Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere begynnt med linsene? Er det dagslinser ellen mnd linser? Vil hun ikke begynne å plukke i de, eller gni seg i øynene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi skal på prøvetime for linser idag, så jeg sliter med de samme sp.målene;) men hun skal få mnd linser, noe annet ville vært uaktuelt siden det er vi som skal "plukke" i øynene hennes (hoff, gruer meg til den parten) hun ser egentlig veldig bra, grunnen til brillebruken er at hun har duan syndrom på det øyet hun ser best med, noe som fører til overbelastning på det "friske" øyet om du skjønner. styrken hennes er 0.75 (om jeg ikke tar helt feil) og det er kun på det ene øyet, det andre ser hun 100 % med. veldig rolsete skrevet dette her, men jeg står på farten, skal på prøvetime nå kl 13.30. skal skrive senere hvordan det gikk, og hvem vet, kanskje har jeg svar på sp,målene dine også da ;)

Skrevet

Det går sikkert fint. Lykke te med prøvetime! Jeg har også fått time til tilpassing om en god uke! Fikk ikke spurt noe videre, ble bare så glad over at denne muligheten finnes. Jeg har linser selv, så regner med at det går greit å ta ut og inn på gutten. Har du/ dere linser?

Da har vi vel hatt litt samme brilleproblem vil jeg tro. Min gutt har ikke noe videre med styrke på brillen, men han skjeler noe, og brillene skal rette opp dette. ( han er operert men det ene øyet "henger" litt når han anstrenger seg, med briller slapper øyet mer av og retter seg selv opp). Lav brillestyrke fører jo til at han syns han ser like godt uten briller, og brillene er derfor bare en plage og i veien, derfor er brillene overalt hele tiden. Han fikler, stapper de opp i nesa, legger dem fra seg der det måtte passe.... Vi får satse på at linsene er redningen!

Skrevet

hei igjen;)

da har vi vært på prøvetime. det gikk egentlig ganske bra, fikk ikke prøvelinser helt enda, måtte først få klarsignal fra øyelegen (pga syndromet) for å se at dette er hensiktsmessig, slik at vi ikke gjør mer skade enn godt. men de stilte seg veldig positive til linsebruk for hennes del, i.o.m at vi har sett stor forbedring på diverse ting etter at hun tok i bruk brillene. bare så synd at de store deler av tiden havner akkuratt der du nevner; oppi nesen, inni øret, de brukes som hårbøyle osv ;( og det er nok helt korrekt det andre du skriver også, at grunnen til at de ikke sitter limt på øynene er at synet deres tross alt er veldig bra, og at de ikke merker den helt store forskjellen ved av/på.

men det som vil bli aktuelt for vår del er døgnlinser, det vil slippe den helt store fiklingen på øynene hennes fra vår side, det var også det mest hygieniske tilbudet i fohold til alderen hennes (5 åringer flest eier ikke akkuratt de reneste hendene)

jeg spurte ang fikling og gnikking og fikk til svar at vi ville bli positivt overrasket over hvor fort ett barn klarer å tilpasse seg. det ville ikke gå lange stunden før hun fant at det ikke svarte seg å gnikke i linseøyne, og at det aller beste var å ta på linsene selv. det håper jeg inderlig ;)

jeg selv bruker verken linser eller briller, men pappaen er drevet på området så det skal nok gå helt greit. du har en stor fordel når du skal fikle i gutten din sine øyner, du vet liksom hvor henne du skal fikle;)

dette skal nok gå bra for dem begge to.

den yngste linsebrukeren de hadde hatt hos den optikeren vi har tatt i bruk var 4 år gammel. men de hadde tilbudet til de aller fleste aldersgrupper ;)

Skrevet

Døgnlinser, jeg tror det er det jeg har... Slike som skal være på i en mnd før de skal skiftes? Dersom det er mulig er det bare supert. Dersom det er det din datter skal få, så har jeg erfaring med at de i begynnelsen er litt tørre om morgenen, slik at jeg måtte dryppe litt saltvann i for ikke å ha tåkesyn. Ellers, ble det raskt til at jeg ikke merker dem i det hele tatt, altså helt genialt. Og hygenisk. I tillegg er de mye tykkere og lettere å håndtere enn de tynne dagslinsene. Dere må ha lykke til :-)

Skrevet

jepp, det er slike man bruker i 1 mnd. jeg trodde de het mnd-linser, men det gjorde de visst ikke, for mnd-linser var slike man måtte ta av om kvelden.

takker for hett tips ;)

lykke til med linsinga dere også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...