Gå til innhold

Lav hb (blodprosent)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg tips til hvordan få den til å gå opp.Har hatt lav hb hele svangerskapet, men den går jo ikke opp!Selv om jeg tar jern og spiser leverpostei og broccoli oa. alt jeg orker.Hjelp!!!!!Vil ha den opp før fødselen.Er 26 uker nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lav er den da? har du prøvd andre jern-tabletter? Kroppen min greier ikke å ta opp jern fra matvarer så trenger jern-tabletter. Men f.eks hemojern er altfor dårlig så den går jeg ikke opp på. Hør på apoteket. Ta alltid jern-pillene med et glass appelsin-juice da kroppen lettere tar opp jern hvis det tas sammen med c-vitaminer.

Skrevet

brennesle te får opp hb`en. kan drikkes både varm og kald, smaker ikke helt topp, men den gjør underverk.

Skrevet

Det er vanlig at blodprosenten synker i svangerskapet. De som arbeider på legekontroret pleier å være flinke å gi bekjed og råd ang. dette. Hvis du vil ta tilskudd av jern finnes det egne jerntabeletter og drikke som heter Floradiks begge deler fås kjøpt på apotek og i noen dagligvare butikker. Men ville rådført meg med fastlege før enn tar annet tilskudd enn mer jernrikt kosthold. ;-)

Håper dette kan være til hjelp.....

Skrevet

Floradix smaker tang og ekle ting, men når ingenting annet funker gjør den susen. Både jeg og moder'n er sånne som ikke tar opp jern fra tabletter - på henne er det KUN floradix som funker. (jeg greier meg til en viss grad med masse leverpostei og rødbeter og sånt, heldigvis siden jeg virkelig HATER den floradix'en...)

De har den i de fleste dagligvarer som jeg har vært borti - nokså store esker med flaske inni. Koster omtrent hundre kroner for ei flaske da... Men det kan være verd et forsøk :)

Ellers kan c-vitamin være et bra triks - du tar ikke opp jern om du har for lite c-vitamin heller. Dersom du mot formodning skulle handle i sverige noen gang (eller kjenner noen som gjør), selger svenskene brusetabletter med 1 g c-vitamin pr tablett - ofte i større dagligvareforretninger til og med. Og c-vitamin er så finfint at det KAN man ikke overdosere seg på fordi det skilles rett ut av kroppen om du får for mye (men igjen, IKKE ta mange tabletter med mindre c-vitamininnhold i stedet for de med høy dose, da disse inneholder bindestoffer og annen morro (av og til andre vitaminer også) som gjør deg dårlig!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...