Puselure Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Ringte i dag for å få time hos jordmor, men fikk til svar at det er fullt og de tar ikke inn flere til kontroller!!!! Herregud altså. Hun jeg pratet med spurte om jeg var nygravid, men jeg er straks uke 20, så hun ble litt paff. Har gått til fastlegen på 1 ktr tidligere. Synes dette er helt uhørt jeg!!! Hvordan skal jeg få oppfølging nå da?? Kan jo gå til lege, men synes jordmor har mer spesialistkunnskap på området. Huff, ble veldig oppgitt i dag jeg ja! Må bare få ut litt frustrasjon;)
Minnie Mom Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Hmm, man har da krav på kontroller hos jordmor... Ville ringt kommunen og hørt jeg..
Puselure Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2008 De sa de skulle ringe meg hvis de fikk noe ledig, men det er så usikkert og jeg var sist på ktr i uke 9..... Så på tide med en snart tenker jeg. Helt sinnsykt opplegg dette!
Minnie Mom Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Ring igjen og mas på mandag, eller ring kommunen og hør hva de kan gjøre. Kanskje en annen helsestasjon har noe ledig? Du har jo som sagt krav på kontroll hos jordmor..
Labambie Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Jepp.dette er noe du har krav på! Og har ikke din kommune kapasitet, så skal du til nabokommunen e.l. Lykke til!
Puselure Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2008 Takk damer!! Ble så satt ut av beskjeden de ga meg, men jeg skal IKKE gi meg før jeg får en time hehe:) Skjønner ikke hva de holder på med. Det er jo ikke sånn at de har de samme gravide hele året liksom;) Vi føder jo på et eller annet tidspunkt! ååååhhhh litt oppgitt ja;)
Guttemamma75 Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Ikke for å være bitchy men det var kanskje litt sent å ringe i uke 20 for å få time når man vet at det er mangel på jordmødre mange plasser? Ikke at det hjelper deg nå, men.. Kontakt kommunen og evt nabokommunen for å få hjelp.. Men dessverre er det jo slik at er det ikke nok jordmødre så er det ikke nok jordmødre.. Og da blir det først til mølla prinsippet som gjelder...........
Babyluren Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Jeg også lurte litt på hvor i landet du bor. Jeg fikk høre fra legen min at det kunne være vanskelig å få jordmortime i Bergen, og at jeg måtte ringe med en gang etter kontrollen hos ham (uke 8) for å bestille time hos jordmor i uke 24! Fikk plass jeg, men har hørt at mange ikke har fått. Særlig i Trønderhovedstaden skal visst jordmormangel være et stort problem... Lyke til!
mamma`n til nurk Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 Jeg fikk beskjed av legen at det ikke var nødvendig å ringe jordmor før etter ul i uke 19. Men nå er det vel litt forskjellig fra kommune til kommune hvor mange jordmødre de har tilgjengelig. Hadde ikke noe problem med å få time.
Tobias og Robin Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 jeg er også trønder og fikk bekjed når jeg ringte at jeg ikke ville bli prioritert til jordmor i og med at jeg er 2.gangsfødende, og at det er fullt i trondheim.. Hun sa også at svangerskapskontroll hos jordmor er ikke noe en har "krav" på, men ett tilbud kommunene har... Jeg er nå i uke 29 og vil ikke få tilbud om å gå til jordmor.. Så jeg går til lege og gynokolog.... Hos gynokologen får jeg UL hver gang, å synes dette er betryggende.. Betaler 75 kr i egenandel til gynokologen da...
Puselure Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 5. januar 2008 Jeg bor i trøndelag, men ikke i Trondheim. Har aldri hørt noe om at det er jordmormangel her, så ble overrasket skal jeg si:) Fikk høre av legen at jeg kunne ta kontake med jordmor etter ul, og det var jeg på i går, så.... (de har kontorer i samme bygg så skulle tro hun var oppdatert) Detfor har jeg ikke ringt før. Dette var ikke noe problem forrige svangerskap og det er ikke 2 år siden engang. Hvis de ikke kan gi meg jordmor så får jeg høre med ei jeg jobber sammen med i helsevesenet som er jordmor om hun kan ta litt symfyse fundus, urinprøver og blodtrykk kan jeg ta selv, selv om det ikke blir helt det samme.
Lillegull2008&2010 Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Tobias blir storebror: Hvor går du til gynekolog? Jeg flyttet akkurat tilbake til trheim og var ikke klar over jordmor-mangelen her, så jeg må gå til lege. Jeg er 35+3 så ville vært betryggende å hatt jordmor i grunn (men jeg vet ikke hvordan legen min faktisk er da)
Makko med to små gutter Skrevet 5. januar 2008 #14 Skrevet 5. januar 2008 Er også "trønder". Jeg ringte i uke 7 (etter at de hadde vært stengt i nesten 14 dag pga ferien) og fikk beskjeden om at jeg var altfor seint ute (når forventer de at man skal ringe????). Har sjekket litt opp, vi har IKKE krav på kontroll hos JM, men vi har krav på kontroll enten hos lege eller JM alt etter ledig kapasitet.
Smånetta 14.mai Skrevet 5. januar 2008 #15 Skrevet 5. januar 2008 Bor du i Trondheim? Jeg skal føde i mai og fikk beskjed allerede i uke åtte om at det er fullt. Man kan få stå på venteliste, men de anbefaler legen, Er det noe han ikke kan, så henviser han til føden. Jordmødrene i Trondheim avviser 1000 av 2200 fødende i året. Du kan trøste deg med at du ikke er alene.
Trulte76 Skrevet 5. januar 2008 #16 Skrevet 5. januar 2008 da håper jeg virkelig de prioriterer 1. gangs fødende.. For er jo igrunn de som trenger det mest siden alt er så nytt for de.. Men er utrooig sykt at man ikke kommer seg til jordmor uansett.. Nå aner jeg ikke hvordan det er i denne kommunene..etter jeg fikk nr to fikk jeg høre det ikke var jordmor her lengre, men har fått hørt at det kom ei..men om ho er her enda vet jeg ikke..trur jeg må forhøre meg litt jeg ja... Fått inntrykk av det er sjeldnere kontroller enn før også..før var jo det 1. gang i mnd..og jeg håper jeg får det, siden jeg har hatt svangerskapdiabetes, og det oppdaes med sukker i urinene..
Lillegull2008&2010 Skrevet 5. januar 2008 #17 Skrevet 5. januar 2008 Jeg får stole på legen da men det er ganske utrolig at så mange blir avvist på jordmor kontroller!!! jeg føler iallefall det er mer betryggende å være der enn hos legen. Men siden jeg har flytta og ikke møtt legen min enda, så kan det jo hende jeg blir positivt overrasket jeg ordnet kvinnelig lege også i håp om at hun kanskje vet litt mer om svangerskap og fødsel
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. januar 2008 #18 Skrevet 5. januar 2008 Har hørt om det før. Et alternativ er jo å gå til privat jm,koster litt,men en går jo ikke til jm så mange ganger da,og en kan jo bestemme selv,hvor ofte en vil gå. Denne gangen vil jeg ha privat jm,da det ikke er så lenge siden jeg gikk gravid og vil gjerne se om en privat jm kan komme med andre innspill. Ser liksom ikke nødvendigheten med samme jm og som jeg sier til min kjære,har vi ikke råd til å betale en jm time i mnd,har vi heller ikke råd til å ha et barn til. Håper du finner ut av det og at du blir fornøyd,samme hva utfalle blir.
ormeynglet Skrevet 5. januar 2008 #19 Skrevet 5. januar 2008 Jeg bor i Tr.heim og ringte for å få time når jeg var 6 uker, og det gikk greit. Er 3. gangsfødende. Mulig det er litt forskjell på de ulike helsestasjonene også, jeg går på Strindheim Sist jeg var gravid (i fjor) hendte det et par-tre ganger at jm mi ikke kunne ta imot meg. Da fikk jeg time på Nidarvoll istedet.
Makko med to små gutter Skrevet 5. januar 2008 #20 Skrevet 5. januar 2008 Mini og Micro + Lille Frø, strindheim jeg og sogner til... -I følge dama på helsestasjonen finnes det ikke private jm i byen...
Axus' girlfriend Skrevet 5. januar 2008 #21 Skrevet 5. januar 2008 Ringte i uke 10, og ble avvist - alt for sent ut fikk jeg beskjed om..ok..fant ut at jeg var gravid i uke6, og var ikke klar over at jeg måtte ringe til jordmor med en gang jeg testa positivt. Er også bosatt i trheim!
Tobias og Robin Skrevet 5. januar 2008 #22 Skrevet 5. januar 2008 jeg går som sagt til gynekolog itillegg til lege, og synes dette fungerer greit for meg i og med at jeg er 2.gangsfødendende, men synes det er trist at så mange førstegangs går glipp av info en jordmor kan gi...
Jannamor Skrevet 5. januar 2008 #23 Skrevet 5. januar 2008 Du kan få legen til å sende en henvisning ?
Puselure Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #24 Skrevet 5. januar 2008 Jeg får ringe legen min og få time til kontroll der. Tror det er lang ventetid der også, men der har jeg ihvertfall krav på å komme inn:) Tror vi har fått gynekolog 1 gang i uka her, men vet ikke om de tar svangerskapskontroll. Skal forhøre meg:) Takker for alle innspill:D
ormeynglet Skrevet 5. januar 2008 #25 Skrevet 5. januar 2008 Det var nå merkelig, kan jo ikke ringe før man vet man er gravid heller. Jeg ringte rett før juleferien, mulig jeg hadde skikkelig flaks da. Har du prøvd å google private jm? Om det ikke finnes jm så må det vel finnes privatpraktiserende leger/gynekologer som spesialiserer seg på svangerskap. Medicus f.eks.., aner ikke jeg men kan være verdt å sjekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå