Gå til innhold

hva er rettferdig? blir ikke enig med sambo her :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har opprettet felles regningskonto. jeg er student og han jobber fulltid. jeg har 7-8000,- utbetalt i mnd ca, han har 14-15 000,-. felles regninger som husleie, renter på lånet, barnehage og internett blir på nesten 10 000,-. han mener at vi skal betale like mye hver, altså 5000,- hver i mnd. jeg mener vi kan betale samme prosent av inntekten vår siden han tjener bedre.. hva gjør dere? hva blir rettferdig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var student betalte mannen min ALLE regninger, og jeg husholdningsartikler og mat. Samme F hvem som betaler for dere er vel 2 om det uansett?

Her er det iallefall samme hvem som betaler hva for det kommer jo OSS tilgode/eller motsatt uansett.

Skrevet

Det blir mest rettferdig å betale en hvis prosent hver. Han har uansett mer igjen enn du.

Men persolig synes jeg det er rart at folk som bor sammen og har barn sammen ikke har felles økonomi

Skrevet

Jeg synes ikke det er å dele likt å betale like mye, hvis man har forskjellig inntekt. Støtter din idé om prosentvis fordeling.

Her tjener mannen litt mer enn meg, men vi har felles konto. Blir det noe til overs, deles det 50-50. Det kan du fortelle samboeren din.

Når du er gift, er du faktisk gjensidig pliktig til å forsørge den andre, og moralsk sett synes jeg man bør gjøre det samme når man er samboere!

Skrevet

Hos oss regner vi motsatt, dvs at vi begge to kan bruke omtrent like mye på oss selv. Hvis dere har 22.000,- utbetalt totalt har dere 12.000,- igjen å fordele mellom dere dvs 6.000,- til hver. ergo bør du betale 1.000,- til 2.000,- av fellesutgiftene og han 8000,- til 9.000,-

Egentlig ser vi ikke så nøye på hvem som betaler hva, men det blir omtrent som jeg har beskrevet.

Skrevet

for meg spiller det ingen rolle om kortet mitt er tomt og jeg må be om å låne hans. men han sier at han skal ha pengene tilbake! begge bruker jo pengene på felles ting som mat osv uansett.. ååh, blir gal av denne mannen altså.. han sier at det er bare fordi han tjener mest at jeg vil ha det slik. jeg vil ha alt helt felles, men han er en gnien sunnmøring.. vi kaller det felles økonomi, men han blir alltid sur hvis han må betale mer noen ganger.. hehe, spiller jo ingen rolle...!

Skrevet

Det rettferdige er vel å betale en viss prosent av lønna,hvis ikke blir det jo veldig skjevt fordelt.

Men jeg fatter bare ikke hvordan folk som har barn sammen, bor sammen og er kjærester ikke kan ha felles økonomi!!!!

Vi er samboere og har 2 barn sammen og har totalt felles økonomi bruker til det er tomt uansett hvem sine penger det er,alt går til fellesskapet.

Ellers er vi veldig rause, og nekter ikke hverandre å kjøpe ting, er det store,dyre ting blir vi enige om vi skal ha det eller ikke.

Skrevet

Da synes jeg at du skal fortelle han at han i hvert fall har forsøgerplikt overfor barnet/barna og att hvis dere skal betale like mye til regninger, ja da får banne meg han sørge for at barnet/barna har klær, leker og annet utstyr som trengs.

Herregud for en mann sier jeg bare. Synes han burdte bli voksen og ta ansvar for den familien han har skaffet seg. Du får ta et allvorlig snakk med han. Og innser han ikke hvor dum han er så kan du be han ringe meg så skal jeg fortelle han både det ene og det andre...

Skrevet

Poamin, det hørtes ut som en fin løsning, hehe.. den dagen han går med på det...! han forstår bare ikke at alle pengene vi får inn går til fellesen uansett, så det spiller jo egentlig ingen rolle for han om han betaler mer enn meg. gjør det vel? det er uansett jeg som kjøper klær til snuppa og ting hun trenger.. vi bruker ikke så mye penger på ting til oss selv osv.. hvordan få han til å innse dette da? synes det er greit å ha litt penger på mitt kort, så jeg kommer meg plasser og kan gå på butikken uten han også..

Skrevet

nei vet du hva, jeg fatter det ikke jeg heller! har prøvd i snart 3 år nå, men han skjønner det ikke. og han hater at jeg er student fordi jeg tjener lite da. og han tjener mye. det blir jo urettferdig.. :S det var et stort skritt for han å opprette felles regningskonto, haha..

Skrevet

Samme prosent eller noe der omkring er det mest rettferdige, synes jeg. Sambo setter inn 6000,- mer enn meg i måneden på fellesen og han har aldri nevnt det med et ord.

Skrevet

Jeg hadde ikke klart å ha det slik i tre år. Har man barn og er en familie må man oppføre seg deretter.

Du blir vel ferdig en gang med studiene og tjener da minst like mye som han - lurer på om han da blir mer interessert i en annen fordeling av utgifter.

Skrevet

Jeg vil ikke ha helt felles økonomi, jeg. Synes det er deilig å ha noen tusenlapper i måneden som jeg kan bruke på akkurat hva jeg vil, uten å ha dårlig samvittighet for at det går ut over noe sambo har lyst til å kjøpe seg.

Skrevet

Her går alt til fellesskapet :) Vi har ikke felles konto, men hvis en er tom, betaler den andre :) Har en veldig flink økonom til samboer :) Eneste som irriterer meg er at han er så treig til å gifte seg...han sier han vil, men spør han? neeeida..

Skrevet

hehe ninjamamma du får spørre selv da vettu:P det gjorde jeg! har diskutert med han nå, om at jeg kan betale 4000,- og han 6000,-. han skulle tenke på det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...