Gå til innhold

har alle begynt me grøt eller annen mat nå??


fox`y

Anbefalte innlegg

jeg fullammer ennå.gutten min blir 6 mnd den 6 januar:) men jeg har så lite lyst å begynne me mat.han virker fornøyd og legger på seg.han er en stor gutt på 8460 gr. grunnen til at jeg ser liitt mørkt på å begynne me mat er fordi han plages MYE me magen,bæsjer mye og har mageknip. så gruer meg litt for å si d sånn.

andre som ikke har startet me mat ennå eller er d bare meg??

mange blir helt sjokka når jeg sier han får kunn pupp ennå, er d så uvanlig da??

 

hmm.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke uttale meg om hva som er vanlig eller uvanlig, men vi begynte da gutten var fire måneder. Nå får han tre måltider om dagen, grøt morgen og kveld og middag og frukt midt på dagen.

 

Såvidt jeg har forstått det så bør man begynne ved seks måneders alderen, men du kan jo høre med helsesøstra om du kan vente litt til. Er uansett du som mor som bestemmer dette =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer også ennå, og hun blir 6 mnd den 14. Hun har vært fornøyd og vokst bra og mere til hele tiden, og siden ammingen går greit synes jeg det har vært det beste! Men det har blitt mange "grøtkommentarer" her også, særlig fra svigermor.. hehe.. Det virker som om det er mange som begynner tidligere, iallfall ut fra det jeg leser på nettet. Vi har tenkt å begynne med fast føde nå. Slik jeg har forstått det har spedbarn med seg et medfødt jernlager fra fødselen av og det varer i 6 mnd. Siden det ikke er jern i morsmelk skal man da begynne med fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre at det beste er å fullamme så lenge man kan, helst frem til seks måneder. Samtidig ble jeg denne gang (Hadde litt lite melk før jul) anbefalt å starte med litt grøt istedenfor å gi tillegg. Gutten min har laktoseintoleranse, og har derfor også en god del mageknip. Synes imidlertid ikke at han ble noe værre da han startet med grøt. Han har ikke vært så glad i grøten, så han har ikke fått mye om gangen. Tror det er en fordel.

 

Vet ikke hvor vidt du bør starte med grøt nå når han er seks måneder, men du kan jo prøve å ringe en hvilken som helst helsestasjon og spør om råd hvis du ikke liker din egen. Du trenger jo ikke å gi han så mye grøt heller. Hvis du kun starter med noen få skjeer, skal jo magen egentlig greie å venne seg til den faste føden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Oscar begynt med grøt på kvelden. Har også såvidt introdusert han for noen få skjeer med middagsmat.Han blir straks 6 mnd.så tenkte vi skulle prøve å innføre et måltid med middag også snart.Har akkurat vært på helsestasjonen og de mente at fra 6 mnd. var det kanskje på tide å tenke på nattavvenning med puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med grøt når snuppa var 5,5 mnd, og det var fordi hun plutselig skulle ha pupp 3 ganger om natta. Tydeligvis sulten. Etter to dager var hun DEN grøtelskeren. :) Nå har vi såvidt begynt å introdusere banan og eple. Det er ikke like godt enda. :) Tenkte vi skulle begynne med potet også. Hun får også vann fra tutkopp.

 

Hun får nesten like mye pupp som før, og fortsatt 1-2 ganger om natta. Hadde håpet på at hun skulle sove hele natta, men nei. Lurer derfor på om vi skal begynne med to grøtmåltider om dagen. Evt. en grøt og en potet/frukt. Hun er ei god og rund jente på over 9 kg (6 mnd), så hun trenger nok næringen. :)

 

Ang. amming. Jeg tror det er bare fint om du ammer så lenge du kan/vil/orker. Jeg synes i alle fall det er bare fint å amme mye og lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...