M by M Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Noen sier det er farlig....? Jeg jobber ca 80 % natt hvor jeg har en somatisk avd samt alarmer fra resten av huset alene. Som regel er det veldig rolig og jeg syns det går helt fint å jobbe slik. Men så har jeg hørt mange si at det er farlig å jobbe om natta når man er gravid... Skal til legen neste uke, så skal spørre henne da, men spør dere også jeg... Noen som vet?
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Hvorfor skulle det være farlig? Har aldri hørt det, men er ingen ekspert...
*ale* Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Statistikk viser at det er økt sjangs for spontanabort og andre komplikasjoner i svskapet når man jobber natt eller turnus med natt. Noe med hormonnivåene i kroppen som ikke blir optimale pga dårlig søvnmønster (kortisol??). Hør med legen din...
Supermamm Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Har hørt det samme som *ale*, at risikoen for spontanbort øker om man jobber natt.Venninna mi sa at på jobben hennes må de gi henne dagvakter eller så blir hun sykemeldt/får svangerskapspenger resten av graviditeten. Snakk med legen din du
Mamma til verdens beste barn Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Jeg kjenner to som jobber turnus (en lege, en sykepleier) og begge ble nektet nattjobbing da de ble gravide. Tror ikke det er anbefalt altså, men hør med legen din:)
*mammatil3* Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Jeg hadde nattjobbing under begge svangerskapa.Ingen som sa noe om det.Eneste grunnen til at jeg ble sykemeldt helt på slutten av svangerskapet(6 vakter igjen før perm.)skuldtes bekkenlåsning.
alvis Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Det er sant at forskning viser at det er økt risko for spontanabort da man jobber natt. Legene er litt uenige om dette. Jeg er sykepleier og har blitt omplassert til dag og kveldsvakter i begge svangerskapene. Du kan gå inn på arbeidstilsynet.no og lese mer. Der finnes også skjeme du kan printe ut og ta til legen eller jordmoren din. Da en av de har fylt ut skjemet tar du det til arbeidsgiveren sånn at du kan bli omplassert til dag- og kveldsvakter.
Ebbalille Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Det anbefales ikke å jobbe på natta når man er gravid. Men det anbefales vel egentlig ikke å jobbe natt i det hele tatt med tanke på helsa? Jeg jobbet natta hele svangerskapet selv om kollegaer og legen mente jeg egentlig ikke burde. Fordi jeg trives mye bedre på natta og syns ikke det er slitsomt i det hele tatt. Og jeg sover godt dagen etter. Å jobbe dagen derimot (hvertfall der jeg jobbet i svangerskapet) synes jeg er kjempeslitsomt og jeg trives ikke i det hele tatt. Derfor tror jeg at JEG hadde blitt mer sliten, og dermed større risiko for forsteret, hvis jeg hadde jobbet dagtid. Hvis du føler på kroppen din at den takler fint å gå natt, tror ikke jeg det er noe problem. Men det må du jo føle på selv og diskutere med legen din!
Ebbalille Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Men hvis det er slik at du heller vil jobbe dag/kveld, så må arbeidsplassen legge til rette for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå