MiPE Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Her om dagen satt vi alle 4 (mor, far, 2,5 åring og baby) på badet, da pluttselig eldste gutten sier FY FAEN mens han kaster buksen sin i veggen. Han sa det 2 ganger. Vi ble så paffe at vi ikke kommenterte det. I dag sa han det igjen, og pappan sa at sånn sier vi ikke. Han har sagt "dumming" lenge, og selvom vi sier at det sier vi ikke til folk, så sier han det bare mer. Noen som har forslag til hvordan vi skal slå ned på dette?? Vi passer på vår egen språkbruk men har tydeligvis glippet.... arg..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Gutten min på snart 3år har vært inne i denne "dumming"-perioden lenge. Han har snappet det opp i barnehagen. Her hjemme har vi et språkbruk uten "fy faen" og "dumming". Vi har også prøvd ALT for å få slutt på "dumming". Vi har oversett, kjeftet, fortalt at slikt sier vi ikke og vi har sagt "Jippi" når han sier det. Han blir ekstra forbannet når vi sier "jippi". Hensikten hans er helt tydelig at han vil gjøre oss sinte. Jeg skal nå fremover bare overse hele "dummingen". Skal ikke reagere i det hele tatt. Tror man han fortelle en 2-åringen til man blir blå i trynet at "fy faen" er stygt. (Eller er det det??? Er jo bare et ord). Jeg hadde bare oversett det, og samtidig prøvd å erstatte det med et annet ord. Et morsomt ord eller et fantasiord. Ikke så lett for de små å forstå når man trår over streken.
virra Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Jobbet som dagmamma for flere år siden og klarte til min store fortvilelse å lære dagbarnet mitt "herregud" (etter at hun nesten starta brann på kjøkkenet). Det som virka da var å overse det fullstendig. Hun brukte ordet for å få oppmerksomhet og reaksjon... Så dette er første metoden jeg kommer til å prøve når sønnen min kommer "dit" Lykke til...!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 min gutt på 2.5 år tar etter allt fortiden.han er veldig flink til å prate så han plukker opp ting overalt hvor vi er... i d siste har han lært allt fra "hold kjæften din","faen","hottentott",fetta,hater deg, osv..blir helt sjokkert jeg,men kan ikke sjerme han for allt når vi er ute heller.han går ikke i barnehage men er mye ute å leker. hjemme hær passer vi på hva vi sier, så når han sier stygge ord overser vi d, å prøver å få han på andre tanker.nå sier han d nesten ikke mere,bare en sjelden gang...men orda kan han jo så vist han blir sinna så kommer d noen regler fra han....
RajaPia Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Er ikke mye som skal til før de tar etter heller da... ) Ikke det peneste ordet da men , men det går over. En kammerat syntes det var moro på få min eldste til å vise fingeren og si" fuck you"... Festlig...Not!! Særlig da han viste ringfingeren til ei gammel dame og sa "søkk ju".... Heldigvis snakket han ikke rent og han brukte feil finger. Virket ikke som damen fikkdet med seg heldigvis. Vesla har ikke fått med seg de verste ordene enda , og akkurat nå er det ordet "innmari" hun har hengt seg opp i. Alt er "innmali". Innmali god , innmali snill , innmali fin osv. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå