Gå til innhold

Hvordan blir dette med bakovervendt bilstol...

Anbefalte innlegg

Skrevet

når man får en påkjørsel bakfra??

Da vil vel det vel ha helt motsatt virkning?....

Lurer veldig på dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man blir påkjørt bakfra er vel ofte ikke kræsjen like "hard" som den som vil komme forfra. Ille er det uansett...

Skrevet

Jeg svarte i en lignende tråd her for litt siden. Klipper og limer :-)

Jeg har fått svar fra Kristin Øyen hos Trygg Trafikk ang. det du spurte meg om her om dagen.

Ditt innlegg:

"Skiller Trygg Trafikk mellom ulike bosteder? Om man f.eks bor i Alta er jo sjansen stor for at man stort sett kjører på tofeltsveier hvor motgående trafikk er veldig nær en, mens om man bor i Groruddalen foregår gjerne mesteparten av kjøringen på veier med adskilte kjøreretninger (og dermed ekstremt redusert sjanse for frontkollisjon) og ellers i boligfelt med lav fartsgrense. Er det da tryggere med forovervendt sete?"

Trygg Trafikk sitt svar:

"Hei,

Nei, vi skiller ikke mellom hvor man bor i landet, vi regner med at alle av og til uansett må kjøre på veier der det ikke er midtdeler, og farten samtidig er høyere enn 40 - 50 km/t. Det er uansett ingen ulempe å sitte bakovervendt. Påkjørsler bakfra (der det evt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...