Gå til innhold

Å være ute med barna i bhg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer så på dette... Har begge mine sønner på 20 mnd og 4 år i samme bhg. Han eldste er ute fra 12.00 til 13.45 hver dag,og jeg syns det er i minste laget. Men lillemann er jo aldri ute!! Jeg har tatt opp dette med persjonalet,som mener det er så mye styr å få med de små ut.. Jeg mener dette har med holdning og innstilling til persjonalet å gjøre.. Har masse venninner med barn i bhg og de er masse ute... Hvordan er det med deres barn? er dere fornøyd med utetiden? spesiellt nå når det er kommet snø,er det jo kjempe morro for de små å utforske litt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes det er helt rett at di skal være ute litt... uansett om det er masse pes å kle på eller ikke.. det er jo det di får betalt for..

min bhg har småttassan ute en times tid på formidagen å litt på ettermiddagen ( på sommern ialle fall) å syns det e kjempe bra!

man må ha litt frisk luft!

Skrevet

Det høres utrolig daft ut. Personalet må jo ta med seg alle barna ut. Det trenger jo ikke være så lenge. Hvis det er kaldt holder det nok med den utetiden den store har, men den minste må jo også få være ute noe i løpet av en lang dag. I den barnehagen jeg har brukt til mine 3 var de alltid ute, store som små, hvis ikke været var ekstremt da, men de tilpasset lengden etter hva ungene ville og hvor store de var.

Skrevet

Jobber selv i barnehage, og der har vi de aller minste ute tidlig på formiddagen (før mat) siden de ofte sover når resten av barna er ute. Da er de ute fra ca halv ti til halv elleve/elleve, så er det mat og soving mens de andre er ute fra tolv til halv tre.

Noe mindre utetid enn det blir for lite synes jeg. Er det masse minusgrader eller veldig vått ser vi selvfølgelig an hvor våte og kalde de er, men som regel er dette grei legde på utetiden.

Skrevet

ja jeg mener også at det burde gå ann å ta de med ut på formiddagen... får jo nesten ikke lillemann med meg i bilen,for han vil bare leke ute etter å ha vært inne hele dagen... får ta det opp igjen.. de blir jo slitne å tunge i hodet av å gå inne hele dagen..

Skrevet

er det ikke for kaldt, er barna her på 1 og 2 år ute både før og etter lunsj. De prøver å få en time ute fra ca 10 til 11 om formiddagen, før samling, mat og soving. Og så går de ut igjen etter frukt i 15 tiden. De er alltid ute når vi henter, om været ikke er altfor ille. Veldig praktisk når de er ferdig påkledd når vi henter :-) Ja, det er jobb å kle på barna - men det er jo lite jobb å være ute med de - der storskoser jo barna seg på egenhånd nesten.

Ta det opp på foreldrerådsmøte (hvor personalet ikke er tilstede) og diskuter dette med andre foreldre.

Skrevet

Herregud... Selvfølgelig skal de minste også ut!! Din minste er 20 mnd, men min jente var 13 mnd da hun begynte i barnehagen. Hun har vært ute så godt som hver eneste dag siden. Elendig barnehage du har... :-(

Skrevet

jeg syns man alltid skal være ute en gang om dagen.. det gjør alltid vi (jobber i barnehage selv...) men er ikke alltid vi er ute i mange timer.. men 1-2 timer er vi alltid ute... spørs jo litt på været osv..

det jeg reagerer på er her forrige dagen når jeg hentet datteren min i barnehagen. hun var ISKALD... var knall rød i skinnet..og det var som å ta på en istappe når jeg tok på skinnet hennes. da jeg tok henne inn og kledde av henne var dressen hennes (som for øvrig er en helt ny reima tec) helt iskald på innsiden. hun hadde to lag med tykt ull under.. men var iskald.. på fingrene hadde hun ull votter men var iskald... og samme under ull luen... jeg sa ifra at jeg syns ikke de trenger ha henen noe lenge ute når hun blir så kald... de sier hun er så rolig ute... men da må de vel for FAEN aktivisere henne...hun sitter aldri i ro på dissen mer enn et par min når vi er ute med henne hjemme iallefall..

så mitt synspunkt er at det er kjempe bra å være ute... og at de selvfølgelig skal ta dem ut.. men det er ikke sånn at man må være ute i mange timer i allslags vær....

Skrevet

Vært litt lite ute i bhg vår. De minte som ikke går ordentlig kan det være lenge med to timer ute nå! De får jo ikke aktivisert seg på den måten. Min går griet nå, men tidligere så ville han hatt problemer med å gå med alt av klær og sko. Han sliter litt enda, iaf i snøen.

