Gå til innhold

Hårfarging og annet fy fy!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte nyeste nr av Gravid i dag, og skulle virkelig kose meg i sofaen etter jobb... den gang ei! Ble bare fortvilet av all informasjonen om alt som er skadelig for mitt ufødte barn - som jeg alt gjør. Jeg er igrunn ikke særlig hysterisk av meg, men det at man blir sterkt frarådet å farge håret (hjemmefarging) gikk litt inn på meg - har alt gjort dette 3 ganger, og dette kunne forstyrre både kjønnsutviklingen og fruktbarheten. Noen som vet mer? Kan berolige meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeh har hørt at det ikke gjør noe å farge håret selv, har gjort dette selv... tror man skal ta slike ting med en klype salt...

Ei jeg kjenner va på kurs i forbinnelse med jobben, de solgte hårfarge i butikken hvor hun jobet, derfor de ble tillbudt et informasjons kurs, hun var da gravid, og spuurte om dette gjorde no, svaret va nei, før va det farlig, men det noe stoffer som ikke er i fargen nå...

tror du an ta det helt med ro :)

Skrevet

Hm... Jeg lærte via Home&Away faktisk, at det å farge håret når du var gravid, ikke var bra. Dette tok jeg faktisk seriøst, så jeg har aldri farget håret når jeg har vært gravid....

Skrevet

hei

jeg synes det blir litt hysterisk.

jeg må farge håret. men gjør det hos frisør.

Spurte frisøren om det var dumt. Hun så rart på meg og forklarte at hun hadde tre selv og hadde aldri hørt at det skulle være farlig.

Hvis det er bedre å gjøre det hos frisør så er det nå man skal ta seg råd til sånn ekstra kos!!

Skrevet

Ja, sa de det på Home and away må jo det være en sikker kilde...

Jeeeez.

Skrevet

Jeg har også hørt at man ikke skal farge håret når man er gravid, pga hormonforstyrrende stoffer, som absorberes gjennom huden, og inn i blodbanen, og dermed går gjennom morkaken.

Har unngått å farge håret mens jeg er gravid, og heller tar et par ekstra ganger til frisøren, for å få livet det opp litt ved å klippe gjennom det litt.

....det var vel kanskje ikke særlig beroligende.....men det er hva jeg har hørt da..

Skrevet

Hørte at grunnen til at man ikke skal farge håret er fordi du skiller ut disse stoffene gjennom huden, og også håret. Det gjør at fargeresultatet kan bli annet enn det du ønsket, men at det ikke er skadelig.

Du kan jo stripe håret med folie, da er man nesten ikke borti huden?

Skrevet

har hørt det samme som deg. at det kan gå i morkaka..

jezzz... Home&Away er nåtidens bibel:P

Var bare der jeg ble oppmerksom på det første gang dah....

Skrevet

Jeg var hos frisøren og farget håret. Og de sa at det som var farlig med hårfarging var luktene, eller de sterke luktene. Men de var skadlig for alle, ikke spesielt gravide. Jeg har farget håret i ettertid og brukt minicoler som ikke hadde de der sterke stoffene som stinker langveis fra. Jeg ville ihvertfall holdt meg til noen mildt mens jeg var gravid. Og når du farger håret sørg for å ikke "stenge deg" inni lukta men lufte godt.

Skrevet

Hei damer! Jeg tilhører egentlig 3,trimester men måtte innom denne her.. Jeg er utdannet frisør,og har jobbet som dette i noen år..

Å farge håret er HELT UFARLIG FOR FOSTER! For ca 25-30 år siden var det litt andre tider,og fargene var da tilsatt stoffer som virket hormonforstyrrende på fosteret. Når dette ble oppdaget på 80 tallet, ble det totalforbud av disse stoffene. Det er vel ganske logisk er det ikke? Hadde vi virkelig fått lov, i strenge Norge, å ha noe som kan være potensielt skadelig på fosteret til salgs i de fleste butikker uten meget bra merking? Neppe..

Kos dere med både farging og bleking under svangerskap. Og skulle dere være i noen som helst tvil,ta kontakt med det selskapet som lager fargen din,eventuelt få frisøren din til å dokumentere dette. Håret sitter på toppen av hodet,og fargen vil aldri trekke langt nok ned i håret til å være skadelig. Den påvirker ikke hårrøttene i det hele tatt,de trenger ikke langt nok ned. Det som trekker inn i deg,er omtrent like mye som når du vasker kroppen din med såpe,altså ingenting. Bare på utsiden av kroppen. Grunnen til at man kan si at man anbefaler å gjøre det hos frisør,er at fargen kan bli noe annerledes enn forventet og derfor har de da muligheten til å rette opp. Det kommer av hormonforandringer som skjer i håret og huden når man er gravid.

Kos dere damer!! :)

Skrevet

Og ja.. Obs.. Farging av håret kan være noe misslykket. Jeg har oppdaget at fargen tar ikke like godt nå som før. Enten er det dårlig farging av meg ellers er det som en frisør har sagt til meg at hormonene gjør det "vanskelig" for fargen å sette seg. Hakke peiling. Men var litt morro.

Skrevet

Takk for mange svar, om enn ulike! Det farlige stoffet artikkelen nevner er Resorcinol, så vi får se etter dette neste gang behovet for oppfrisket hårfarge melder seg. Skal stå utenpå pakken. Det er viktig for meg med egen velvære og selvfølelse som gravid, men ønsker jo ikke å skade barnet mitt!

Skrevet

det er ikke farlig å farge håret selvom man er gravid...

det som kan skje likevel er at resultatet kan bliskjoldete og ujevnt....

Skrevet

Hei!

Enkelte frisørar tilbyr økologisk hårfarge. Er ikkje hysterisk ifhld til svangerskapet, men eg valde økologisk fordi det uansett må vere betre å tilføre håret farge som ikkje innehelg kjemikaliar i heile teke. Fargen sit godt, og eg syns nesten håret virkar litt sunnare etter behandlinga...istarten av svangerskapet var det sååååå fett, og no er det mjukt og fint igjen ;-)

Skrevet

enig med nibba!

begynte å farge med økologiske farger for noen år siden, er superfornøyd med resultatet, og hårkvaliteten min er mye bedre enn etter kjemisk farging - fargene varer lenger også. og det er mye mer behagelig å slippe den sterke lukten under behandling.

anbefales!

Skrevet

Amoniakken i bleking er det som er farlig fordi det er gasser som man ikke skal få i seg når man er gravid og når man bleker håret får man denne gassen. Jeg har en håndduk forran munnen mens jeg sitter med fargen i slik at gassen ikke blir så konsentrert... Men slike ting som vanlig brunfarge og slikt skal ikke skade.

Skrevet

det er ikke noe farlig å farge håret. jeg holder på å utdanne meg som frisør. eneste som kan skje er at håret ikke tar til seg fargen. og det kan bli stygt og ujevnt

Skrevet

Enig med frisør- studenten! Hvorfor er det til salgs i butikkene hvis det er så skadelig? Har farget håret et par ganger nå, og nå forstår jeg hvorfor jeg har fått det så ujevnt til, hehe:-) Det ble så ujevnt!

Skrevet

Jeg leste også i bladet gravid at det var skadelig å farge håret, MEN det var ikke de ansvarlige i bladet som sier dette, men er organisasjon som heter Grønn hverdag og de tror jo veldig mye er skadelig. Helt enig med frisøren over her som sier at det ikke er skadelig, vi bor i Norge og alle/ mange produkter er virkelig sjekket god før de taes i bruk.

Så alle jenter farg håret deres med god samvittighet, fortjener vi ikke å være litt fine nå som vi bare blir større og større?

Skrevet

Det er jo ikke værre enn å stripe håret i stedet for å helfarge en periode. :) Striper man med folie så er man jo sikker på å ikke få noe i hodebunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...