cennetgirl&lillesnupp Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Barnehagen glemte det ute i vogna over juleferien så det er fult av muselort! så koselig for musa at den ikke frøs i jula da! men hva med sønnen min når han skal sove nå da??? hehe de kunne tilbudt seg i barnehagen å erstatte det da hvis det ikke går ann å få det reint igjen... det kosta jo en del penger mener jeg og det er ikke vår jobb å passe på at barnehagen tar det inn over natta.... litt irritert her... men tilbake til smp... noen som vet hvordan man vasker det eller om det går å få det rensa???
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Jeg vasker det i milo og med milo skyllemiddel. På ullprogram.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Da jeg kjøpte mitt fikk jeg beskjed om å vaske det så kaldt som mulig 30c og helst på ullprogram. Det skulle også tørke flatt og kaldt. Hvis det ble tørket i vanlig romtempratur eller for raskt ble skinnet fort stift og ekkelt. (så en kald bod er ypperlig) Det kunne ta litt tid å tørke det slik, men da bevarer man skinnet lengst sa damen i butikken til meg. Har aldri gjordt dette selv (har nettopp kjøpt det).
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Hei, Det finnes egne vaskemiddel for saueskinn. Fåes kjøpt der du kjøper skinn Jeg kjøpte det på Barnas Hus.
3-SmåSøteTroll Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Putt det i maskinen på 30 grader med milo ( da bør det børstes etterpå) eller lever det på rens, betalte 150 kr sist jeg fikk det renset, og det så myye bedre ut enn å vaske det selv
Amarie Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Jeg vasker med ullvaskemiddel på ullprogram og henger det til tørk. Mulig det ikke er helt riktig, men sånn gjør nå jeg det.
lifa og Eline Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Jeg har riktignok kun erfaring med vask av lammeskinn men svarer allikevel. Vi har både billib fra Babyshop og dyrt fra Nøstebarna. har begge gangene tatt dett i maskinen på 30 grader med spesialmiddel for ull kjøpt hos Nøstebarn. Sentrifugert det med 700 omdreininger og lagt det så flatt som mulig over tørkestativet på badet. Der holder det 24 grader og det er kun baksiden av skinnet som blir ørlite stivere enn før vask. Har aldri hatt børste for å børste det opp med og begge skinnene har vært like gode etter vask.
Sjonkel Rolf Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Jeg vasker mitt både titt og ofte, ettersom sønnen min sover på det hver natt. (Og under spysyka ble det vasket daglig, men vasket det litt for hånd med klut først for å få vekk det verste. Slang faktisk mitt på vanlig 40 den gangen, for å få vekk alt, og det tålte det helt fint. ) Men til vanlig vasker jeg det på ullvask med milo, og lavest mulig sentrifuge. Jeg tørker det liggende over tørkestativet, og så børster jeg det med en børst. Da blir det kjempefint. Ulla tåler mer enn man skulle tro. (Jeg kokte en ullbody på 90 grader for litt siden, med en feil, men den var like stor, og like fin, bortsett fra at den var litt stivere før han tok den på seg. Men jeg gjør det jo ikke om igjen for det om;)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Men da har du ødelagt ull-egenskapene på ullbodyen. Selv om den er like fin, isolerer, transporterer og fungerer ikke den ullbodyen som den skal når du har kokt den. Du har ødelagt den, men kan jo brukes fint som en vanlig bomullsbody (dvs.at du ike må glemme at ullegenskapene er borte og tro ungen har bra med klær på seg siden ullegenskapene er borte).
cennetgirl&lillesnupp Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 5. januar 2008 Tusen takk for svar! da slenger jeg det i maskinen i morgen med milo ble så sint når de klarte å glemme det i vognskuret... hehe men da ser det ut som det ordner seg
camilla^ Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 På de to jeg har kjøpt har det stått at jeg kunne vaske de på 60grader, men få omdregninger på sentrifugen, eller helst ikke sentrifugere det. Pleier å vaske det på 40 grader og ull, men har tatt det på 60grader vanlig engang som det var bæsj på. Og det var like fint etterpå.Ikke krympet eller noe. Bare litt hardt, som ble bløtt igjen etter å ha greid med en hårbørste (som sto i bruksanvisningen)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Hvis du ikke får det skikkelig reint/noenlunde tilbake slik det var før, ville jeg bedt om å få det erstattet, slik de tilbydte seg. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå