Gjest Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 er det noen der med erfaringer som kan råde meg hva jeg BØR gjøre og ikke gjøre når man har det? Vet at man bør til fysio eller annen behandling men forebygging hjemme f.eks.? Sambo er litt sånn "du må bevege deg osv" men tror virkelig ikke han forstår hvor VONDT det gjør! så fort han har vondt i hodet så blir han 1001 % invalid. alle forslag taes imot med takk ps: jeg støvsugde for to dager siden og til slutt hadde jeg så vondt i hofta at jeg måtte støvsuge sittende Ringte legen i dag men fikk ikke time før neste fredag..
MamiMaribel Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Som nevnt i tråden min her et sted: ikke måk snø! Legen min sa til meg at jeg ikke skulle bli sittende stille i sofaen, men variere mye. Han sa jeg burde gå 3-4 turer på 10 minutter hver dag, i rolig tempo, og ellers holde meg unna alt som gav smerter. Om han er ekspert vet jeg jo ikke, da:) Han har ikke anbefalt meg fysioterapi eller kirpraktor, men jeg gikk til kiropraktor i starten, uten veldig mye resultater.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Hadde bl under svangerskapet og ble 100% sm allerede i uke 14...er fortsatt veldig plaget og går til både fysioterapeut og kiropraktor...Første jeg fikk beskjed om var å bevege meg som vanlig , men i MITT tempo...(altså, jeg kunne gå tur, men ikke løpe) og absolutt IKKE gjøre ting som å støvsuge, vaske gulv, ta ut av oppvaskmaskin osv... God bedring til deg
flypapir Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 I forrige svangerskap var jeg veldig plagget med bl. Fikk da "streng" beskjed av manuell terapeuten jeg gikk til om å ikke gjøre noe husarbeide overhode, ikke gå trapper, bare ta det heeeelt med ro. Er også lurt å sitte på noe mykt (pute, genser ol) når du sitter på en stol. Ikke sitt med beina i kryss... Når du går bør du gå med korte skritt osv. Tok med mannen dit slik at han fikk høre det samme. Heldigvis bodde vi hos mamma noen mnd da i forbindelse med praksis, så hun tok seg av det meste av husarbeid og matlaging. Spørs om det går så bra denne gangen, testet positivt i går og har alt begynt å verke i bekkenet... Lykke til!!
lillegutt mars o7 Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Hei=) Jeg har hatt bekkenløsningsplager siden jeg var ca 3 mnd på vei med lillegutt.Nå er han blitt 9 mnd..Så jeg har prøvd endel forskjellig. Kiropraktor: fikk opp låsningene i rygg og bekken hver 2.uke.De siste to ukene 3 ganger i uken... Fysioterapeut: Fikk massasje i hele bekkenområdet 2 ganger i uken Jeg har erfart at det funker bittelitt.Dvs de løser problemet der og da,men en handletur etterpå var jeg like vond igjen. Så for noen mnd siden fant jeg ut at jeg ville prøve noe nytt,da dette ikke hjalp over lengre tid. Har nå startet hos manuell terapeut.Har fått forskjellige øvelser for å styrke bekken-muskulaturen.Og trener nå også i noe som kalles "terapi-master" ( slyngetrening).Dette skal visst være noe som er veldig bra,og som vil styrke bekkenet mitt og dermed være med på å forebygge de plagene som jeg har hatt ved neste svangerskap. Manuell-terapeuten har sagt jeg skal bli bra igjen,slik at jeg kan få en flokk med unger ;-) He,he ;-) Det er foreløpig så tidlig i dette treningsopplegget,at jeg kan ikke si om det vil virke.Men virker ikke dette på meg,virker ingenting!! Har fått fryst medlemskapet mitt hos Elixia ( ikke at det ble så flittig brukt..),da jeg fikk beskjed om å helst ta det så mye med ro som mulig,og bare konsentrere meg om øvelsene mine.Skulle IKKE gå mye og lange turer osv.Ikke hør på vanlig fastlege.De har som regel ikke nok kompetanse på dette området til å kunne gi råd.Få henvisning til en manuell terapeut!!! Og si til samboeren/mannen din at støvsuging,gulvask og slike ting er HANS oppgave nå mens du har smerter!!! Lykke til=)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Kom deg ut og kjøp deg Pilatesball, den største! Bruk den som stol og beveg hoftene på den. Få også time hos fysioterapeut og få noen øvelser som du kan ta på denne ballen. Ellers bør du være flink til å holde bena samlet så mye som mulig (;-) og gå med korte skritt. Unngå trappegåing så godt det lar seg gjøre:-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå