Gå til innhold

Hvordan er d m pappa permisjon?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tid må han ta denne???? Mister jeg tid hjemme,og mister jeg penger da???? Hvordan fungerer dette????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han kan ta to uker etter fødsel, men det er ikke alle arbeidsgivere som utbetaler lønn for dette.

Fedrekvoten er på 6 uker å kan taes ut når som helst, unntatt de første 6 ukene som er forbeholdt mor. Hvis han velder å ta ut fedrekvoten etter f.eks 20 uker da, så må du i jobb eller ta ferie fra jobben, ellers får du ingen penger, dere kan ikke være i permisjon samtidig.

Heldigvis har mannen min en slik jobb at han er mye hjemme, så han tar bare over når jeg har gått alle ukene mine.

Skrevet

Bare lurte på om innstillingen generelt er sånn at permisjonstiden er mors? Har fått mer og mer inntrykk av det på disse sidene at de fleste ser på alt som "mine" uker, mens pappan har 6 uker....

Strengt tatt er det jo bare 3 uker før og 6 uker etter fødselen som er mors. Resten er begges. For min del er det derfor helt naturlig å dele disse likt.

Noen synspunkter på dette? Synes bare det er litt trist både for babyen og pappan hvis han får være så lite hjemme.

Skrevet

Jeg ser på det som om 3 uker før og 6 uker etter er mine uker, 6 uker er hans og resten er til for barnets beste. Vi har valgt at det beste for barna våre er at de blir ammet lengst mulig og det å ha mamma hjemme i begynelsen a livet.

Hvordan andre deler er meg revende likegyldig.

Skrevet

For min del så synes jeg at det er viktig at pappaen får tid hjemme med barnet. Synes det vil være egoistisk om jeg skulle ta all permisjonstid, han har jo lyst til å bli kjent med den lille han også! Tror dessuten at det er viktig for babyen også at pappa får være litt hjemme.

Men for vår del så er det slik at hans seks uker faller bort fordi jeg er student og dermed ikke har opparbeidet rett til pappaukene. Vi skal nok få ordnet dette uansett ved at han tar av "min" permisjon, men da må jeg være i 100 % aktivitet i den perioden det gjelder. For oss går det som sagt fint, men synes det er trist i de tilfellene der f.eks mor er arbeidsledig eller av andre grunner ikke har mulighet til å være i 100% aktivitet, slik at pappaen ikke får mulighet til å ta ut permisjon.

Skrevet

Helt enig med deg.

I tillegg har mannen min en jobb som gjør at han er en del hjemme også, så for oss passer det best at det bli "mine" uker, og at han bare tar fedrekvoten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...