Gå til innhold

Alkohol og amming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som ofte i helgene tar seg et par glass vin/øl på kvelden, og ammer mens hun drikker dette. Vet at det i seg selv ikke er farlig, men noen ganger, kansje en gang i mnd så hender det at hun kan bli ganske full, og ammer barnet sitt på natten uansett.

Hvor skadelig er dette for barnet, og hva evt hva slags skader kan barnet få?

Har prøvd å si til henne at dette kansje ikke er så bra for barnet, men hun sier at det ikke vil ta noe skade siden det er så sjeldent.

Så hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

_Glemte å si at babyen er 5 mnd

Skrevet

Å drikke et par glass vin eller øl i helgene har ikke noe å si på ammingen. Alkoholen blir så fortynnet før det når barnets blod uansett. Husk at alkohol i tillegg brytes ganske fort ned også i melken. Hva mener du med full da? Og går det noen timer før hun ammer? Jeg regner med at hun ikke er snydens dritings.. Leveren til en på 5 mnd fungerer veldig bra, så barnet vil ikke ha problem med å bryte ned små mengder alkohol nå.

La venninnen din få gjøre hva som passer dem er mitt råd.

Skrevet

Joda selvfølgelig lar jeg henne gjøre det. Er bare at vi satt å diskuterte det en dag her, og jeg kan ikke så mye om akkurta dette.

Tar meg selv et par glass vin innemellom, så er ikke det:)

Lurte bare litt på hvor skadelig alkohol kan være.

Den ene gangen var hun sikkelig dritings, hun var usikker på om hun hadde ammet barnet eller ikke på natten.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor folk på død og liv må drikke når de har ansvar for et barn? Hadde hun noen andre der da? Barnefar, eller noen andre omsorgspersoner??

Huff, og bli så full at man ikke husker om man har gitt ungen mat, det kan da ikke være spesiellt bra.

Jeg drikker aldri dersom sambo tar en øl, for jeg vil være i stand til og gjøre rede for meg og barna dersom det skal skje noe. Det skal mye til, men det KAN hende de må på legevakta, da tar det seg dårlig ut og bli stoppa i promillekontroll....

Forøvrig ikke svar på spm ditt, ble bare lettere frustrert.

Skrevet

Når eg har amma så har eg tatt max eit lite glass vin og da rett etter at eg har amma slik at det går max tid til neste måltid. Eg hadde aldri turt å lagt meg drita full for å amme om natta.

Eg har også blit sett rart på av min svigermor fordi eg ikkje ville ha ei flaske øl når eg gjekk gravid. Fikk til svar at det gjer ikkje noko det da. Eg svara ho bare at eg drikker ikkje alkohol når eg er gravid, har ikkje behov for det eg, ingen problem å sei nei til alkohol. Opp til fleire gonger spurte ho og eg svara nei kvør gong, samma svar fikk eg da. Men eg gidder ikkje henge meg opp i det, ho spør ikkje nå når eg ikkje er gravid, ungane er store........

Skrevet

Er helt ening med dere begge, men lurte egentlig bare på hvor skadelig det kan være.

Pappan var hjemme så hun var ikke alene, men forde liksom.

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig bekymret var det ei venninne av meg. En babys renseorgan er ikke så sterke at de tåler mye alkohol hver uke, og det skal ikke være nødvendig. Et glass i ny og ne er så lite at de er ikke engang sikker på om det går inn i morsmelken. Men vist man drikker seg så av beina at man ikke kan gjøre rede for om man tok vare på babyn iløpet av natta er man uansvarlig. Vist lever, milt og nyrer er så sterke på babyer hvorfor er det så mange som blir født med gulsot!

Skrevet

2Imamma,

Det er forskjell på en baby som er noen mnd og en nyfødt baby. På en nyfødt baby så skal alt fungere uten mamma'n for første gang! Derfor blir mange født med gullsott. Men det tar jo ikke mange dagene før leveren har fått kontrollen. Man skal generelt ikke amme og drikke alkohol de første 6 ukene etter fødsel pga leveren. Deretter er den sterk nok.

DEt stiller seg selvfølgelig anderledes når venninnen er så drita at hun ikke engang husker om hun har ammet eller ei. Da er det for mye alkohol i blodet og uansvarlig å håndtere en baby i det hele tatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...