Neijasså... Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Blir det for dumt å velge navn til et søsken der samme kombinasjonen har vært brukt i kjent litteratur? Tenker ikke her på å bevisst velge navnet pga at det er brukt i litteraturen, men fordi de navnene er de man selv synes er finest og de tilfeldigvis har vært brukt i samme bok. Ikke at motivasjonen for navnevalget nødvendigvis er viktig her, da. Tenker f.eks. på navn fra Astrid Lindgrens bøker, navnekombinasjoner som: Emil og Lina Lina og Alfred Ida og Alfred og andre kjente som f.eks Erlend og Kristin (Kristin Lavransdatter). Oooops, merker at litteraturkunnskapen min svikter litt akkurat nå...;o) Fyll gjerne inn andre kombinasjoner selv... Kan noen av de nevnte forslagene brukes, eller er man nødt til å unngå enkelte navn til småsøsken? Ønsker gjerne mange svar!
Vannmann35 Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Vel, jeg vet om søsken som heter Ida og Emil så... Synes ikke det gjør noe - er jo egentlig tilfeldig at man liker akkurat de navnene. Men Birk og Ronja eller Tommy og Annika hadde kanskje blitt litt drøyt...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Syns det er bare morsomt, jeg, men det er en fordel at man er bevisst på at det er det man gjør!
Neijasså... Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2008 Enig i at enkelte kombinasjoner er litt vel uheldige, jeg kjente en gang søsknene Hans og Grete, det syntes jeg var litt pussig.
Phantom´ Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Kjenner tvillinger som heter kari og knut.... Kari og Knut... Siste par ut...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Kasper, Jesper og Jonathan? Per, Pål og Espen
Neijasså... Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2008 Ååååå, dytt! Bare for å klargjøre - jeg er ikke på jakt etter navnekombinasjoner å bruke på mine barn, altså, men vil gjerne høre hva folk tenker om temaet "søsken som tilfeldigvis har navn som har vært brukt i en kjent bok". Kanskje mer spesifikt dersom i en søskenflokk på tre eller flere to av barna har navn som f.eks. Lina og Alfred mens de(t) andre barna(et) heter noe "ikke-Lindgrensk". Leste forresten i et annet innlegg her om brødrene Matteus, Markus, Lukas og ...Kjell. Vittig!
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Hvis alle barna har navn fra litteraturen, synes jeg det er greit. Men som du sier, Matteus, Markus og Kjell = ikke bra. Jeg har store problemer med å finne navn, og siden jeg studerer nordisk nå, kommer jeg til å lete i litteraturen bevisst. Det blir nok ikke så obvious som Alberte og Jakob, og i allefall ikke navn på kjærestepar, men Hedda og Nora (fra Ibsen) synes jeg er fint. Viktig at karakterene er sterke/interessante/gode eller lignende da, så en forbinder dem med noe positivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå