Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Var på ultralyd da jeg trodde jeg var 17+5 dager, men jordmor skrev at jeg var 17+4. Likevel ble terminen min flyttet en dag FREM, altså fra 9. til 8. juni. Da skulle jeg jo i teorien være 17+6 dager den dagen jeg var på UL... Det er dette jeg får oppgitt her på bim og på babyverden også. Skjønner ingenting jeg... Men kan det ha med skuddår å gjøre? For når jeg teller hele uker, så har jordmor til syvende og sist rett - 8. juni er på en søndag, så da skal jeg vel bytte uker på søndag, eller? Men kan virkelig både bim og babyverden ha feil utregning? (ikke tatt hensyn til skuddåret?) håper på kloke svar
Gemini77 Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Hei, Det har ingenting med skuddåret å gjøre, men at helsepersonell regner litt forskjellig på termin. Et svangerskap varer i 40 uker+2 dager, men noen regner det som kun 40 uker. Det riktige er derfor å bytte uke 2 dager før den dagen man har termin på. Altså du har termin på en søndag så da skal du bytte uker på fredager når man går ut ifra et svangerskap på 40 uker + 2 dager. Dette regner BIM og babyverden og er den riktige måten å gjøre det på. Jeg var på MANGE kontroller på sykehuset forrige svangerskap pga sykdom hos meg blant annet og da ble en overlege irritert på en jordmor som hadde regnet feil på termin da denne jordmoren hadde gått utifra kun 40 uker. Jordmoren du møtte på UL går da ut ifra et svangerskap på 40 uker og at du derfor skifter uker på sønsdager. Derfor skriver hun at du er 2 dager kortere på vei enn du selv mener. Skjønte du dette? Problemet er at leger og jordmødre har forskjellig praksis på dette, men det HELT korrekte er at et svangerskap varer 40 uker + 2 dager, og at du derfor skal bytte uker på fredager.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Takk for et godt og oppklarende svar hi
ma-85 Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 I Norge er et svangerskap offisielt regna som 282 dager eller 40 uker og 2 dager. I de fleste andre land 280 dager eller 40 uker. Antakligvis må du da ha regna svangerskapet som 40 uker, for jordmødre og helsepersonell skal regne 40+2. Det stemmer bedre med historien din også: Regna du 40 uker og trodde du var 17+5, var du jo egentlig 17+3. Så ble du satt en dag frem, til 17+4.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå