut er ingen indikasjon på om du har nok melk. Jeg har aldri klart å pumpe ut mer enn så det såvidt dekker bunnen i flasken, likevel hadde jeg nok melk til alle barna.

Hvis han legger på seg, er det ikke noe i veien med produksjonen ihvertfall.

Stå på!

Skrevet

Jeg synes forresten helle rikke du skal drive å stresse med rutiner. Ta dagene som de kommmer, la ham spise når han vil, sove når han vil. det der går seg til av seg selv, og er ikke noe å mase med foreløpig hvis du blir stressa av det.

Skrevet

Takk for råd:) Prøver å ikke stresse, men er ikke lett. Syns det går så veldig opp og ned. Plutselig lite melk, så masse, så lite osv. Blir helt sprø ev dette, hehe.

Ok men nå skal jeg prøve å ta det litt med ro. Kanjse han ikke har øke dager, men bare har villet kosesuge litt. For når jeg legger han til når han er sur og urolig så suger han bare noen min så vil han ikke ha lenger.

Skjønner ihvertfall at jeg må slutte å være så paranoid når det gjelder denne melken og at hvis han er misfornøyd så MÅ det ikke være for at han er sulten.

Skrevet

Hei. Jeg ville bare si noe ang. "kosesuging".

Jeg har hele tiden trodd det var noe man ikke skulle la dem gjøre. Men da jeg fikk mitt 3. barn, sa barnepleierne til meg at koseuging var bare bra, og at det også bidto til å øke produksjone. Altsåå, at kosesuging ikek bare er fordi de vil kose, men noe "naturen" har innrettet for å øke produksjonen uten at babyen trenger å suge så hardt for å få det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...