Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Jeg og min samboer en bekymret for kostholdet til sønnen til samboeren min. Hjemme hos han blir det servert følgende: Middag: Spagetthi , tomatsaus & kjøttdeig Fiskegrateng (findus) smeltet smør og potet. Røkte kjøttpølser smeltet smør og potet. Brød mat : Coop kneipbrød , smør , spekkepølse eller hvitost. Melk: Skummetmelk. Dette er alt barnet der blir servert , for det finnes ikke mere i skapet hjemme hos biomor. Han får ikke i seg noen form for grønnsaker , eller frukt. Ikke vitamintilskudd eller noe slikt heller. Og drikker ikke mye vann. Og dette bekymrer oss. Det skal også være sagt at han heller ikke spiser noe mye goddis eller brus/saft heller, for det finnes ikke i mammaen` s hus. Jeg mener ikke at barn skal spise mye goddis , men jeg tenker kanskje på lørdag? men det er ikke da engang. Noen ganger har de ikke middag hjemme , andre dager blir middagen spist på kjøpesenteret . Dette er snakk om kanskje en gang i uken , da spiser han Chips & pølse. Vi er oppriktig bekymret , for vi mener at dette et alt for dårlig kost , lite variert og viktigst : Ikke noe næringsrik kost. Når han er hos oss , annen hver helg , spiser han alt mulig mat. Grønnt , kjøtt, fisk , jeg er nesten fanatisk opptatt av at kosten hos oss skal være kjempe sunn , for jeg er så redd han skal bli underernært. Selvsagt får han både brus , og snop å slikt i vanlig dose til barnetv, osv. Kan man sjekke noen plass næringen barn får i seg , sjekke om de er underærnert? Eller er jeg hysterisk her , å kosten hans kanskje ikke er så dårlig? Trenger litt komentarer på dette.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Dytter denne opp og frem i lyset..Igjen....
Lille`mor & lillebøll Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 For min del som ser mye variert kosthold hos barn i barnehage,gikk det desverre ikke noen varsellampe hos meg... Hvet desverre om altfor mange oppegående foreldre som har et mye verre kosthold enn dette. Og så lenge han får så mye godt hos dere har han et variert kosthold. Siden du er stemor ville jeg nok ikke trøkke inn på biomors territorie!! Bevar husfreden.Gjør heller det beste dere kan når han er hos dere:=) Det er min mening!!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Jeg syns heller ikke det hørtes så veldig ille ut. Han blir ikke underernært iallefall, heller litt feilernært. Synd hun gir ham lite frukt og grønt, i hvert fall hvis han faktisk spiser det! Det eneste du kan gjøre er å be guttens far til å hinte litt til moren, type; Jøss, idag spiste han broccoli, det visste jeg ikke at han likte, eller noe i den duren.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Tror nok ikke dette er det verste kostholdet. Jeg vet om utallige av barn som har vokst opp uten å spise grønnsaker, rett og slett fordi de aldri har syntes noe om det. Nå sier jeg ikke at det er ideellt, men det er ikke noen forutsetning for at man får i seg det man trenger, Synes det høres helt fantastisk ut at han ikke får noe godis jeg! Det kommer han til å lovprise moren sin for senere! Jeg håper jeg klarer å la vær å gi mine barn godis. Det er overhodet ikke en nødvendighet..... Må si jeg synes han har en flott "stemor" som engasjerer seg :-)
mamma&urokråka Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Syns det hørtes ut som dårlig kost jeg altså.. Men så er vi veldig opptatt av å spise mye frukt og grønt, og lage så mye som mulig fra bunn av. Frossenmat har dessuten minimalt med vitaminer (frossengrønnsaker er jo nesten ikke vits i å spise, for det finnes nesten ikke vitaminer igjen...). Men jeg tror nok det er ganske vanlig, veldig mange som spiser mye "dårlig" mat nå for tiden.. Alt med måte, sier nå jeg. Vi spiser på mcdonalds av og til vi også, men ikke en gang i uka. Det er alt for ofte syns jeg i alle fall... Men som Lille´mor sier: jeg tror det er lurt å være litt forsiktig siden du "bare" er stemor... Hva samboeren din sier og gjør blir jo noe annet, men det kan godt henne at biomor ville følt seg fornærmet av at dere begynner å fortelle henne hvordan hun skal mate sønnen sin. Vet ikke om hvor man kan sjekke det med ernæring, kan hende dere bare kan ta han med til vanlig lege, men igjen, lurt å trå varsomt kanskje...?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 HI her :-) Tusen takk for svar , jenter men jeg vil påpeke at dette er absolutt det eneste denne gutten spiser. Middagsrettene jeg nevnte ovenfor er det de har spist til middag siden juni-07. Men om dere mener jeg ikke skal bekymre meg , så får jeg heller se an situasjonen , å evt ta det opp med fastlegen min. Takk for alle svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå