Gå til innhold

Permisjonspenger og liknende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forhører meg her før jeg tar kotakt med Nav.

Hvilken støtte er det vi har krav på egentlig? Far i 100% jobb, mor i 50% jobb.

Når er det normalt/lurt å søke om de støtte vi har krav på? Lenge før termin?

Har sett litt inne på nav.no. For meg ser det ut for at vi får mye mindre penger i støtte i mnd, enn det man til vanlig får utbetalt månedlig i jobb. Litt rart ettersom vi blir en person mer i familie, eller?! Ikke helt gunstig å bare være i 50% fast stilling heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på om du velger 10 mnd med 100% lønn(altså det samme som du får nå), eller 12 mnd med 80% av lønnen din. Velger du 12 mnd, må du huske på at pappaen også bare får 80% av lønnen sin, kanskje ennå mindre viss han tjener mer enn 6G (tror 6G ligger på ca 400 000 i år)

Samlet så får du mer utbetalt på 10 mnd med 100%, enn 12 mnd 80%. Viss du allikevel ønsker å være hjemme 12 mnd, så går det jo ann å få to mnd permisjon uten lønn. Er faktisk noen tusenlapper å tjene på å ta 100%.

Du må søke om permisjonspenger senest tre mnd etter fødselen. Men viss du vil ha pengene når du skal, og slippe å få etterbetalt, bør du ihvertfall søke 3-4 uker før termin.

Skrevet

Når jeg skrev at pappaen bare får 80% av lønnen, er det selvsagt når han er i pappaperm :-)

Skrevet

Da har jeg tolket ting litt feil tidligere.

Ting er ikke så ille som det jeg trudde :)

Tusen takk for svar!

Skrevet

Har hørt man kan få opp til et års ulønna perm. jeg.

Skrevet

ja det stemmer, rett etter fødselspermisjonen kan hver av foreldrene få ett års ulønnet permisjon. Det har man krav på. Jobber du i staten er det ennå gunstigere, da kan den ene av foreldrene ta begge de to årene man har krav på i ulønnet permisjon (kan være greit hvis man vil være hjemme og den ene tjener mye mer enn den andre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...