Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenkte ejg skulle starte litt med velling,,hun er 4 mnd. vi har trøblet veldig med amming og nå ser det ut som det gåt mot mme..

men lurer på hvordan jeg skal gå frem med velling/grøt..

hvor mye og hvorofte man skal gi ...

bare litt tips..

tusen takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat startet med grøt, og det er sikkert mange måter å gå fram på, men slik gjør vi det:

Først lager jeg grøt (se oppskrifter på http://www.barnemat.com/recipi_0.htm hvis du vil lage selv (det er kjempelett)- hs sa at glutenfri grøt med kun en smak av gangen/ ev. frukt-/grønnsaksmos var ok å gi også 4-6 mnd gamle babyer).

Så tar jeg på meg en melkeoppsamler på en pupp, og ammer på den andre. Bare litt, så hun får stillet den verste sulten.

Så tar jeg et par teskjeer - nå halvlunken - grøt i en kopp, blander det med litt most banan og den mm som har kommet i oppsamleren mens jeg ammet (ev. håndmelker litt hvis det ikke har kommet noe).

Så gir jeg henne 1-2 teskjeer av dette mens jeg har henne på fanget. (smekke er lurt) Mm gjør at hun syns smaken er litt kjent. Ellers hjelper også enzymene i melka til med å fordøye grøten.

Så ammer jeg henne igjen til hun ikke er sulten mer.

Det anbefales å gi 1-2 teskjeer i 5-7 dager og deretter øke med 1-2 teskjeer i samme tempo (litt raskere etterhvert) for at magen skal venne seg til å fordøye den nye maten.

Det er også lurt å ikke introdusere mer enn en smak av gangen (pr økeperiode), for at du skal vite hva det skyldes hvis babyen din får en allergisk reaksjon.

En annen ting - start med å gi maten på formiddagen/dagen og ikke på kvelden, fordi da kan du følge med på om barnet reagerer på maten og fordi fast føde også kan føre til at barnet sover mer urolig (til å begynne med).

Det samme gjelder sikkert for velling som for grøt, uten at jeg har vært borti det.

Skrevet

Mini her fikk tynn gröt/velling når han var 3,5mnd pga stort matbehov.

Vi gav med skje fordi vi ville han skulle venne seg til å spise fra den.

Noen lager kjempetynn velling og gir fra flaske.

Jeg fullammet og prövde med litt MME på kvelden men han gulpet mye og virket som om han ikke likte den.

Da gikk vi over til tynn gröt.

Brukte maisgröt, 2 ss utblandet i lunken vann (brukte den som blandes med vann vi da..) til passe tynn "suppe"...

Har aldri brukt den veiledninga som står på pakken men lager sånn ca...

Har ökt tykkelsen på gröten etterhvert...gradvis...

Ammer ellers, bortsett fra et måltid med gröt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...