Gjest Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Må bare lufte litt fortvilelse her.. disse hormonene gjør at jeg bare gråter og gråter.. Vi hentet oss en nydelig og snill liten jente valp i går, og har katt fra før, det gikk helt fint helt til valpen kom for nermt. så katten ga henne et rapp, men hun traff valpens øye.. Så nå har jeg vert hos dyrlegen, det var ganske alvorlig og de måtte operere, så nå sitter jeg hjemme og venter på telefon.. de sa det var 50% sjans begge veier.., det kan gå bra men hun kan også bli blind:( Huff, jeg er så lei meg... klarer ikke slutte og gråte her.. *snufs*
maria isabell Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 er det mulig at hunden blir blind på det ene øyet eller begge...er det bare mulighet på det ene øye går det jo bra:) hunder fungerer godt med et øye:) tenk viss det var fare for livet til hunden, det hadde vert verre....dette ordner seg nok....dyrleger er flinke:) er du gravid er det jo vanlig å gråte myyye...når det er sagt...katt og hund ikke bra:) trur dere må finne er ordning der:)
krumman Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Det er virkelig ikke ofte jeg har sett at hund og katt ikke venner seg til hverandre hvis man bruker hodet og litt tid, prøv f.eks å sette en av dem i bur litt så de kan venne seg til hverandre uten å ha mulighet til direkte kontakt. Håper du har lært noe av dette mht introduksjon av baby i heimen da;-) Forresten er min mening at en hund som er blind har ikke noe fullverdig liv og det er dyreplageri å la den leve i såfall...
maria isabell Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 en hund som er blind på et øye har fullverdig liv...hvordan kan du si noe slikt....en hund som har VONDT har ikke fullverdig liv...men er den blind på et øye går dette helt fint!
doffine Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Skjønner godt at du er redd for vovsen din. Men selv om han ikke har syn på begge øyne så vil han ha et verdig liv i maaaaange år til:-)) Selv sitter jeg å venter på telefon fra vetrinæren selv. Vi har to hunder, derav en på to år og en valp på 5.5 mnd. Han på to år, min vakre lille gogutt har vært syk over lenger tid nå. Og på nyttårsaften tok vi de ukentlige blodprøvene for å sjekke om de hvite blodlegmene hans hadde gått ned. Og det hadde de ikke gjort, og nå misstenker vetrinæren blodkreft. SÅ vi venter i spenning på telefon for å vite om vi får beholde doffen i godt og vel ti år til eller om han vil bli mer syk og må sovne inn.....
krumman Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Hvordan kan du kritisere noe som er andres mening? JEG ville avlivet min hund dersom den ble blind, det er en jakthund og ville aldri kunne bruke livet sitt på det den kan og liker aller best, ergo ville den ikke hatt noe fullverdig liv.
maria isabell Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 har bare opplevd litt for mangen ganger at folk har avlivet hunden pga småtterier...er hunden blind kan den ha et fullverdig liv, blir lei meg når noen sier slikt,er veldig glad i dyr og reagerte på inlegget ditt...selv om din hund ikke kunne gjort det den liker aller best er det jo mangen andre gøye ting den kan gjøre....
kaffeplante Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 ikke for å strø salt i såret altså.....men hund og katt går vel sjelden godt i lag????
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Har masse å si hvordan man introduserer dem for hverandre. Jeg har hatt hund og katt samtidig omtrent hele livet, og de har alltid endt opp som bestevenner. Litt skeptiske i starten, når man holder de litt fra hverandre, men bare de får bruke den tiden de trenger så går det (etter min erfaring ihvertfall) kjempebra. Kattene våre koset og gned seg mot snuta på hunden vår, de sov sammen og alt Bare kos. Og om hunden blir blind på det ene øyet, så er det jo trist, men den vil ha et fint liv likevel..! Så lenge den ikke lider over det, så er det vel ingen grunn til å avlive? Synes det er drøyt å snakke om å avlive en valp fordi om den kanskje bare beholder synet på ett øye.. Enn om den var født sånn, skulle den ikke få lov å leve da heller? Har sett livsglade og energiske hunder med små handicap, så sånt får man nesten se an over tid. Skal krysse fingrene for at den får beholde synet! Det går nok bra
mamman t o.a Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 reagerte litt på innlegget der det står at vedkommende hadde avlivet hunden sin om den hadde blitt blind... fordi det var en jakthund?? en av pappas beste venner fikk valper... der den ene ble født blind:) han valgte og beholde den selv,og ha den med i fjellet... og aldri har vi sett en bedre jakt hund... en hund er ikke bare øyne... den har andre sanser også... den hunden alene tok stand på 52 ryper den andre høsten... hun var like mye ute og sprang der hun som alle de andre.... håper det går bra med øyet til hunden din,men det er ikke farlig med en hund med et blindt øye.. heller ikke med to
krumman Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 Det er farlig nok å være jämthund på jakt om man ikke skal ha svekket syn og risikere å bli sparket eller stanget ihjel av en elg, noe som forsåvidt kan skje ellers også, men sjansen er jo langt mindre da. Jeg er også veldig glad i dyr, derfor hadde jeg ikke hatt hjerte til det, og heller ikke å ta fra ham gleden av jakta, for det er virkelig det han lever for, men det er jo åpenbart forskjell på hva hunder brukes til. Mine erfaring med hund og katt i samme hus tilsier at de som regel aksepterer hverandre som "del av flokken" etter en tilvenningsperiode, så med litt tålmodighet går nok det bra. Tror aldri jeg har hørt om noen som har måttet kvitte seg med hunden eller katten fordi de ikke går overens, i alle fall ikke hvis de virkelig har prøvd først.
tiltiderensom Skrevet 3. januar 2008 #12 Skrevet 3. januar 2008 forstår du er lei deg, det ville jeg også blitt! Katter er skumle der, som går etter öynene... Håper det går bra med lille vovven:)
krumman Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 Fuglehunder angripes vel sjelden av byttet sitt heldigvis;-)
Supertea Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 KLIPP KLØRNE på katten! Så skjer det ikke igjen når hunden kommer hjem fra veterinæren. Vi har alltid hatt både hunder og katter, og det har aldri vært noe problem. Men de trenger som oftest en liten innkjøringsfase før de aksepterer at de er en del av den samme flokken. Hos meg har det tatt en ukes tid, så har kattene godtatt hundene. Dere må bare passe på at de ikke sloss, og så er det viktig at hunden lærer seg å respektere katten (men det blir nok ikke noe problem nå!) - min erfaring er at kattene må få være øverst på rangstigen. Hvis katten merker at hunden føyer seg er det som oftest enklere for den å godta hunden. Vi har to hunder og to katter, hvorav den ene katten elsker hundene og mer enn gjerne koser og sover med dem. Den andre finner seg i dem så lenge de ikke kommer for nærme, men hundene respekterer henne så da går det veldig fint. Lykke til!
Gullklumpen! Skrevet 3. januar 2008 #15 Skrevet 3. januar 2008 Fortell når du veit hvordan det har gått.... *Trøsteklem*
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #16 Skrevet 3. januar 2008 Huff stakkars deg!!!Det der høres jo max kjipt ut da for den lille tassen. Vi har ei tispe på 14mnd,å skaffet oss en kattunge den 1.nov,det var krig i stua her di første dagene,men etter 5-6 dager så var di god kompiser.Jeg TROR at en liten valp ikke skjønner helt signalene fra katten at nå er du kommet nær nok,derfor får som regel en valp seg en på tryne,dessverre..Det er jo kjempe trasig!!! Min hund satt bare å så pa katten der den gikk forbi,torte ikke nærme seg,så det ble til at katten tok det første stegen mot hunden å da var det gjort.Di er perlevenner!!!Så det er ikke noe som heter at katt å hund ikke kan gå over ens!! Håper virkelig det vil gå bra med valpen din,synes veldig synd i både deg å den!!!Trøsteklem...
Hymia+muffins Skrevet 3. januar 2008 #17 Skrevet 3. januar 2008 Veldig tull at katt og hund ikke kan gå overens. Hunden til mine foreldre er helt hysterisk når det gjelder katter, alltid vært sånn. De har 5 katter, som er ute døgnet rundt, og det har aldri vært aktuelt å ha dem inne pga hundens oppførsel. Men nå har de begynt å ha den ene katten inne, fordi hun plages og jages av de andre 4, hun får ikke spist og hun drives på flukt i flere uker av gangen. Nå er hun inne, hunden har respekt for henne stort sett, prøver seg innimellom, men det går bedre og bedre for hver dag. De ligger store deler av dagen og sover i gangen, katten oppå en krakk og hunden nedenfor. Så søte så Håper det går bra med hunden din!!!! Det er ingen grunn til å avlive en hund pga blindhet på ett øye.
Edelweis Skrevet 3. januar 2008 #18 Skrevet 3. januar 2008 veldig trist at det ble slik da. er alltid så trist når et dyr blir skadet. jeg gråter alltid om dyrene mine er skadet, uansett om det overlever eller ikke, tenker på hvor vondt de må ha det å hvor redde de er! men uansett så mener nå jeg at hund og katt går fint sammen, om man bare gir dem litt tid. katten er som ofte verst fordi hun er redd og vil beskytte heimen sin. jeg håper det går fint med valpen din da. å krysser fingrene for at hun kommer hjem med synet i behold, hun har uansett et fullverdig liv for det! det hun andre sier er ikke noe å bry seg om. bare fordi hunden er en jakt hund er det ikke dermed sagt at hunden må avlives fordi den ikke kan jakte. det er bare teit sagt. lykke til da=)
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #19 Skrevet 3. januar 2008 Hei, takk for mange trøstende svar. Nå er hun ferdig operert, det er fremdeles bare 50% sjangs for at hun blir bra igjen. Jeg er helt utslitt, har vært helt på tuppa i hele dag:( Hun er i alle fall livlig og glad nå, selv om hun har sydd noen sting på øyet, de skal ta stingene fredag neste uke, og da kunne de si litt mer om hvilken vei det går. Håper det går bra, jeg ser det har vært diskutert så hvis noen lurte: Nei, jeg har overhodet ikke tenkt og avlive henne selv om hun skulle bli blind på det ene øyet! Men jeg merker veldig godt at jeg er gravid, jeg føler meg tom for sjelelig styrke. Takler liksom alt så dårlig, jeg bare gråter og gråter., Men det går jo over en gang det også
Trulte76 Skrevet 3. januar 2008 #20 Skrevet 3. januar 2008 hund og katt går veldig godt ilag når de har fått vendt seg til hverandre..de bare misforstår hverandre i begynnelsen..men etter ei ukes tid er man ganske gode venner dette vet jeg av erfaring tok inn en halv voksen katt..hun freste og styrte mot de to hundene venninna mi hadde som jeg delte leilighet med da..hadde en kattepus fra før..men hun var kattunge da hun kom så det gikk bra. Men katten som ikke var vant med hunder ble perlevenner med hundene.. Søstra mi har også en lignende episode..tok til seg en halv villkatt..den også freste og styrte ei lita uke..men ble perlevenn med hunden i huset..når de har lært hverandre å kjenne, så kjenner de kropsspråket til hverandre.. hunder og katter har forskjellige kropsspråk og misforstår i begynnelsen. Når hunden logrer og er glad, trur katten den er sint, og når hunden kommer med lappen trur katten den vil sloss..for den tolker sitt eget kropsspråk..men så vil den lære hunden å kjenne.. Vet om mange som har hund og katt jeg..går så bra så Men var jo en lei situasjon dette da, at den fikk en sånn tragisk start da. Men er uenig i de som mener hunden ikke får noe verdig liv..for en hun kan leve bra med et øye og ha et verdig liv. Den lider jo ikke av det. Men håper det går bra med hunden din og at den ikke mister synet på det øyet..
Trulte76 Skrevet 3. januar 2008 #21 Skrevet 3. januar 2008 man trenger vel ikke avlive en hund som ikke kan gå på jakt lengre vel?!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå