Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Fikk pluttselig lyst på roastbiff, men stusset litt over om det kanskje ikke er så bra nå når jeg er gravid. Noen som vet?
Lunis Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Det er ikke anbefalt å spise roastbiff, siden det ikke er helt gjennomstekt (kjøtt som ikke er gjennomstekt/gjennomkokt kan i få tilfeller inneholde toxoplasmose som kan være skadelig for fosteret).
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Heisann. Fikk vite av både jordmor og lege at jeg ikke burde spise det, Roastbeef er jo ikke gjennomstekt kjøtt, så jeg har holdt meg unna det hele tiden. Selv om det var vanskelig nå i julen:(
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 PÅ matportalen.no står det at det er ok å spise blodig biff så lenge den er stekt utenpå. Er på yttersiden bakteriene sitter, og ikke inni..
Idun<3tosmå<3 Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Toxo er ikke en bakteriet og den sitter evt i vevet, ikke utenpå biffen... Det står sikkert en plass på matportalen det nn00:03 sier over her, men det gjelder neppe gravide! Og det gjelder nok en helt annen mikroorganisme enn dem som kan gi alvorlige skader på forsteret...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Sakset fra wikipedia: Toksoplasmose er en sykdom forårsaket av parasitten Toxoplasma gondii. Denne har dyr i katteslekten som naturlig vert og er påvist hos mennesker, pattedyr, fugler og krypdyr. _____ Førstegangsinfeksjon under graviditet kan gi komplikasjoner. Dersom du har hatt infeksjon forårsaket av poarasitten tidligere er du immun og det vil ikke være farlig for fosteret. Dette testes ved hjelp av en blodprøve i starten av graviditeten. Det er bakterier som f.eks listeria det kan være problemer med i forhold til rått kjøtt, spekemat som ikke er varmebehandlet, raka/grava fisk eller kjøtt, uvaskede grønnsaker, upateurisert melk/ost osv. Listeria monocytogenes trives og vokser i kjøleskaptemperatur. En Listeriainfeksjon kan være fatal for et foster. Andre vanlig forekommende bakterier som f.eks Escericha Coli kan i første rekke gi deg noen timer på potta men den trives best ved ca 37 grader og veksten begrenses ved nedkjøling... Det er riktig at det ikke er stor bakterievekst inne i hele kjøttstykker men det skal ikke mer enn en skitten fjøl eller urein kniv til for å spre bakterier fra f.eks grønnsaker. Jord inneholder store mengder bakterier. Vask fjel og kniv så går det srålende! :-) Men vær obs på malt kjøtt som kjøttdeig og karbonadedeig. Der er bakteriefloraen fordelt i all massen siden den er malt og antall bakterier kan stige fort. Bakterier er det alltid i maten vår, det er type bakterie (f.eks toksinproduserende) og mengden av den som kan forårsake sykdom. Varmebehandling over 70 grader i minimum 3 minutter skal kunne drepe det meste av bakterier. Kok i 10 min så er du sikker. Kjøl maten fort ned i så tynt lag som mulig. Kjernetemperaturen i en stor kjele med f.eks lapskaus kan gi ideelle vekstforhold over lang tid dersom den blir ståede på komfyren for å kjøle seg ned. Putt i mindre bokser og frys ned så fort det går! :-) Bortsett fra det, bruk sunn fornuft og kos dere med maten... :-)
Sørlendingen Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Hei... Du kan jo bare kjøpe roastbeef som er godt stekt... Det gjorde jeg i jula. De har som regel noen "kanter" liggende som ikke er særlig røde inni. Smaken er jo nesten den samme :-)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 æsj gjennomstekt roastbeef?? da er jo vitsen borte
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #11 Skrevet 4. januar 2008 Skal man gjennomsteke en biff kan man like godt spise en kotelett, spør du meg. Snakk om å ødelegge mat....
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Går vel an å spise den om du fryser den først?? Det kan du hvertfall gjøre med spekemat, så jeg hiver den i frysa å spiser jeg...hmm,håper det ikke er farlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå