Gå til innhold

Er riene så mye verre ved i gangsetting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor?Kansje dem som har blitt satt i gang har hadde hatt det like vondt om det startet av seg selv vel?Kan jo umulig vite det?

Håper ikke jeg støter noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble igangsatt med første, og det gikk ganske så fort den fødselen. Ble satt igang 8 på morgenen og kl 15.53 var tulla født. De sier at riene blir mer intense ved igangsetting, men om det er sant er en annen ting. Er veldig spent på om fødselen setter seg selv igang denne gangen.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Hei! Har hørt det samme. Kan ikke si at jeg er den som har mest erfaring med dette, men utifra det jeg har forstått så er det slik at "naturlige" rier bygger seg gradvis opp i både lengde, styrke og hyppighet, mens "kunstige" rier blir du kasta rett uti på. Det får ikke bygd seg opp slik at smertetoleransen blir strukket lengre og lengre. Jordmora mi sa at "rier bygger seg opp, hvis ikke hadde vi ikke klart å takle smertene". Men jeg vet ikke...bare det jeg har hørt. Men er nok noe i det, siden både helsepersonell og flergangsfødende sier det er sånn.

Skrevet

Altså..det sier seg jo selv at ved i gangsetting kommer riene raskt og er kjempesterke. Slik var det også i mitt tilfelle..Fikk en pille og deretter var det i gang. Ja jeg brukte kort tid, men fy søren så vondt det var. Ikke fikk jeg epidural heller..Håper virkelig ikke jeg blir satt i gang denne gangen, det vil jeg ikke. Terminen min er på lørdag så vi får se.

Skrevet

ok da skjønner jeg litt mer

Skrevet

Kusina mi sa det at hu heller tok 10 vanlige fødsler på rappen istedet for 1 igangsatt! :S

Har bare erfaring med igangsatt jeg og da jeg måtte føde gutten min i uke 20, og da kom riene skikkelig intenst plutselig! Ble helt sjokka jeg! Kroppen er ikke bygd for å få så sterke smerter sånn plutselig! Rier "skal" bygge seg opp gradvis de sånn egentlig! :)

Håper jeg slipper igangsetting igjen ihvertfall! :)

Skrevet

de si er at rier fremkalt av drypp er mer intense og sterkere enn rier laget av kroppen selv. de har vel kanskje sammenlignet fødsel som har startet av seg selv og igangsatte fødsler tenker jeg. antall rier, styrke på riene, hvor lenge de varer og hvor ofte de kommer. de har jo mulighet til å overvåke dette så det stemmer nok. regner ikke med det kommer ingensteds fra. og du støter nok ingen ved å stille dette spm;) det er helt sant det du nevner uansett.. vi kan ikke vite hvor vond og hard fødsel vi egentlig kunne ha hatt om vi hadde kommet i gang av oss selv. enhver fødsel er jo ulik og oppleves ulikt;)

jeg har ikke prøvd å føde på andre måter enn å bli satt i gang så jeg aner virkelig ikke. men jeg hadde nå veldig sterke rier. sinnsykt intenst fra første rie til han var ute. dessuten var det lite pauser i mellom. jeg fikk heller ingen epidural da det gikk ganske fort for seg. 4timer fra første rie til han var ute;) og det er inkl. 50min med pressing.

men uansett var det noe av det beste jeg har vært med på og en drømmefødsel fra begynnelse til slutt!!! gruer meg ikke til neste gang. gruer meg heller ikke til en ev. igangsettelse. jeg gleder meg så mye at jeg har lyst til å blir gravid nå med engang bare for å få lov til å føde igjen jeg!! jaja;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...