Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Har lest på flere forum og sider for en god stund siden at man anbefaler at barn sover på samme rom som foreldre det første året. Dette kan være med å forebygge krybbedød. Fortalte dette til en veninne i dag som har planlagt å legge jenta på eget rom. Dessverre tok hun dette rådet dårlig, og ble ganske provosert og mente dette bare var tull osv. Og kunne ikke fatte og forstå hvordan "å ha et barn på samme rom det første året" skulle være med å forebygge krybbedød...??!! Det måtte bare være tull osv.. En babycall ville vel mye heller fange opp om noe var galt enn to sovende foreldre... Hun ble temmelig sinna ja.. Selvom rådet mitt kun var godt ment. Og hun er kjent for alltid å si rett ut det hun mener... så tenkte liksom hun "tålte" det tilbake. Og som nevnt tidligere.. var det bare et velmenende råd. Om hun ville høre på det eller ikke var jo opp til henne Men jeg mener iallefall å ha lest dette.. og en babycall ville jo ikke fange opp om babyen eks. slutta å puste, har dyna over hodet osv.. Dette vil man jo ha større sjangs til å oppdage om man har babyen i samme rom.. Ikke for å være hysterisk eller no:P Men mente bare jeg hadde lest denne anbefalingen... nå kikker jeg litt og ser det står kun de 6 første mnd. Noen som vet.. ? har det blitt endringer på dette? Takker for svar:D
Leandermamma Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Jeg har hørt det samme som deg og det er ikke på grunn av at foreldrene da kan evt høre at barnet slutter å puste, men pga at lydene foreldrene lager kan vekke barnet opp fra den dype søvnen de kan gå inn i som gjør at de dør. Samme effekt vil en smokk ha.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 har hört det samme...jeg ser på gutten min at han reagerer når han hörer lyder, må innrömme at det er litt betryggende for meg...hvis han sover veldig dypt så må jeg sjekke om han puster... hadde uansett ikke klart å ha en nyfödt på eget rom..babycall eller ikke..har tenkt å la gutten sove på vårt rom det förste året ihvertfall...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Beklager, men "velmenende råd" er generelt ganske irriterende, særlig når det blir på et sånt nivå. De fleste flytter barnet på sitt eget rom etterhvert, før de fyller et år. Sjansen for krybbedød er veldig veldig lav etter fylte 6 mnd. Og det finnes vel egentlig ikke noe forskning på at de vekkes fra en dyp søvn de kan dø av av at foreldrene lager lyd... Det syns jeg var litt søkt. Nei, hadde du vært venninna mi hadde jeg også blitt irritert om du kom med den kommentaren der uten å ha forståelse for at mange synes det er trygt og fint med babyen på eget rom.
Leandermamma Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Må bare få legge til at Leander har sovet på eget rom siden han var ca 6,5 mnd.
Sol + spire Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Jeg har jenta mi på eget rom. Har hatt det nesten hele tiden. Og det går veldig fint. Men det ligger rett innenfor vårt rom og døren står oppe hele tiden. Jeg er oppe å sjekker til henne et par ganger om natten. Det beste er å følge sin egen magefølelse å lytte til seg selv hva en selv synes er best. En finner jo fort ut hva som er best for både dere og barnet. Jeg synes at det var litt dumt at venninna di reagerte slik på et velmenende råd. en bør jo klare å ta i mot råd selv om man ikke er enige. En trenger jo ikke å bruke de... Jeg har tenkt mange ganger: "gjør jeg en stor feil nå, ved å ha jenta mi på et annet rom" men har kommet frem til at så lenge det ligger så nærme vårt rom så ser jeg det ikke som noe problem. Skulle forstått det om det lå over gangen...det blir en annen diskusjon.
oblix Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Hvordan skal man klare å våkne opp av dyp søvn av at ett barn ikke puster??? Nei, jeg tror ikke det har noe å si om de ligger alene eller sammen med foreldrene, kommer ann på om barnet synes det er greit å ligge alene. Her sov mini på eget rom fra han var tre uker, vi sov så dårlig alle tre på samme rom. Synes ikke du skal komme med sånne komentarer til venninna di, høres jo ut som du sier at venninna di utsetter barnet sitt for en risk hvis barnet hennes skal ligge på eget rom. Jeg hadde blitt irritert!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Du anonym lenger opp her: "Det finnes vel egentlig ikke noe forskning som...", osv. Har du i det hele tatt lest om forskningen som er foretatt på dette området? Synes alle her bør slutte å uttale seg så ulærd, subjektivt og usaklig. Sjekk faktaopplysninger først.
Oktoberbolle Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Det er bare å se på en del av diskusjonene her i forumet, (denne også for så vidt...) så ser du hvor lett det er å tråkke noen på tærne. Spesielt når det gjelder krybbedød, alle tenker vel en gang i blandt at "tenk om..." Håper dere blir venner igjen. Vår baby på snart 4 mnd skal flytte på eget rom så snart det blir ferdig. (Det ser ut til å bli en stund til desverre..) Vi har babysense II som sier fra om baby slutter å puste. Fin sak. Hyler høyt når vi plukker opp baby og går der ifra ute å slå den av, så den fungerer om bare det. Kanskje det var en slik ting hun mente når hun snakket om babycall?
Amanda- Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 det har jeg slri hørt noe om.. det eneste jeg har hørt om krybbedød er at man skal ungå: røyk sove i samme seng, vist du samsover skal barnet ha egen dyne.... hmm.. tror ikke det var noe mer da...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Du glemmer det aller viktigste, grunnen til at antallet har blitt redusert kraftig: Aldri sove på magen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå