canutten Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Jeg er registrert arbeidsledig, og kommer til å få fødselspenger som vanlig basert på dagpengene mine. Det jeg lurer på er hva da når far skal ha sin del av permisjon?? Han vil gjerne ha noen måneder mot slutten. Da har jo ikke jeg noen jobb å gå tilbake til...blir jeg da arbeidssøker igjen og får dagpenger? Betyr det i tilfelle at selv om jeg da er arbeidsøker så er vi i praksis kanskje hjemme samtidig mens vi begge får betalt...? Noen som vet? Nav sine hjemmesider har ikke vært særlig mye til hjelp..
Bebis08 Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Nei han får ikke ta noe mer enn sine seks uker hvis ikke du jobber. det er jeg ganske sikker på....
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Det er vel mange mnd til du han skal ta permisjon og da har du mange mnd på å søke på jobber mens du er hjemme.
canutten Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2008 Det har jeg imidlertid ikke tenkt til å gjøre da det erfaringsmessig er både slitsomt og krevende. Nå skal jeg ha permisjon fra min jobb som er å søke jobb...men tenker jo uansett at det løser seg når den tid kommer, siden det er manko på arbeidskraft. men generelt så lurer jeg fortsatt...det er jo ikke pappan sin feil..
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Ring og snakk med nav, du. Har selv prøvd å finne svar på nettsidene deres, men det er ikke like lett å finne ut av ting der.
Labambie Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Får du virkelig permisjonspenger utifra dagpenger???? Jeg har vært arbeidsledig siden oktober,og får kun engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 jeg går skole,og fikk beskjed fra nav at så lenge jeg ikke har jobba 6mnd.før fødsel har far INGEN rett til permisjon... samme gjelder de som er registrert arbeidsledige fikk jeg beskjed om... er mor som arbeider opp rett til permisjon,og må dele med far
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Jeg får penger fordi jeg har vært arbeidsledig mer enn 6 mnd før fødsel
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Folketrygdloven (virker jo som mannen din kan ta permisjonen?): § 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger (2006/2-52) Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen a) går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon. (2006/2-53) Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. (2006/2-54) Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel. (2006/2-55) Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen. (2006/2-56) Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring. (2006/2-57) Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen. (2006/2-58) § 14-14. Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger (2006/2-59) Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats. (2006/2-60) Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor 205 stønadsdager (41 uker) eller 255 stønadsdager (51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. (2006/2-61) Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt. Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt. (2006/2-62)
canutten Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2008 Å være registrert arbeidsledig i seks måneder før fødsel er likestilt med arbeid. Jeg får da utbetalt det samme som dagpenger hvis jeg velger 100% og 80% av dagpengene hvis jeg velger den dekningsgraden. Far får også permisjon med sin lønn og felles dekningsgrad. Det jeg er i tvil om er når jeg går ut i "jobb" igjen som arbeidssøker, hva da...
canutten Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2008 oi her kom noen vell dokumenterte svar! tusen takk! far får seks uker det har jeg undersøkt, men jeg lurer på hva som skjer hvis far foreksempel velger å være hjemme i 3 mnd. kan jeg da gå ut som arbeidssøker og motta dagpenger i den perioden det tar før jeg får en ny jobb
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #12 Skrevet 4. januar 2008 Anonym 19:06 her:) Det blir sikkert et definisjonsspørsmål og flisespikkeri, men om nav likestiller å gå på dagpenger som arbeid når det gjelder fødselspenger så burde de jo gjøre det i alle tilfeller? Da vil du jo gå ut i arbeid når du får jobb... Altså 14-13 a)... På lommelegen.no kan du betale litt og stille spørsmålet til en som kan noe om det, de har advokater osv der. Bare pass på å få med ALLE vesentlige detaljer. Det gjorde jeg en gang og ble mye klokere. Der henviser de til lover - som du kan gjøre i din videre kontakt med NAV. Man kommer jo faktisk ikke bort i fra at de på NAV ikke kan alt like godt.. så om du kommer dit med paragrafer og regler så blir de nok spake..
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #13 Skrevet 4. januar 2008 Faren kan ikke ha mer enn fedrekvoten sin hvis du skal tilbake til arbeidsledighet. Dette står i retningslinjene til den bestemmelsen anonym 19:06 og 21:48 henviser til. Så altså, nav kan ikke likestille å gå tilbake til dagpenger med arbeid. Les siste avsnitt i sitatet under: Arbeidsløshet [Endret 10/07] Arbeidsløshet likestilles ikke med å gjenoppta arbeidet. Dersom moren, etter at hun faktisk har vært i arbeid en periode og uforutsett blir arbeidsledig likestilles dette med å være i arbeid. Har moren inngått en arbeidsavtale om å arbeide i et begrenset tidsrom, vil det ikke være uforutsett om hun blir arbeidsledig etter at denne perioden er over. Bakgrunnen for å likestille uforutsett arbeidsledighet med å være i arbeid, er for å avhjelpe familien i en vanskelig situasjon som kan oppstå i slike tilfeller, eksempelvis far har avtalt permisjon fra sitt arbeid og får ikke begynne igjen før utløpet av denne og mor har dagpenger. Ved uforutsett arbeidsledighet hos mor, anses hun fortsatt å være i arbeid, i tilfeller der far også har valgt graderte/utsatte foreldrepenger. Det gjelder altså ulike regler for mottak av dagpenger før og etter fødsel. Når det gjelder opptjening, er dagpenger under arbeidsløshet nevnt særskilt som likestilt med yrkesaktivitet, jf. § 14‑6 tredje ledd, mens dagpenger som hovedregel ikke er likestilt med yrkesaktivitet når det gjelder gjenopptak av arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå