Gjest Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 har hørt at en ikke skal drikke så mye cofeein når en prøver å bli gravid eller når en er det ....noen andre som har meninger til dette???jeg drikke en del pepsi max...bedre en å drikke cola syns jeg da.. håper!!
M@mm@ til mine barn Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Jeg er avhengig... og venter nr 4.
Joikaboll@ Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Er avhengig jeg også, kan klare å tylle i meg både 1-2-3 flasker for dagen ;o) Venter nr 5
2 tette - med flette Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Det er jo koffein i pepsi max også.. Men det er jo bedre enn cola da, men det lureste er jo å prøve å drikke mest vann
natalina Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Tenk på at pepsi - max inneholder aspartam.........hvilket ikke er bra for lillen i magen.
Joikaboll@ Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Hva skal jeg drikke da, vannet her smaker dritt og det er mildt sagt. Kan jo kjøpe vann, men er såååå avhengig av maxen min
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Jeg er en ekte Pepsi Max slave og hverken jeg eller nurket i magen lider noen nød av den grunn. Ikke sjangs for at jeg kunne holdt meg unna det...hehe...
M@mm@ til mine barn Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Joikabolla... store eller små flasker ? Jeg drikker vel en stor til dagen. Og det er den med sitron.
2 tette - med flette Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Får dere ikke vondt i magen ? hehe Jeg synes det er så surt, spessielt nå etter jeg ble gravid at etter et glass bare så får jeg vondt i magen, men det er kanskje bare meg Her går det for det meste i svak saft eller vann.. er så tørst også så drikker ufattelig mengder om dagen..
Joikaboll@ Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 Små flasker, du mener dem til munnskyll???..... ;o) Niks, her går det i stort gitt...... Men skal sies at jeg er våken ca 20 timer i døgnet, så har mange nok timer å fordele maxen på
venter nr2;)19,03,08 Skrevet 3. januar 2008 #12 Skrevet 3. januar 2008 Eg drikker to-tre kopper kaffe om morgonen og ein halvliter pepsi max om dagen ca og er er redd dette kan skade barnet på noen måte eg...(utviklingen)men det går vell bra det da etterat eg leser hva dere skriver;)hehe....så bra!
Brummeline3barnsmor Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 Vil bare skyte inn en ting om lettbrus...aspartam, som er det søtningsmiddelet som brukes, ble fremstillt for å drepe innsekter...tenk litt på d..
Labambie Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 Det er ikke sant dette med å drepe insekter. Aspartam er godkjent som tilsetning og søtning,og forsket nok på at de kan si det er ufarlig.. Jeg er også en av de som er avhengig av pepsi max. Venninna mi var avhengig av vanlig cola... Hu drakk ca 3 liter vanlig cola pr dag i sitt svangerskap! Hehe! Merkelig med disse dillene..
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #15 Skrevet 3. januar 2008 Max en liter om dagen, skal visst være greit. Ellers ville jeg byttet mellom annet drikke )
mamma`n til nurk Skrevet 3. januar 2008 #16 Skrevet 3. januar 2008 Det er vel ikke mer enn noen få mnd siden det ble kjent at forskere ga små mengder aspartam til forsøksrotter, og alle fikk kreft..... Ingen forskere som noen gang har sagt at aspartam er ufarlig.
Labambie Skrevet 3. januar 2008 #17 Skrevet 3. januar 2008 Dette er fra Wikipedia,så kan det jo være opp til hver enkelt. De har ikke funnet noe skadelig,men debatten foregår enda som det står: Forskning og anbefalinger Det er faglig uenighet om kunstige søtningsstoffer og deres effekter, kanskje spesielt om aspartam. Aspartam er samtidig det produktet som er mest studert. PubMed-basen inneholder per februar 2006 hele 799 studier med referanse til aspartam. Aspartam er i tredve år forsøkt koblet med hjernesvulster, søvnmangel og humørsvingninger, uten at dette har blitt støttet av senere forskning. De fleste mener i dag at Aspartam i moderate mengder ikke er farlig, selv om debatten fremdeles pågår. For å redusere inntaket av sukker, mener helsemyndighetene at produkter med kunstig søtning kan være et godt alternativ. Det er satt klare grenser for anbefalt daglig inntak (ADI) av de intense søtstoffene. ADI-verdien angir hvor mange mg av et søtstoff per kg kroppsvekt Mattilsynet har funnet det forsvarlig å innta (i praksis er verdien satt av EUs Scientific Committee on Food (SCF)). For aspartam gjelder 0-40 mg per kg kroppsvekt per døgn. I en rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet til Mattilsynet og Sosial- og helsedirektoratet i mars 2007 [5] støttes anbefalingen om at de fleste kan redusere sitt sukkerinntak ved å drikke varer med andre søtstoffer enn sukker, uten at dette innebærer en helsefare. Kvinner som drikker svært mye slike leskedrikker risikerer imidlertid å overskride ADI av benzosyre, et konserveringsmiddel. Det anbefales også at man ikke gir drikke med kunstige søtstoffer til barn under 3 år. Et spesialtilfelle når det gjelder aspartam, er personer med den medfødte sykdommen Føllings sykdom. Disse har en feil i omsetningen av fenylalanin som inngår i aspartam og må derfor vere forsiktig med konsumering av dette.
mamma`n til nurk Skrevet 3. januar 2008 #18 Skrevet 3. januar 2008 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/22/504266.html Tok litt feil...ALLE fikk ikke kreft......
snart mor til 3 Skrevet 3. januar 2008 #19 Skrevet 3. januar 2008 nei slapp av og drikk pepsi max med den skjønneste samvittigheten er det jeg fikk beskjed av etter å ha spurt flere uavhengige jordmødre og leger... selv er jeg også avhengig av pepsi max...mååå ha det.. har kuttet alkohol og sluttet å røyke...pepsi maxen derimot...pokker den som prøver seg..hehe... ;-)
mamma`n til nurk Skrevet 3. januar 2008 #20 Skrevet 3. januar 2008 Står i artikkelen om aspartam og fosteret.... Ikke veldig positivt, bare så det er sagt...
tiltiderensom Skrevet 3. januar 2008 #21 Skrevet 3. januar 2008 Drikker Pepsi Max med måte. Deilig å få en annen smak i munn noen ganger, blir litt lei vann... Leste i et legemagasin i jula at aspartam visstnok ikke var bevist skadelig, og at det sammen med andre typer kunstig sötningsmiddler var gode erstatninger for sukker, til glede for diabetikere og andre som er glad i sött =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå