ohayoo Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 jeg lurer på om jeg skal prøve det, har vært på ultralyd og fått anslått at jeg kommer til å få en gjennomsnitt + baby ved termin, og jo lenger tid det går jo større blir jo babyen. Hadde "bestilt" en baby på 3.2kg, og når det nå viser seg at jeg kanskje må ha ut en på nærmere 4 kg eller større hvis jeg går langt over termin så må jeg jo nesten begynne å grue meg til fødselen igjen... ;o( Har gruet for fødselen siden jeg ble gravid, men plutselig en dag kjente jeg at jeg ikke gjorde det lenger - men det kommer snikende igjen nå kjenner jeg. Jeg har termin 11. januar, er det for sent å begynne nå? og i så fall, når burde jeg ha startet med det?
mimmitiltre Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 vet ikke om det er for sent aa begynne naar du er saa naerme termin datoen-jeg tok modnings akp. fra uke 36, 2 ganger i uken fordi jeg ogsaa frykter en stor baby og selv er jeg ganske liten nemlig..men har altsaa hatt null effekt paa meg, saa gadd ikke gaa tilbake etter nyttaar:) men det kan jo hende det letter foedselsarbeidet (1 stadie), vet ikke .. jeg er her ihvertfall fortsatt saa paa meg satte det ikke igang noe, men det skal jo modne og ikke sette igang foedsel som de sier, selvom jeg naa syns de to tingene kanskje hoerer sammen:) du kan jo proeve:) lykke til!!
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Jeg har ikke prøvd det ennå, men satser på å starte i uke 36-37. En akupuktør kan ikke sette igang fødselen, men hjelpe til å modne, og gjøre at riene under fødsel blir mer effektive (kortere fødselstid!). Det er gjort en studie på dette ved sykehuset i Østfold nettopp og resultatet ble at i akupunkturgruppen gikk kun 2 av 10 over tiden, i forhold til 5 av 10 i gruppen uten akupuntur.Men å sette igang fødselen FØR tiden kan de nok dessverre ikke. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3996018
canutten Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 jeg gikk 14 dager over sist og da sa legen min noe lurt til meg. Det er hodet som er strevsomt å få ut, og det vokser jo ikke merkbart de siste dagene. selv syntes jeg det var deilig å ha en pjokk på 4300 og slippe alle vekt bekymringer. han var stor og sterk og jeg trengte ikke nattamme ham fra han var 2,5 mnd!
Siivi Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Jeg snakka me ei JM idag,og hu sa at di tok akupunktur fra uke 38...helst isje før d...Så d e definitivt isje for seint
ohayoo Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2008 Takk for råd. Jeg var også hos jordmor i dag, hun sa at det er gjort to undersøkelser på det som hun kjente til, en viser god effekt og en viser ingen effekt - men det virket som om hun hadde tro på det, bare jeg gikk til noen som var seriøse og ikke bare har et "kveldskurs i akupunktur" som hun kalte det. Jeg har derfor tenkt å prøve - noe før tiden rekker jeg vel knapt nå uansett, det er jo bare en uke til termin, men kanskje jeg slipper å gå så lenge over?? Bærum sykehus hvor jeg skal føde har visstnok en litt annen overtidspraksis enn det som er vanlig ellers, de begynner ikke å regne deg som overtid før du er to uker over termin - to uker før og to uker etter er i følge dem naturlige variasjoner bare.
magedans Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Jeg anbefaler akupunktur! Har ei jente på fem uker, tok to aku-behandlinger før termin (skulle hatt en tredje men fødte dagen før termin og rakk den ikke), begynte i uke 38. Kan jo ikke si for sikkert om det hadde effekt, men jeg hadde 8 cm åpning da jeg kom inn på sykehuset og da var jeg faktisk litt usikker på om fødselen var i gang, for jeg syns ikke det gjorde "vondt nok". Så...verdt forsøket hvertfall! Ser du skal føde på Bærum ,anbefaler Holtegaten akupunktur i Oslo. Om du går dit kan du hilse fra en fornøyd kunde!!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Er det noen vits i modningakupunktur når man har åpning ? har 2cm åpning å rier.. men det går saaakte..
Frk. Molly Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Vil bare tilføye at min forrige ble estimert til å bli min.4,1 kg ved fødsel da jeg var 30 uker på vei. Dette førte til at jeg grudde meg forferdelig til fødsel. Det gikk allikevel kjempefint, og det viste seg at han ikke ble mer enn 3,4 kg, så de kan absolutt ta feil! Tror uansett ikke vekten er det verste, hodet betyr nok mer! :-)
Siivi Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 Eg vil og tilføye at eg hadde akupunktur forrige gang eg va gravid,men gikk fremdeles over me nesten5 dager...så det varierer jo veldig Lykke til,du e jo veldi nærme termin spennende!
ohayoo Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 8. januar 2008 fem dager over kan jeg leve med ) Det går egentlig helt fint å være gravid, men Bærum sykehus er veldig streng på å sette i gang fødsel så å slippe å gå tre uker over tiden hadde vært fint ) Har vært hos akupunktør i Sandvika i dag, skal igjen på torsdag, så får vi håpe at noe skjer snart...
Sunniva78 har to små Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 Jeg skal begynne i morgen, er 36+4 da. Om ikke aku setter igang selve fødselen, så kan den forberede kroppen og mykgjøre bekkenet m.m. Jeg er livredd for å gå over, så her skal akupuinktur prøves ja!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå