Gå til innhold

Når kommer de første ordene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 13,5 måneder har ennå ikke begynt å si noen ord. Det hender han sier mamma og pappa, men tror ikke det er helt bevisst... er han veldig seint ute, eller er det helt normalt?? Flere på barselgruppa kan si mange ord allerede...

Ellers så prater han masse på "sitt" språk og skjønner en del ord. Når vi sier "lys" peker han på lyset osv. Han har også vært tidlig ute med andre ting, begynte f.eks. å gå når han var 11 måneder...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som regnes som normalt, men begge mine har begynt da de var 9 mnd.

Skrevet

Eldste sa en god del ord da han var 1 år, men gikk ikke før han var 14 mnd. Minsten er 1 år nå, og bruker 4-5 ord. Han gikk da han var 10 mnd.

Skrevet

9 måneder ja...

Har ikke tenkt så mye på det tidligere at han er seint ute, men skjønner jo nå at han er det... men det er vel individuelt det som alt annet, får jeg håpe...

Skrevet

Ja, er nok det. Hvis du er bekymret kan du jo ringe HS, men jeg vil tippe det er innen normalen.

Skrevet

Min sønn begynte ikke å snakke før han var over 2 år! Han sa noen ord, men det var lite. Det var da han begynte i barnehagen at han begynte å snakke, og det gikk fort! I løpet av en mnd kunne vi både krangle og diskutere. Helt utrolig hvor fort det gikk og hvor reint han snakket med en gang. De hadde ikke vært ute for noe lignende i barnehagen!

Kanskje gutten din også bare venter litt til han snakker reint :o)

Skrevet

Det var jo litt betryggende å høre da:)

Skrevet

Det er nok veldig varierende.

Men det positive er at de skjønner veldig mye av det vi sier før de snakker selv, det har du sikkert merket. :)

Skrevet

Det er sant. Han er veldig flink til å forstå! Hvis vi spør om han kan hente ballen i stua f.eks, så går han og henter den... :)

Skrevet

Ja, sant? Det er deilig å merke at det forstår ting. + at det betyr ganske sikkert at han er smart og god gutt vet du:) Ordene kommer nok av seg selv med tiden:) Det tror jeg ikke vi skal tenke på, man kan jo ikke tvinge fram slikt uansett:)

Skrevet

Ja, han begynner vel å prate når han er klar:) Takk for betryggende svar:)

Skrevet

jenta mi begynte ikke komme med noen skikkelige ord før hun var 18 mnd, bare mamma og pappa kanskje. Hun var tidlig ute motorisk, men ventet med det språklige. Nå er hun 2 år og det kommer nye ord og setninger hver dag. Når hun bare er 13 mnd så må du for all del ikke bekymre deg, hun er egentlig ikke sen engang, men helt normal. Hvis hun blir 2.5 år og fortsatt ikke sier noe, da kan du bli bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...