Gå til innhold

Det er litt vanskelig for oss å fungere sammen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har tre barn, tenåringer og nesten tenåring. De liker ikke meg.

De ser på meg som den som ødela familien, og hadde det ikke vært for meg ville foreldrene fremdeles bodd sammen lykkelige som de var, liksom. Ikke er det tilfelle, og de får god hjelp av moren til å ha denne vrangforestillingen.

Videre vrangforestillinger knytter seg til vårt barn som liksom skal være farens favoritt og den eneste han bryr seg om. Dette er også dyttet frem av moren sammen med at han aldri har tid til dem, eller ønsker å bruke penger på dem.

Det er ikke lett å komme inn i denne smørja skal jeg si dere. Ikke vet jeg en vei ut heller, for det nytter ikke å si noe til dem heller, eller si at ting ikke er sant. Men vi gjør da det, om att og om att.

Må bare få ut guff!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du rett og slett skal slappe litt av og ikke bry deg så mye om hva ungene eller mora deres mener om deg. Du skal fortsette ditt liv som før selv om de er hos dere, anstreng deg for å oppføre deg så normalt og uberørt som mulig. Overse dem litt.

Jeg har etterhvert noen års erfaring med tenåringer - både egne og stebarn - og har oppdaget at det beste er i mange tilfeller rett og slett er å overse dem når de har sine "nykker". Oppføre seg som om alt tullet de kommer med preller av som vann på gåsa, og være så vanlig som mulig.

Det som er viktig er at du og far bestemmer noen klare linjer for akseptabel oppførsel i deres hus. F.eks er det ikke lov hos oss å kalle hverandre eller banne eller være frekk i kjeften, bl.a. Om stebarnet mitt hater meg så bryr jeg meg (tilsynelatende) ikke om det i hele tatt, jeg fortsetter mitt vante liv som ellers - også når hun er her! Det er ikke så morsomt å effektivt å hate stemor når hun ikke bryr seg!!

Når det gjelder det nye barnet deres så kan det hende at de hadde blitt sjalu selv om de var helsøsken også :-) Selvsagt er den lille favoritten i huset, sånn er det bare, og man skjemmer den litt bort og oppfører seg annerledes mot et lite nurk enn hva man gjør med slamper i tenårene.

Så mitt råd til deg er at du skal ikke foreta deg noe som helst. Ikke la stebarna få overtaket med å gjøre livet surt for deg de helgene de er hos dere. Lev livet ditt som du gjør ellers i uka, anstreng deg for å overse tull og "tenårings-nykker", hva biomor måtte mene om deg er totalt uinteressant - hun er en ikke-person i ditt liv.

Ta livet ditt tilbake!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...