Synes de kunne prøvd å fått til en tur ut på formiddagen, om så bare en halvtimes tid. (evt rulert på å sende barna ut, at noen var ute og noen kledde på og sendte ut og kledde v og sendte inn.)

Nå sover de ute da, så frisk luft får de jo, men gøy å utforske litt ute og.

Vært noe prob med personalmangel den siste tiden, men tror de har fått rettet opp i det nå. Så da får vi sjå:)

Skrevet

Mine barn på snart 2 og snart 5 er masse ute. PÅ morgenen er de ute fra halv ni-ni til halv elleve (han største nærmere 11). Så sover lillebror ute i alt fra 1-3 timer etter lunsj. Så er de ute igjen på ettermiddagen og til de blir hentet. Når været er bra så er de ute hele dagen. Nå på denne tida blir det mer innetid pga været, spesielt de små.

Er veldig fornøyd.

Synes det høres ut som et bedagelig personale i den barnehagen,,, De er jo på jobb! Og ikke skjønner jeg hvordan de holder ut å være inne hele dagen heller.... Jobber selv i barnehage og kjenner jeg får helt hetta av å være inne store deler av dagen.

Still krav til barnehagen! Det er du som betaler for plasser og det er din unge. Synes det er et minstekrav at de ihvertfall får etpar timer ute hver dag. All forskning viser jo at unger som er mye ute og i naturen står bedre rustet til å møte både det ene og det andre. Finnes masse gode artikler rundtom som du kan finne argumenter i :)

Skrevet

I barnehagen til lillegutt er de ute fra 09.30-11.15 tiden. Men dersom det er veldig glatt ute, eller dårlig vær, hender det ofte de er inne hele dagen. Har lagt merke til at de var mye mere ute om sommern enn nå om vintern. Da hendte det ofte at de dro ut etter lunch og dupp også. Skjønner jo at det er triveligere å være mere ute om sommern.

Jeg er veldig glad for at de holder seg inne dersom det er kjempe kaldt, uvær eller kjempe glatt. Altså av sikkerhetsmessige årsaker. Men hadde nok ikke vært så glad dersom de var inne fordi personalet syns det er mye styr å ta med barna ut..det høres litt feil ut.

Skrevet

Her er de minste ute fra ca 9.30-10.00 til 11.30.. Akkurat hvor lenge er avhengig av vær og vind. Så er det lunsj, deretter sover de som trenger det og er været bra og det passer seg slik, så er de ute på ettermiddagen også..

Skrevet

Høres ut som en slapp gjeng som jobber i bhg til sønnene dine... I bhg til sønnen min er de ute fra 10-11 og fra ca 15 til de blir hentet. Og han er bare 18 mnd... Mye styr??? Jeg ville trodd det ble mere styr å ha en gjeng grinete rastløse smårollinger INNE hele dagen! Barn trenger frisk luft og aktivitet ute. Mener nå jeg..

Skrevet

Hei, jeg jobber selv i barnehage. Er pedagogisk leder på småbarnsavdeling. Vi har som mål å være ute hver dag. Vi kler på oss kl.09.00. og er ute til 10.45 med 1-åringene (de spiser kl.11). Vi ser selvsagt ann hver og føre, da jeg synes det er viktig at de små får mest mulig gode opplevelser ved det å være ute. Skulle det f.eks være veldig dårlig vær en dag, ville jeg sett det litt ann.

2-åringene er ute til ca. 11.15 (de spiser 11.30).

I tillegg sover barna ute. Om våren og sommeren er vi enda mer ute, gjerne hele dagen (spiser gjerne inne med de minste, og ut igjen etter soving).

Dette fungerer veldig bra for oss!

Det er en dårlig unnskyldning fra personalet sin side å skylde på at det er mye styr med å ta ut ungene. Det er hva man gjør det til! Kanskje de bør endre litt på rutinene sine? Det er så klart tyngre for personalet om høsten/vinteren da barna har mer bekledning, og lettere for de å være mer ute om sommeren da barna har mindre med klær på seg. Men dette er ingen unnskyldning for IKKE å være ute med barna.

Jeg ville prøv å tatt opp dette en gang til. Kanskje ta det opp på et foreldreforum i barnehagen eller med styrer, pedagogisk leder på avdelingen. Du kan jo be de ta kontakt med andre barnehager som du vet får det til. Kanskje de kan få noen tips da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...