Gjest Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Ble litt paff av å lese innlegget til Sauen herover hvor mange som var veldig negativt innstilt til at hun kunne få en til nå som hun er student og økonomien ikke kommer til å være den aller best tenklige (men helt ok). Altså, det går bra å kombinere barn og studier og leve med et litt stramt busdjett :-) Så klart type studier nok har litt å si, og ikke minst hvilken støtte man har i partneren sin, men det meste vil jeg tro kan kombineres. Og så lenge økonomien er god nok til å kunne kjøpe det som trengs av mat og klær, betale vanlige utgifter og ha litt i bakhånd til å takle en uventet regning, så ser jeg ikke helt problemet der heller når barna er små. Det er vel først når ungene blir større at det kan være greit å ha så romslig økonomi at man har råd til å reise litt, ta dem med på teater, kunne betale for klasseturer, skikkelig skiutstyr osv og da erman jo alt ferdig med utdanningen vi som velger å studere når vi får barn også og har (forhåpentligvis i hvertfall, hehe...) jobb som folk flest. Jeg ser i hvertfall på det som mer verdifullt for barna mineå vokse opp i en søskenflokk såpass tett i alder atde kan leke med hverandre og ikke er altfor langt fra hverandre på nivå enn å vente til jeg er ferdig utdannet bare for å ha en litt romsligere økonomi. Og når det gjelder å kombinere barn og studier så er nok det i mange tilfeller enklere enn å kombinere barn og jobb (man er mye mer fleksibel som student som regel), og klarer en ustrukturert person som meg det tror jeg absolutt andre kan klare det også! ;-) Jeg har fått alle tre barna mine som student,var 21 år da første kom, minste er nå 6,5 mnd og jeg har et halvt år igjen av en 5 år lang utdanning og økonomien er litt stram, men ikke dårlig. Vi klarer oss helt fint og nå som eldste vil begynne å kreve mer økonomisk av oss snart så vil jeg være ferdig utdannet og i jobb. Klart dette er noe hver og en må velge hva som passer ens livssituasjonog lyst best, jeg ville bare slå et slag for oss mødre som studenter og fikk barn i relativt ung alder, at det går an altså! :-) Uten at det oppleves som stressende eller man må snu på hver krone.
Gjest -<<- Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Ha'kke lest debatten du viser til, men synes studier og unger lar seg utmerket kombinere. Langt enklere å gi ungene korte barnehagedager og denslags som student, selv om økonomien selvsagt er noe redusert i forhold til om man jobber fullt.
*Rutletutt* Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Helt enig med deg, Alva - har selv vært student og planlagt baby - det gikk strålende det.
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Ja, det går sikkert helt fint, men i en sånn tråd svarer jeg ut fra egne erfaringer. Jeg er veldig glad jeg ventet til jeg var ferdig og i jobb. Det gjør at jeg har råd til å ta ulønnet permisjon utover det første året blant annet. Regner med Sauen tenker selv, og ikke lar seg styre av innlegg her inne...
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Heeeelt enig med deg! Kunne ikke fått sagt det bedre selv :-D
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Joda, jeg skjønner det altså :-) Men bare synes holdningen til endel på den tråden var så veldig negativ, fikk det til å virkesom om det var en svært dårlig ide å skulle kombinere barn med studier og en litt strammere økonomi, så ville bare prøve å rette opp inntrykket av det litt :-)
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Ja noe så viktig som et barn er nok ikke lurt å la dib-damene bestemme=P er takknemlig for alle innspill, både for og imot. Så blir det lettere for meg å velge. Jeg får bare ta den tiden jeg trenger til å tenke gjennom alle mulige løsninger og være helt sikker på at jeg velger det rette for meg, sambo og vårt/våre barn. for, som sagt, jeg vil ikke sette et barn til verden før jeg er 100% sikker.
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Det forstår jeg. Har selv ikke studert siden 2001, så jeg vet ikke helt hva man får utbetalt lenger. Ville uansett ikke satt min lit til kontantstøtte =) Det er vel en gang sånn at de fleste av oss er fornøyd med sånn vi selv har valgt å gjøre det...
Twintipp og himmelblå Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Så lenge man kun studerer er det jo mye greiere. Men, de fleste studenter jeg kjenner til jobber alle ved siden av. Og de har både et og to og tre barn. Da blir det med et mer hektisk. Folk må jo prioritere utifra sine egne behov, men vi prioriterer annerledes. Ingen flere barn før jeg er ferdig å studere her ihvertfall. Jeg hadde ikke klart å leve på en inntekt, og det man får i studielån. Da hadde ikke vi hatt råd til å ha hus, to biler etc. som vi har..
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 Ja, det har du nok rett i :-) Vi mottar ikke kontantstøtte nå, den var grei når vi fikk den for da hadde vi ungene på deltidsplass i barnehagen slik at kontantstøtten på en måte betalte barnehagen, men vi hadde klart oss uten også. Er enig med deg i at man ikke bør basere seg på kontantstøtten for langt frem i tid i hvertfall, men for det året man er i kan man vel det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå