Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Eg personlig skal jo ha for andre gang,muli det er det som gjør det=) men eg har jo simphelthen ikke tid til og møte på kontroll ein gang i mnd og noen ganger oftere! dei kan jo ikke finne ut om noe er galt uansett...eg er jo ikke interresert i og høre hjertelyden som selfølgelig er der så lenge eg kjenner liv...og kor mangen 100 kilo eg har lagt på meg det driter eg egentli i,for sånn er det jo bare!!! vist noe er galt merker man jo det selv ville eg trodd??? syners det er litt for ofte men sjekk hver 4 uke...og når eg ringer og avlyser må eg inn helst samme uka og får tildelt time etter 3 uker..uff og uff....det er da vell ikke tvungne kontroller???
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Det er ikke lett for deg å merke protiner eller sukker i urinen, forhøyet blodtrykk eller vekstavik. Du kan fortsatt føle deg ok og kjenne spark. Greit for ungen sin del at den blir passet på av fagfolk.
Tuppen og mini Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Litt enig meg deg. Selv om jeg er førstegangs, så føler jeg ikke akkurat at jeg får så mye ut av kontrollene... Nå har jeg ikke hatt så mange, for rundt 4-6 måned flyttet jeg, og skiftet jordmor og sånn, så da ble det litt opphold. Det er sikkert veldig forskjell om folk har problemer i svangerskapet, eller rett og slett mye de lurer på og behov for å snakke om. Jeg tenker at et er jo greit å få sjekket urin og blod, men så lenge alt er ok, så blir det liksom til at jeg bare sitter der den halvtimen som er satt av. Jordmor spør om jeg har spørsmål, jeg sier nei, og så er det liksom ikke så mye mer som skjer....
KlemC 3småUnder3år Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Neida..... ta hver 6 uke da..... Er jo greit å følge med for du kan bli syk.. og ikke merker noe.... Jeg synes det er greit hvertfall...
Januarmamma,tilnr2,FØDEKLAR! Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Jeg kunne aldri tenkt meg og gått ferre ganger på kontroll... Trives kjempegodt både hos lege og jordmor...selv om jeg har mest nytte av jordmor på slutten.. Men nå lurer jeg på masse masse rart da...og er blant de som når fødselen er i gang så vil jeg heller være på sykehus en og rusle rundt hjemme...er tryggere på sykehuset til alt er over jeg da...
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Jeg er delvis enig med HI. Jeg har ingen "glede" av å gå til svangerskapskontroll hos fastlegen min. Hun virker ikke være dyktig nok på området. Men hos jordmor har jeg hatt mye glede og nytte. Jeg har slitt litt i svangerskapet både med bløndinger og psyken og har hatt en veldig god jordmor å støtte meg til. I tillegg har jeg fått oppfølging på sykehuset. Syns det er greit å få sjekket urinen for ulumskheter og sånt, men vekten kunne jeg klart meg uten. Vi skal vel være glad for at noen følger oss opp, men det bør være noen som kan noe annet enn å måle magen, vekten og stikke en strips oppi urinprøven.
termin 29.jan Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Det skal egentlig ikke være så ofte kontroller som før lenger (hver mnd) Venninna mi var bare på en før UL, så var UL regna som en, og så en til før den siste mnd, da var det vel litt oftere kanskje. Min lege gjør som i "gamle dager" og jeg syns det er greit. Bare si ifra til lege/jordmor at du ikke vil gå så ofte?
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Jeg synes det er kjempebetryggende å ha hyppige kontroller. Jeg går bare til fastlege, og hver kontroll er bare ca 10 min, men synes det er greit å vite at det aldri er lenge til "om det skulle være noe". Jeg har heller ikke så mange spørsmål (er jo derfor jeg er her hele tiden ;-)), men endel fysiske plager som jeg har tatt opp med henne. Men skjønner virkelig ikke at det kan være et problem om du ikke ønsker så hyppige kontroller. Det er jo ditt svangerskap, si til legen at du vil tilkontroll hver 6-8 uke så bør jo det respekteres så lenge du ikke har noen helseplager.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Da skal jo det være sakt også at eg sitter der max 5min-hun springer ut med urinen tar blodtrykk og hiver meg oppi senga for og måle den tykke magen min som eg selv ser at har vokst siden sist! og så sier hun takkfor i dag kom igjenn da og da eller forresten er det noe du lurer på??? har ikke tid til noe virker det som...så til dei som får ein halvtime så er jo d luxus da! sist eg var der skulle hu lytte med det dere apparatet på magen etter hjertelyden,hu prøvde i 5 min før hu skjønte at hu hadde glemt og skru på apparatet sitt! herreguuuuud og der skal eg føde? jaja det er godt det er eg sjøl som skal føde dette barnet,da går det sikkert fint!hehe...og dette sykehuset eg tilhører har ikke kompetanse til ein dritt,er bare ei fødestove.dei tar ikke i mot barn som dei veit er over 4000g heller tilfelle komplikkasjoner++++vil knapt ha deg der om man har hatt urinveisinfeksjon:( jaja like greit..men man ligger tynt ann vist det skulle skje noe undre fødselen da!!!
mammaen til Helle+2 i magen Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 jeg syns ikke kontrollene er oppskrytt. langt i fra. syns det er bare gøy:) Jeg hadde noke vert mer "redd" og slitt med all slags tåpelige tanker en får om alt som kan være gale dersom jeg ikke hadde gått såpass ofte. det er mye som kan endre seg i løpet av en mnd... men men, hver sin mening:)
Mamma til snart 4 Skrevet 4. januar 2008 #11 Skrevet 4. januar 2008 for min del var det å gå til lege bare tull, så jeg gikk bare til JM, synes heller ikke det er oppskrytt, de sjekker urin for sukker og protein, sjekke BT og av å til BL.S.
canutten Skrevet 4. januar 2008 #12 Skrevet 4. januar 2008 Jeg syntes det var supert sist jeg var gravid, men denne gangen er det mer et plikt løp. Hvordan gjør man det egentlig når man veksler mellom lege og jordmor? jeg føler at jeg faller utenfor hos begge siden jeg ikke er "trofast". sist gikk jeg bare til lege noe som ga litt kontinuitet. Nå går ukene og jeg vet ikke helt hvem jeg skal gå til... Hva spør man om?? jeg sitter bare der som et mehe og har liksom aldri noe å spørre om...
BlåklokkaVest Skrevet 4. januar 2008 #13 Skrevet 4. januar 2008 Sikkert veldig individuelt. Kommer an på legen/jordmoren, ens egne tanker, vanskeligheter...m.m. Jeg personlig storkoser meg på kontroll både i 1., 2. og 3.svangerskap! Er på kontroll kun hos jordmor, og er inne hver 4.uke. Er sjelden inne hos jordmor noe mindre enn 40 minutter!! :-) Ikke alle er like engasjert i det som skjer i svangerskapet, og det er ikke noe galt i det. Vi er bare forskjellige :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå