Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Hjelp! Jeg har en bsu konto med kanskje 5000 kroner på. Nå har jeg flyttet sammen med kjæresten min og vi har ordnet masse med leiligheten, bla bygd på. Kan jeg ta ut de pengene jeg har der og bruke på gardiner, møbler osv? Setter pris på svar.
aanonym Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Du kan nok bruke pengene til utbyggingen, men ikke til gardiner og mødbøer. Snakk med banken din om hvordan du kan gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Hvordan kan de finne ut hva jeg bruker pengene på da?
♡Anniken&Andreas gullet♡ Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Du skal ikke heller vente med å ta ut de pengene da? For du er vel klar over at når du først har tatt du de 5000 du har dere inne nå, så kan du ikke fortsette å spare. Og du kan ikke få en ny bsu konto. Bedre å spare nærmest mulig 100 000. Da får du mere igjen, enn hva du får for 5000.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 men hvis jeg bare kan bruke de på bolig,så kommer jeg aldri til å kjøpe noe. jeg vil bruke de pengene nå, trenger så mye småtteri jeg ellers ikke får råd til. akn jeg feks si i banken at jeg vil bruke de på gulv?
Ulme Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Hele 5000 kroner altså? Nei hvis du ikke bruker de på kjøp av bolig så går beløpet faktisk rett til u-hjelp. Leste du ikke det som var skrevet med liten skrift du?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 nei. De pengene kan bare brukes til kjøp av bolig, med mindre du vil betale straffeskatt. Men ettersom det er en såpass liten sum, så vil straffeskatten du får av å ta ut pengene være minimal. Men dette kan de fortelle deg i banken som solgte deg kontoen.
Ulme Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Det er faktisk bullshit, Doppler. Jeg fikk ut over hundre tusen på min mot å fortelle banken at vi skulle bruke pengene til utbedre boligen vår. Pengene finansierte en meget luksuriøs forlenget barselpermisjon =)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 OK. Men sånn i følge papiret er vel ikke det helt greit da. Har aldri hatt bsu, fordi jeg ikke ville binde pengene mine til bolig.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 samboeren mi sa nå at han brukte sine penger sist han pusset opp den gamle leiligheten, så vil ikke tro de er så firkantet på det. dessutten er det 2 januar, tenker på skatter osv.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 Det er jo begrensa hvor mye du har fått i skattelette på disse pengene da. Men kan du ikke ringe banken og høre?
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #12 Skrevet 3. januar 2008 Joda, har ringt et par ganger i dag, men de tar den ikke. Får kjøre bort etterpå. Grunnen til den svimlende summen er at han satt den opp da jeg skulle ha et forbrukslån en gang for noen år siden. jeg hadde egentlig glemt bort hele kontoen frem til jeg så den på skjermen til bandkdama her om dagen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 det går fint og ta ut de pengene, jeg kjenner flere som har gjort det det eneste er at du får ikke bsu konto igjen eller spare på den kontoen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 Pengene kan også brukes til å nedbetale lånet på huset. Det gjorde vi. I og for seg forsvant den i et jafs når vi måtte ha en støttemur på tomta. Det måtte vi ha tatt opp ekstra lån til hvis vi ikke hadde brukt disse pengene. Jævlig dyrt. Men det økte jo sånn sett verdien på eiendommen vår med tilsvarende da.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #15 Skrevet 3. januar 2008 Du får jo ikke straffeskatt da Doppler, men du må "tilbakebetale" den skattefordelen du fikk det året du sparte disse 5000 kronene. Var det 28 % man fikk tro? Det vil vel si at du får en ekstra skatt på 2008 på 1400 kroner det da.
aanonym Skrevet 3. januar 2008 #16 Skrevet 3. januar 2008 Du må ta vare på kvitteringer osv som kan dokumentere overfor skattemyndighetene at BSU-pengene ble brukt til f.eks. materialer til bygging etc.
aanonym Skrevet 3. januar 2008 #17 Skrevet 3. januar 2008 Man kan bruke pengene til kjøp eller nedbetaling av bolig, eller man kan bruke til ombygging, utbygging osv. Det vet jeg, har selv gjort sistnevnte. Og det er helt OK skattemessig. Garantert.
aanonym Skrevet 3. januar 2008 #18 Skrevet 3. januar 2008 Får håpe ikke skattemyndighetene ber deg dokumentere hva pengene er brukt til, da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå