♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 jeg må virkelig få gjort noe med søvnen til snuppa...hun er straks 11 måneder og våkner opp til 20 ganger HVER natt... har tenkt til å prøve freber, men synes den er litt hard....hehe... finnes det derfor en mildere måte...??? andre tips taes også gjerne i mot....)
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Jeg var utrolig imot ferber/skrikemetoder før jeg fikk jenta mi, og mens hun var liten. Men da hun var rundt 6-7 mnd, MÅTTE vi bare gjennomføre skrikekur. Da våknet hun 10 ganger hver natt. Jeg gjennomførte ferber, og i løpet av noen få netter (3-4) sov hun natta gjennom!! i begynnelsen hadde hun endel tilbakefall med våkning om natta, så da var det bare å begynne på nytt. Nå (hun er 9,5 mnd nå) er det ytterst sjeldent at hun våkner. Og hvis hun gjør det, og ikke roer seg av seg selv innen 5-10 min, så går jeg inn til henne, tar henne opp, og hver gang har hun sovnet nesten med en gang. Det jeg kan gi deg av tips og råd, er at du MÅ være konsekvent. Hvis du begynner å tenke at " jeg kan jo bare ta henne opp litt" eller vi går inn oftere enn det er anbefalt" så er du fucked.. Ikke fordi du ødelegger selve metoden som den står skrevet, men fordi du ikke forholder deg til sånn du i utgansgpunktet hadde tenkt. Og da har det lett for å skli ut! Så hold deg til de minuttene som ferber sier, eller gjør som ei venninne av meg; hvert 5. minutt, eller det DU føler blir riktig. Men legg en plan FØRST, og hold deg til den. Forbered deg på at du må bruke kanskje opptil 5 kvelder/netter, men når det er gjort får dere ALLE sove mye bedre!! Uansett, IKKE ta henne opp, IKKE styr med å synge eller andre ting, KUN gå inn, vis at du er der, si evt "nå er det natt så nå må du sove", og GÅ UT! Forbered deg også på at hun kommer til å HYLE som en stukken gris hver gang du går ut av rommet. Men, trust me, det er verdt det!! Bare husk og kos litt ekstra med henne om dagene! Vet ikke om ungen egentlig har behov for det, men JEG hadde iallefall det!! Gjerne en måte å si at jeg var glad i henne selvom jeg var "dum" med henne om natta!! Lykke til, hold meg oppdatert om hva du velger å gjøre, og hvordan det går!!
NoDoubt Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Smellycat har helt rett! Det er det eneste som hjelper. Og viss du ikke har tenkt å gjennomføre så må du ikke la henne skrike i det hele tatt. Det er ris til egen bak. For viss du gir deg etter 1 time og tar henne opp så må du fregne med at det går MYE lengre neste gang. Hun vet jo da at du tar henne opp bare hun skriker lenge nok!!! Viss du og dere alle vil få en god natt søvn så er dette løsningen. Og husk at grensesetting er tøft men absloutt nødvendig! Grenser gir trygge barn:-) Lykke til:-)
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2008 takk for svar:o) jeg tenkte kanskje at vi skulle gå inn etter 2, 4, 6 ,8 og 10 minutter jeg...tror du det funker eller....??? fra i morgen av blir det hvertfall hårda bud for lille troll....!!! uff....men sånn er det jo bare... jeg begynner å jobbe i morgen så sambo skal ta seg av snuppa på nattan da...det er jo godt, så slippe hvertfall jeg å gjøre det...jeg er nok litt svakere enn han ja...hehe...) men jeg legger deg til som venn jeg så kan jeg sende deg en pm om hvordan det går...ok...??? )
EnUndreneMor Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 hei du:) vi har laget vår egen lille metode:) når snuppa vår våknet gikk mannen min og satt seg ved siden av senga og strøk henne i håret og over halsen, eller liksom la underarmen sin mot kinnet hennes.. og da roet hun seg med en gang, og sovnet videre, men ca 10-12 timer etter siste måltid ga jeg selvfølgelig mat:) og jeg brukte bare en natt.. natta etter sov hun fra 1930 til 0700 og da ga jeg henne mat og vi sov videre til 10 ca.. drit digg å være uthvilt:D hehe men greit å ikke ta henne opp å være bestemt, kanskje syng en sang. man merker utrolig god forskjell etterpå. hun spiser bedre. sover ¨mindre på dagen og er blidere liksom.. si ifra hvordan det går da:D
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Ehh meg du mener eller...? Tror nok det funker med de minuttintervallene du har satt opp ja! Er liksom å holde det som er vanskelig;) Når jeg gjorde det, så endte det vel på 14 min på slutten tror jeg, og det er jo faktisk en stund. Og som regel så sovna snuppa den andre gangen jeg gikk inn på 14-intervall, om du skjønner...? 10 min ble liksom litt kjapt.. Men som sagt, dere må jo bestemme det selv;)
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2008 smellycat, ja det var deg jeg mente:o) tror ikke det er no vits i å sitte ved siden av henne for hun er en liten hissigpropp så hvis vi er der og ikke tar henne opp så blir hun forbanna...hehe....) og ja, hun bruker litt smokk når hun skal sove på nattan... men ikke noe ellers på dagen da...den er lixom bare en erstatning for puppen på natta....)
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Ok, hehe, gleder meg til oppdatering:o)
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2008 ja...håper hun ikke holder det gåenes i en uke eller to...hun er skikkelig sta så det forundrer meg egentlig ikke om hun gjør det da.... men sambo skal ha pappa perm i 3 uker så vi får håpe hun har roa seg på den tiden....hehe....) smellycat, hvor kommer du fra egentlig...???
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 4. januar 2008 #11 Skrevet 4. januar 2008 Okey, gidder ikke å skrive om hva jeg gjorde hvis hu ikke bruker det skjønner du! Men.. Det jeg gjorde var å istedenfor bruke Ferber, var min egen måte å få dette til å funke på. Sønnen min hadde fra han var 8mnd til han var 13mnd skriki og hylt. Fra han var 8-9.5mnd vært syk over en lang periode - frisk - også syk igjen. Fra han ble frisk var alle rutinene ødelagt og jeg brukte tid på å komme i gjenge igjen, så rutinene ble betraktelig forverret. Rett og slett min feil. Jeg kom i den onde sirkelen at jeg ga han melk for at han skulle sovne igjen, dette kunne skje opptil to ganger om natten. Men tilslutt ville han ikke ha melk lenger, han var gått lei. Og hyla hele natta. Når han ble 11mnd begynte jeg å introdusere han for vanlig kumelk. Hylingen fortsatte jo spåklart, så jeg trodde det var som vanlig. Prøvde etter alle mine kunstens regler å få han til å sove. Var innom Ferber, men jeg taklet ikke det. Fikk råd fra kjente og ja.. Ikke noe funket. Da han var 1år skjønte jeg etterhvert at han hadde kumelk. Sluttet me den og han ble myyye bedre. Bestemte meg for å finne en annen løsning etterpå ang søvn. Tenkte: Hva med å ta fra han smokka, la han grine litt til han virkelig VIL ha smokken igjen og la han få den?.. Tenkte på det en stund før jeg gjorde det. Brukte den metoden i to-tre dager. Og har ikke brukt den metoden på nå 9mnd siden. Fordi han har lært seg sove. Fyller jo 2år iimrg. HEr skal jeg nå gi deg en liten forklaring på hvordan jeg gjorde det. Men IKKE bruk denne OG Ferber. Bruk en av hver, hvis ikke blir jenta di forvirret tror jeg. Kan også si at jg har brukt denne på nevøen min og det tok søstra mi en natt, siden har han sovet. Det funker med denne også, men barnet må bruke smokk! Så, til saken og ikke skravling! Bruk tid på barnet om kveldene. Les en bok, gjerne me dempet belysning. Pass på å skru av lys i gangen så ikke barnet ser lyset når du går ut av rommet. Legg barnet i senga, si God Natt. Sov godt ++ Det dere gjør. Gå ut av rommet. Når barnet hyler, gå inn igjen, lukk igjen døra. (iallfall gjorde jeg det) Ta fra barnet smokken (om barnet står i senga, så legg barnet ned igjen før du tar fra smokken og bre over barnet dyna først). Ta fra smokken helt til barnet gråter så du får vondt i deg og tenker; Nei nå. Så går du ut igjen. Vent til barnet virkelig hyler, da vil du kanskje merke neste gang du går inn igjen at barnet stopper å gråte når du går inn. Ta fra smokken og vent på at barnet hyler, husk barnet VIL jo ha smokken sin. Men ikke til enhver pris fra deg. Du må vente til barnet VIL ha det. Ikke bare "vil" også i tillegg vil ha deg. Barnet skal ville ha smokken. Bare fortsett med dette, og øk eller kort ned på tiden fra du tar smokken til hun får den igjen. Dette finner du ut selv, hva som passer dere. Her var det å korte ned litt og lit fordi Daniel merket selv at det var smokken han villle ha. Aldri løft opp barnet. Legg ned bestemt og rolig. Jeg brukte aldri denne metoden om dagen, rett og slett fordi han alltid sov i vogna. Er du interessert i denne metoden. så får du spørre mer! =) Mvh
NoDoubt Skrevet 4. januar 2008 #12 Skrevet 4. januar 2008 Viss dere følger planen og ikke tar henne opp så tar det nok max 3 kvelder før hun gir seg. Det aller meste kan snus på 3 dager:-) Jentene våre har alltid hatt 1 smokk i munnen og 1 i hver hånd. Det har roet dem ned:-)
NoDoubt Skrevet 4. januar 2008 #13 Skrevet 4. januar 2008 Minste jenta mi sover godt på nettene. De gangene hun våkner og ikke legger seg til igjen så bruker jeg og smokke metoden. Den er og effektiv. Vi har hatt en runde med "ferber" i dag. Hun har vært syk å fått hatt smokk på dagen. Det er noen dager siden hun ble frisk og hun vil ha smokken hele tiden. Så i dag tidlig var det 1 time med syting og skriking før hun ga seg om å ikke få smokken. Uansett hvilken metode man velger så gjelder det å være staere enn barnet:-)
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 4. januar 2008 #14 Skrevet 4. januar 2008 Kommer fra arendal, men bor nå på et småsted uttafor Stavanger. Whyyyy...? kjenner vi hverandre kanskje eller..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå