Gå til innhold

tips mot dårlig ånde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

æsj dette er pinlig å spørre om. men jeg trener på morgenen og får utrolig vond smak i munnen hele dagen etterpå. er rimelig sikker på at lukten ikke er særlig bedre :-/ I morgen skal jeg treffe en etter jobb, og vet vel ganske sikkert at vi ender opp med å kysse. noen tips? synes dette er ekkelt og utrolig flaut. er så betatt av han, og kan ikke lukte aceton :-(

urettferdig at man skal straffes sånn når man er flink! har ikke dette problemet når jeg ikke trener.

blir utrolg glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke dårlig ånde av å trene? Kanskje du trenger å drikke mer vann underveis?

Ellers er mine tips:

Sunn mat

Kutt kaffe og te

Puss tennene godt, og ikke glem tungen.

En tur til tannlegen hvis det ikke gir seg.

Lykke til da stinky.

Skrevet

Å fyyyyyyyyyyy faen.. så kvalmt. Hadde jeg møtt ei dame med rasshølånde så hadde jeg tuppet henne i ræva bye bye:-)

Hvis det ikke er tennene eller munnhula som forårsaker dødsånden, så burde du få sjekket opp systemet fra svelget og ned til magen:-)

Skrevet

Du er så motbydelig i måten du svarer på Dr. Yppert.

Skrevet

ja, det er forferdelig :-(

jeg vil jo ikke ha det yppert, det bare kommer! både matvaner og munnhygiene er helt på topp. så det kan være i svelget? det er sant at det bare er i de periodene jeg trener mye, så det må ha noe med det å gjøre.

Skrevet

Prøver jo bare å være hyggelig da, men deler av svaret mitt som var seriøst forsto du heldigvis:-)

Skrevet

Om du faktisk får acetonånde bør du vel kanskje sjekke deg for diabetes.

Utover det sies det at et sunt kosthold og mye frisk frukt hjelper sånn generelt.

Skrevet

B12 , munnskyll som man får kjøpt på apoteket hjelper godt. Jeg har selv problemer med dårlig ånde til tider og det er skikkelig kjipt. Hos meg har det langt ifra med dårlig munnhygiene å gjøre har ikke hatt et hull på 15 år, og passer godt på tennene mine. Hos meg sitter problemet i svelget/magen. Men har ikke fått det utredet.Som sagt det er bare i perioder ,og er så heldig at jeg har en mann som forteller meg når det blir ille slik at jeg er medveten om det ,og kan gjøre litt ekstra grep i den tiden det varer.

Skrevet

Jo, man kan faktisk få veldig dårlig ånde av å trene!

Årsaken er at du etter trening ikke har like stor spyttproduksjon, fordi du fremdeles har høyere forbrenning og høy kroppstemperatur. Større del av vannet i kroppen går med til å kjøle ned (svette), som man gjør i økt grad lenge etter aktiviteten er avsluttet. Dette gir munntørrhet, som igjen gir dårlig ånde!

Jeg er periode-trener, og merker det dessverre veldig godt i de periodene jeg er aktiv. Heldigvis finnes det ting du kan gjøre;

*spis små og mange måltider. Å spise gir økt styttproduksjon.

*drikk juice. Syrlig væske øker spyttproduksjonen.

*mørk sjokolade, og annet med høyt kakaoinnhold, motvirker munntørrhet

*på apoteket får du spray mot munntørrhet. Kombinert med V6 dental tyggegummi (også fra apoteket) er dette det beste verktøyet ved akutte tilfeller, som f.eks en date :)

Ellers var rådene til anonym over her generelt gode.

Lykke til!

Skrevet

takk for svar cat og angelmya! skal forsøke den kriseløsningen i morgen. godt å høre at jeg ikke er alene også, å at treninga kan være årsaken! Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...