Gå til innhold

Får barna dine "5 om dagen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får barna dine i seg 5 frukt og grønt i løpet av dagen? Hver dag eller bare av og til? Hvordan får du dette til? Gi eksempel på en dag? God tips?

Sånn er det hos oss:

Jeg har problemer med å få dette i ungene mine. De får frokost (kl 08.30)og lunsj (13.00)i barnehagen og de får da ingen tilbud om frukt og grønnsaker til disse måltidene (selv om de har 2 varme måltid i uka) De får litt eple i barnehagen på ettermiddagen (ca 15.30). Vi har prøvd å ta opp med barnehagen om å innføre mer grønt men de har ikke råd. De vil heller ikke at barna skal ha med seg frukt.

Etter barnehagen er det middag og med to kresne barn som ikke spiser grønnsaker (heller ikke poteter) så får de ikke i seg noe under middagen heller. 3åringen liker heldigvis lapskaus så det har vi iallefall hver 14 dag. Da moser jeg brokkoli, blomkål, gulrøtter, purre, kålrabi og poteter så da får han iallefall i seg litt. Dersom det er store biter så spiser han ikke, men "mos" liker han heldigvis. Middagen blir som regel i 16.30-17 tida.

Så er det kveldsmat kl 18. Da spiser de litt skive/havregryn og får tilbud om en frukt.

Syns vi spiser hele tiden på ettermiddagen og har liksom ikke rom for frukt som mellommåltid. Ungene må være i seng senest kl 1845 pga de er så trøtte og trenger søvnen sin, så derfor kveldsmat så tidlig.

Her liker 3 åringen: banan, eple, pære. Det er alt. Ikke bær, ikke grønnsaker (kun lapskausmos da!)

5-åringen spiser alt av frukt og bær. Velger det framfor godteri! Men han liker ingenting grønnsaker, poteter osv (ikke lapskaus heller, men potetstappe liker han)

MEN hvordan få kresne barn til å SMAKE på frukt og grønnsaker når de IKKE vil? De nekter, får det ikke inn i munnen på 3åringen i det hele tatt, han vil ikke smake. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil jeg tro de gjør. Sikkert mer også, vi spiser ganske mye grønnsaker. Frukt til frokost, frukt i barnehage/skole, salat/grønnsaker til middag og ofte til lunsj, grønnsaker/frukt som mellommåltid etc.

Treåringen kan kanskje mores med figurgrønnsaker og denslags - det er i hvert fall poppis hos husets yngste her; uttrykte figurer i grønnsaker (pepperkakeform, søtpotet/squash etc), vannmelon-piggsvin, fruktspyd, smoothie etc.

Om femåringen liker potetmos liker han kanskje andre grønnsaker i moset form også? Rotmoser av f.eks søtpotet, kålrot, gulrot, blomkål, brokkoli etc. er godt, gjerne i ulike blandinger. Auberginemousse er godis. Squash og sopp kan finhakkes og iblandes kjøttsauser og slikt uten å bli spesielt lagt merke til.

Skrevet

Mini elsker frukt og grønnsaker .., så har ikke vært noe problem med han. Jeg sjekker ikke og er ikke så nøye ang. dette 5 om dagen.. Han spiser som regel 2 -4 frukt om dagen.. bananer eller epler/mandariner..

Han elsker også brokkoli og gulrøtter så pleier alltid og ha det i middagen.. I barnehagen har de et fruktmåltid hver dag..

Skrevet

Mitt tips er å ha et fruktfat fremme. Da frister alt så mye mer. Gutten min på snart 3år forsyner seg selv. Favoritten hans er druer. Jo mer jeg hakker opp av frukt, jo bedre er det. Til barnetv får han ofte sin egen skål - og det er stas.

Han får også 1-2 frukter med seg i barnehagen (som oftes banan og mandarin). Men kiwi er vissnok også morsom. Og på ettermiddagen kommer også barnehagen selv med noe frukt. Han liker seg i fruktdelen i butikken, og får hjelpe til med innkjøp. De gangene han vil ha snop sier jeg at han heller kan velge seg et eple. Da ser han lenge på eplene og finner et som er perfekt for han:)

Ang.grønnskene er tipset mitt at barn liker alt som kan dippes. Utrolig hvor mye gulrot et barn kan spise om han får sin egen dipskål. Ellers er woket brokkoli med soyasaus en stor favoritt. Maiskolber er også godt.

Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Er velsignet med et barn som elsker fisk og grønnsaker (noe jeg avskydde når jeg var liten), så her er det gulrøtter, brokkoli, blomkål, sopp, agurk, tomat og paprika veldig ofte. Frukt spiser hun i barnehagen+ gjerne frukt/ smoothies til dessert.

Skrevet

Hmmm...

Han får tørket aprikos i frokosten sin. + juice

Frukt til mellommåltid i barnehagen.

Mer frukt i barnehagen.

Minst 2 grønnsaker i middagen hver dag,

Kanskje det går såvidt...Skal få mer når han får flere tenner

Skrevet

Dipp skal jeg prøve! Men hva dipper man i tro? Tviler på mine kresne barn liker min "kims"-dipp.

Jeg skal jammen prøve å la dem velge noe nytt neste gang de er i frukt/grøntavdelinge. En ting de liker + en ny ting de vil smake på!

Skål med frukt til barnetv skal bli prioritert! Da begynner det å ligne på noe her!

Takk for mange gode forslag, og flere erfaringer mottas gjerne!

Skrevet

En ting til. 3åringen min liker kun de tre tidligere nevnte fruktene. Er det bra om han får i seg "5 om dagen" feks kun 4 eplebiter og 1 banan eller bør/må det være variert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...