Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Forhører meg her før jeg tar kotakt med Nav. Hvilken støtte er det vi har krav på egentlig? Far i 100% jobb, mor i 50% jobb. Når er det normalt/lurt å søke om de støtte vi har krav på? Lenge før termin? Har sett litt inne på nav.no. For meg ser det ut for at vi får mye mindre penger i støtte i mnd, enn det man til vanlig får utbetalt månedlig i jobb. Litt rart ettersom vi blir en person mer i familie, eller?! Ikke helt gunstig å bare være i 50% fast stilling heller.
Piken på landet Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Kommer ann på om du velger 10 mnd med 100% lønn(altså det samme som du får nå), eller 12 mnd med 80% av lønnen din. Velger du 12 mnd, må du huske på at pappaen også bare får 80% av lønnen sin, kanskje ennå mindre viss han tjener mer enn 6G (tror 6G ligger på ca 400 000 i år) Samlet så får du mer utbetalt på 10 mnd med 100%, enn 12 mnd 80%. Viss du allikevel ønsker å være hjemme 12 mnd, så går det jo ann å få to mnd permisjon uten lønn. Er faktisk noen tusenlapper å tjene på å ta 100%. Du må søke om permisjonspenger senest tre mnd etter fødselen. Men viss du vil ha pengene når du skal, og slippe å få etterbetalt, bør du ihvertfall søke 3-4 uker før termin.
Piken på landet Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Når jeg skrev at pappaen bare får 80% av lønnen, er det selvsagt når han er i pappaperm :-)
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Da har jeg tolket ting litt feil tidligere. Ting er ikke så ille som det jeg trudde Tusen takk for svar!
ma-85 Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Har hørt man kan få opp til et års ulønna perm. jeg.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 ja det stemmer, rett etter fødselspermisjonen kan hver av foreldrene få ett års ulønnet permisjon. Det har man krav på. Jobber du i staten er det ennå gunstigere, da kan den ene av foreldrene ta begge de to årene man har krav på i ulønnet permisjon (kan være greit hvis man vil være hjemme og den ene tjener mye mer enn den andre).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå